Når barn er i vektklassen 15-36 kg kan de sitte i såkalte beltestoler som er fremoverlente. Det er disse setene som er testet. NAF har også valgt å teste bilsetepute, som flere bruker som alternativ for større barn.

De fleste bilstolene som er testet gir tilstrekkelig beskyttelse for hodet, brystet og magen i kollisjonstestene. Derimot når det gjelder belastningen på nakken er forskjellene store, og noen stoler beskytter potensielt dårlig mot skader ved kollisjon.

Barnestoler i testen

Designproblemer

Britax kommer best ut i kollisjonstesten, og har best beskyttelse av nakken. Den kåres likevel ikke til testens vinner på grunn av en komplisert belteløsning, som kan gi risiko for feilbruk.

Cybex Solution M-fix blir derfor rangert som best i denne testen, med høye karakterer i alle kategorier.

Bitax setet har en ekstra støtdempende pute, som ifølge produsenten skal redusere belastningen på nakken med opptil 30 prosent. Problemet med den ekstra puten er at den er i veien for beltet, og ødelegger stramme-effekten.

-Når ett av barna lente seg fremover og deretter tilbake, gikk ikke beltet tilbake og strammet seg som det skulle. Det føles veldig usikkert, sier Lilian Korsár i den svenske trafikksikkerhetsforeningen NTF. 

NTFs bekymringer ble bekreftet av det engelske laboratoriet, som registrerte at puten kan gli opp på barnets skulder, noe som betyr at beltet ikke legger seg riktig over brystet.

Fakta om testen og referansetabeller

Montering av bilstol

Korsár er også kritisk til Britax' spesielle gren-konstruksjon, som holder beltet på plass over midjen til barnet. Mange av foreldrene klarte ikke å montere beltet riktig, noe som medførte at hoftedelen av beltet ikke ble stramt nok.

– Du må trekke veldig mye i beltet under montering for at det skal fungere, og ingen gjorde det. Hadde de lest håndboken nøye ville de sikkert ha lykkes, men ikke alle gjør det. Et bilsete bør være lett å forstå og bruke, sier Korsár.

– At beltet er riktig montert, kan være avgjørende hvis man kommer ut for en ulykke, sier Anders Kullgren, professor i veibeskyttelse og forskningsdirektør i Folksam, som regelmessig tester barnestoler og -seter.

– Hvis beltet sklir ned over skulderen eller ikke er stramt nok, øker belastningen på hodet og nakken. I tillegg øker risikoen for at hodet slår inn i bilens interiør, sier han.

Lillan Korsár fra NTF undersøker hvordan Johan Sand har festet sin datter Alma i en av stolene. FOTO: Anna Sigge

Ifølge laboratoriet er det usikkerhet rundt de såkalte nakkeverdiene, og hvilke skader som kan oppstå i praksis - derfor finnes det ingen grenseverdier som fastslår skadevirkning i den europeiske standarden for beltestoler.

– Verdiene kan brukes til å sammenligne stolene i testen. På den annen side er det for lite data til å kunne si med sikkerhet hvilke skader som kan oppstå, sier Mark Pitcher, TRL-veileder.

Veihjelp uansett årsak!

NAF gir deg veihjelp uansett årsak, også når du leier bil.
Rabatter på overnatting, leiebil og opplevelser

Bli medlem i dag

Viktig med nakkebeskyttelse i beltestoler

Selvom det ikke er mulig å fastslå med sikkerhet hvilke skader som kan oppstå, går det likevel an å måle forskjell i belastning for nakken.

Den beste beskyttelsen for nakken, sammenliknet med de andre stolene, gir Britax. Ved frontkollisjonen var belastningen mot nakken nesten halvparten så høy i Britax-stolen som i Be Safe. Også stolene fra Biltema og Axkids kom dårligere ut enn Britax.

Beskyttelse av nakken er svært viktig, og dette bekreftes blant annet av forsikringsselskapet Folksams skadestatistikk.

– Hodeskader og nakkeskader er de skader som fører til de fleste tilfeller av invaliditet, sier Anders Kullgren, forskningsdirektør i forsikringsselskapet.

Enkel pute gir dårlig beskyttelse i sidekollisjon

I tillegg til beltestoler utførte også laboratoriet tester med en enkel pute uten rygg, for å få høyere sittestilling for barnet. 

Ved frontkollisjon fungerer løsningen med pute bra sammenlignet med å sitte rett på setet. Uten pute har barnet dårlig beskyttelse for mage og bryst, da beltet havner for høyt opp på barnet.

Ved sidekollisjon ville testresultatene etter laboratoriets syn være høyst usikre. Så usikre at laboratoriet ikke ville teste dette da testdukken og testutstyret trolig ville bli ødelagt!

– Det var stor sannsynlighet for at testdukkens hode ville slå inn i deler av karosseriet på bilen. Men de simulerte en lik test og den viste at kollisjonskreftene og skadeomfang ville nå langt over grenseverdiene for teststandarden, sier Mark Pitcher, testleder hos britiske TRL.

Tenk på dette når du kjøper og bruker en beltestol

  • Alle stoler passer ikke like bra til alle biler! Prøv å sette setet i bilen din og kontroller at beltelåsen kan betjenes tilfredsstillende.
  • Større stol er ikke nødvendigvis sikrere. Tvert imot er det bra at stolen er kompakt, slik at flere passasjerer kan sitte trygt i bilen.
  • Kontroller at stolen er høy nok og at både hodestøtter og belteføring kan reguleres tilstrekkelig.
  • Det hjelper ikke om stolen er trygg hvis den ikke passer til barnet ditt. Pass på at stolens reguleringer er enkle å få tilgang til, slik at det er enkelt å justere.
  • Det er viktig å alltid trekke setebeltet til skikkelig så det blir så stramt som mulig. Stramme belter gir best sikkerhet.
  • Husk å alltid ha setebeltet festet/beltet på stolen hvis det ikke er utstyrt med isofix. En tom stol kan gi skader på både passasjerer og fører.

Kilde: Lilian Korsár, NTF West.

 

Kommentar fra Britax:

– At beltet ikke strammes ordentlig er et vanlig problem for sikkerhetsbelter, uavhengig av hvilket merke som brukes og om vi ikke bruker vår XP-Pad. Det er mange faktorer som påvirker resultatet, blant annet temperatur. Vår XP-pute er designet for å la barnet bevege seg fritt. Men vi er klar over at puten kan trekkes tilbake i store bevegelser, noe som ikke skal skje under en bilreise. Vi tester regelmessig beltespenningen og legger stor vekt på den innvirkningen våre bilseter kan ha på bilens belte. Vi skriver også tydelig i stolens brukerhåndbok at hvis beltet ikke strammes ordentlig, så fjern XP-banen (ekstrabeskyttelsen) og ikke bruk den.

– Hvordan ser dere på at ingen foreldre i testen klarte å bruke Secure Guard korrekt og midjebeltet var for slakt?

– I alle våre forbruksprøver og andre tilbakemeldinger fra kunder har vår SecureGuard vist seg å være en veldig intuitiv og brukervennlig sikkerhetsfunksjon. Den er spesielt designet for å gjøre det enkelt å komme inn og ut av livet. Som alltid, når du bruker et nytt bilsete, må man lese instruksjons-veiledningen – etikettene (på siden av våre barneseter), brukerhåndboken eller informasjonen på vår nettside.