På oppdrag fra NAF og Testfakta har forskningssenteret British TRL, testet kollisjonssikkerhet på åtte beltestoler på det norske markedet. Alle stoler er egnet for barn mellom 15 og 36 kg.

  • Trafikksikkerhetsforeningen NTF i Sverige evaluerte hvor lett det er å montere og belte barna riktig i stolene.
  • Krasjtestene ble gjort på TRL sin testbane utenfor London. Ved frontkollisjonene ble det brukt et karosseri med baksete og setebelte fra en VW Golf.
  • Ved frontkollisjon ble stolene testet i 50 km/t, men med noe økte krefter. Ellers ble testene gjort ut fra Standarden R129.
  • Ved sidekollisjonen ble testen utført helt etter standarden, med hastighet på 24 km/t.
  • Ved testene bruktes en dukke som tilsvarer et barn på seks år. Under testene ble krefter og belastninger på forskjellige kroppsdeler på barnet målt på hode, nakke, bekken, bryst og mage.
  • Alle stoler er montert i henhold til produsentens instruksjoner.
  • Som referanse ved frontkollisjon ble både et enkelt sete og ingen beskyttelse testet - det vil si at dukken også ble testet rett på bilens sete. Vi brukte senere ingen referansetester når dukken mest sannsynlig ville bli skadet under testingen. På den annen side er det laget en simulert beregning av kreftene som på hodet ved sidekollisjon.

Her er referansetabellene:

Testgrunnlag for kollisjonsdukke:   Beltepute
Produktinformasjon    
Ytre mål, B X H (cm)   42 x 12
Vekt (kg)   1.1
Måleverdier - belastninger på barnet ved frontkollisjon/sidekollisjon Grenseverdi/(Grenseverdi)*  
Hode (g-krefter, 3ms) 80 76/(150)
Nakke (z-kraft, Newton) (1700-2620) 2220/-
Bryst (g-krefter) 55 66/-
Bekken (g-krefter, 3 ms)   74/-
Mage, middelverdi høyre/venstre (bar) 1.0 0.56

 

Testgrunnlag for kollisjonsdukke:   Direkte på setet
Måleverdier - belastninger på barnet ved frontkollisjon/sidekollisjon Grenseverdi/(Grenseverdi)*  
Hode (g-krefter, 3ms) 80 96/(150)
Nakke (z-kraft, Newton) (1700-2620) 3290/-
Bryst (g-krefter) 55 75/-
Bekken (g-krefter, 3 ms)   64/-
Mage, middelverdi høyre/venstre (bar) 1.0 0.79

Montering og bruk

Sammen med tre familier har NTF vurdert hvor lett det er å montere og bruke stolene, og hvor lett det er å feste/plassere barna riktig. Testen ble utført i tre biler; Kia Ceed, VW Touran og Volvo V70.

Tolkning og vekting av resultater

Laboratoriet TRL og Anders Kullgren, professor i trafikksikkerhet ved Chalmers University of Technology og direktør for forskning ved forsikringsselskapet Folksam har bidratt med å tolke testresultatene.

Innenfor nåværende standarder og forskning er det grenser og skaderisiko på ulike kroppsdeler.

Følgende grenseverdier er brukt til vurdering. (Kilde i parentes).

  • Hode: 80 g (R129)
  • Nøytral (belastning): 2101 Newton (EEVC, Q-Dummies Report 2008, side 25, Tabell 3), 1700-2620 (EuroNCAP)
  • Nakke (Y): 118 Nm (EEVC, Q-Dummies Report 2008, side 25, Tabell 3)
  • Bryst: 55 g ved frontkollisjon (R129)
  • Mage: 1 bar (R129)

I tilfeller der det ikke er noen grense- eller retningslinjeverdier, har vi vurdert resultatene på en skala mellom 3 og 5.

Vektingen av ulike karakterer har tatt hensyn til eksisterende krasj- og ulykkesstatistikk, samt den nyeste forskningen i feltet. De forskjellige delene har blitt vektet som følger.

Frontkollisjon: hode 26%, nakke 38%, bekken 5%, bryst 12%, mage 18%.

Sidekollisjon: hode 60%, nakke 20%, bekken 9%, bryst 10%.

Ved endelig vurdering har frontkollisjonsbeskyttelse blitt vektet 50%, sidekollisjon 20% og montering/belte 30% av totalverdien.