Den ferske testen er gjort i samarbeid med svenske Testfakta. Testen støtter opp under at bakovervendte stoler er klart best.

Les de viktige huskereglene for montering av stolen!

Se video fra kollisjonstestene her!

Alle bilstoler godkjent, men testet hardere

Alle barneseter som selges til bilbruk må være godkjent etter visse krav. Når NAF og Testfakta stiller høyere krav, finner vi store tydelige forskjeller på hvor god beskyttelse setene  på det norske markedet gir for barn.

Testen er gjort på barneseter i «mellomklassen» – det vil si med tanke på barn opp til 18 kilo. Ni barneseter er testet. De fleste har såkalt Isofix-innfesting, noe som forenkler monteringen. Biltemas barnesete har ikke Isofix.

Test av bilstol for barn

Den avanserte testdukken sendes i fart på en rigg og kolliderer mot riggen i en bestemt hastighet.

Testdukken monteres i kollisjonsriggen. Dukken er stappfull av avansert måleutstyr.

Framovervendt bilstol taper mot bakovervendt

Det er det uavhengige britiske forskningsinstituttet TRL The Future of Transport som har utført testen av åtte bakovervendte bilseter og ett framovervendt sete. Det ene bilsetet, Recaro (framovervendt), har vunnet tester i det sørlige Europa, men kommer til kort i vår test hvor det testes opp mot bakovervendte seter.

Setene ble testet i en frontkolllisjon i 50 km/t. De ble også utsatt for en sidekollisjon ved 24 km/t. Dukken som ble brukt i testen tilsvarer i vekt og størrelse et barn på 18 måneder.

Bakovervendt bilstol er viktig

– Testen viser først og fremst hvor viktig det er å velge et bakovervendt sete. Et bakovervendt sete beskytter nakke og buk i en frontkollisjon. Kollisjonskreftene kan være direkte dødelige for et barn som sitter i et framovervendt sete, sier Anders Kullgren. Han er professor i trafikksikkerhet og forskningssjef i forsikringsselskapet Folksam og har vært med på å vurdere resultatene.

Store forskjeller

Det er store forskjeller også mellom de bakovervendte barnesetene i testen. Litt overraskende er det at setene fra Axkid og Biltema gir fem ganger mindre belastning for nakken enn setet fra BeSafe, som forøvrig får bra resultater. Forklaringen er ifølge Anders Kullgren hellingen på stolryggen. Hellingen er stor på setet fra BeSafe. Recaro gir også høy nakkebelastning, men det skyldes i hovedsak at den er framovervendt.

Dette er bilstolene som er testet i NAFs store test for 2016: Cybex Sirona M, Concord Reverso Plus, Klippan Triofix Comfort, Be Safe Izi Modular, Axkid Rekid, Maxi Cosi Pearl XP, Britax Römer Dualfix, Biltema 39-810 og Recaro Monza Nova IS.

–  Biltemas og Axkids stoler er rettere i ryggen, og dette gir bedre beskyttelse for nakken. Samtidig synes jeg at Biltemas stete virker for vertikal, noe som øker risikoen for at barnets hode faller framover. Det er heller ikke bra, sier Kullgren.

Ikke for mye helling på bilsetet

Barnesetene ble montert etter fabrikantens instruksjoner, men man kan selv justere stolvinkelen eller endre hellingen ved hjelp av stolbeinet.

– Selvsagt skal man følge instruksjonene, men det er viktig at hellingen ikke blir for stor. Vinkelen bør ikke være mer enn 30 grader fra vertikal stilling. Man må ikke forsøke å helle setet for mye for at barnet lettere skal kunne sove, understreker Anders Kullgren.

Hodebeskyttelse og nakkebeskyttelse

Beskyttelsen ved sidekollisjon ble testet i henhold til den nye standarden R129, som halvparten av setene i testen er sertifisert for. Disse får også bedre resultat generelt ved sidekollisjon, og de gir framfor alt bedre hodebeskyttelse.

Biltema og Britax gir dårligst hodebeskyttelse, og begge er over farlige grenseverdier.

– Dette skyldes at sidebeskyttelsen ikke har like bra energiopptak eller demping, og at de ikke klarer å holde hodet til barnet på plass, sier Kullgren.

Når det gjelder nakkebeskyttelse ved sidekollisjon skiller Concord seg ut som det dårligste setet. Ifølge testlaboratoriet gled hodet ut av sidebeskyttelsen, noe som kan forklare det dårlige resultatet.

- Concord er ellers blant de beste når man ser på resultatene ved frontkollisjon.
Sammenlikner man Concord med Cybex som gir minst nakkebelastning, er forskjellen slående. I Cybex-setet er hodet helt omsluttet av setet, mens Concord har en separat hodebeskyttelse som er altfor liten, sier Kullgren.

Best i testen er barnesetet fra Cybex. Den får gjennomgående bra resultater ved både front- og sidekollisjon. Cybex er dessuten lettest å montere og bruke.

Fakta om testen av bilstoler

Britiske TRL The Future of Transportation er et uavhengig forskningsinstitutt og har utført testen på oppdrag fra NAF og svenske Testfakta. Testen er hovedsakelig basert på bakovervendte barneseter, men ett av setene, Recaro, er framovervendt og kan anses som referansestol. I andre tester har Recaro gjort det bra. Framovervendte barneseter er mer vanlige i store deler av Europa.

Alle bilsetene passer barn opp til minst 18 kilo. Testingen ble gjort på TRLs kollisjonssenter utenfor London.

I utgangspunktet er testene gjort etter standarden R129, men med økt kollisjonpuls/-kraft på (25 – 32 g) ved frontkollisjonen.

Bilstolene ble testet i 50 km/t i frontkollisjon og i 24 km/t i sidekollisjon.

I testene ble det brukt en prøvedukke som tilsvarer størrelse og vekt på et barn på 18 måneder. I prøvedukken var det montert sensorer som målte krefter/belastninger og skader på ulike kroppsdeler.

Belastningene ble hovedsakelig målt på hode, nakke, bekken, brystkasse og mage.

Monteringen ble gjort i henhold til produsentenes anvisninger.

Testingeniørene på TRL sammenliknet også hvor enkelt det var å montere setet i bilen og å spenne barnet fast for sikker transport.

Ved vekting av de ulike delresultatene har man tatt hensyn til ulykkesstatistikker samt den seneste forskningen på området. De ulike delene er vektet som  følgende:

  • Frontkollisjon: hode 32 prosent, nakke 30 prosent, bekken 14 prosent, brystkasse 14 prosent, mage 10 prosent.
  • Sidekollisjon: hode 32 prosent, nakke 30 prosent, bekken 24 prosent, brystkasse 14 prosent.

Ved sluttresultatene er betydningen av frontkollisjon blitt vektlagt tre ganger høyere enn sidekollisjon og samlet resultat av montering og bruk.

De viktige huskereglene

  • Barn opp til fire år skal alltid sitte bakovervendt. Det minsker risikoen for dødsfall med opptil fem ganger.
  • Vær nøye med valg av størrelse/lengde når du velger barnesete, spesielt om du har barn som er lange/høye. Barnets hode må aldri komme over kanten på seteryggen.
  • Plus-testede seter garanterer for bra beskyttelse av nakken.
  • Sørg for å montere barnesetet riktig. Det kan være avgjørende ved kollisjon. Seter med Isofix er enklere å montere riktig.
  • Monter ikke setet med for mye helling på ryggen.
  • Om setet monteres i baksetet eller i passasjersetet foran i bilen spiller ingen rolle såfremt man sitter bakovervendt. Men husk: I forsetet må kollisjonsputen koples ut!