Streng kulde setter store krav til bilens batteri, og forskjellen mellom det beste og dårligste i testen kan være avgjørende. NAFs nye test av bilbatterier viser store forskjeller i starteffekt og kapasitet. Testen avslører også store forskjeller på oppladingstiden etter start.

Se nøyaktige tabeller nederst i saken!

De beste og dårligste batteriene

Batteriet av merket Banner viser de beste resultatene totalt, mens Extreme (selges bare i Sverige) kommer dårligst ut. Exide og Tudor ligger også bra an i testen, men ser du på tabellen vil du finne enkelte ting som kan være viktig for ditt valg. I tillegg til starteffekt, vi selve kapasiteten og oppladingstiden også bety mye for mange.

Banner: Karakter 4,3

Sønnak/ Exide: Karakter 3,8

Testen er gjort ved både minus 18 grader og minus 30 grader, og kan derfor anses som streng. Vanlig europeisk norm er kun ved minus 18 grader.

Opplading etter start er viktig

Det man ikke alltid tenker mest på er å få ladet batteriet skikkelig opp etter en kaldstart . Med mange elektriske forbrukere, som varmeseter, elektrisk bakrute, varmeapparat og annet stjeler strøm, og batteriet får bare det som blir til overs til opplading. Dessuten er svært mange av de daglige kjøreturene så korte at ladingen ikke er tilstrekkelig.

Tudor: Karakter 3,7

Bosch: Karakter 3,6

I tillegg vil batteriets evne til å ta imot strøm like etter kaldstart være en viktig faktor.

– Det er viktig å være klar over at man må kjøre ganske lenge for å lade batteriet opp til det nivået batteriet hadde før start. Testen viser eksempelsvis en forskjell på opptil ni minutter, sier Viktor Ekermo på ETC-batteri og brenselceller, firmaet som har testet batteriene.

Dette er selve batteritesten

Ni bilbatterier er med i testen, og de fleste selges i både Norge og Sverige.

Når du starter en bil forsvinner rundt en amperetime, om lys og elektronisk utstyr står på. Resultatene av testen viser at Banner-batteriet krever bare åtte minutters kjøretid for å lade det opp til det nivået det hadde før start. Til sammenligning tok det over 19 minutter med Euro Globe og 14 minutter med Varta.

Varta: Karakter 3,6

Biltema: Karakter 3,4

– Dette er en veldig interessant parameter og er ekstra viktig for de som kjører mange korte avstander i bytrafikk, kjører til butikken eller leverer og henter på skole og i barnehage, sier Viktor Ekermo.

Bensin- og dieselvarmer stjeler strøm

Mange biler har i dag en innebygget motorvarmer som bruker strøm fra batteriet og bilens drivstoff. Vi snakker altså ikke en tradisjonell og «gammeldags» motorvarmer som går på ekstern strøm og som varmer bilens kjølevann. Har du en slik innebygget tilleggsvarmer kan den lade ut batteriet opp til syv ganger så mye, og da kreves  det ytterligere lang kjøretid før batteriet blir skikkelig oppladet.

Batteriet må gi nok startstrøm

I tillegg til at batteriet må være godt oppladet, er det like viktig at det kan gi tilstrekkelig strøm i startøyeblikket. I det du vrir om nøkkelen setter du batteriet på en ekstrem prøve i kuldegrader.

Global: Karakter 3,4

Euroglobe: Karakter 3,4

Extreme: Karakter 2,8

Her målte laboratoriet både maksimal effekt ved første startforsøk og batteriets utholdenhet – det vil si hvor mange startforsøk batteriene kan klare før det sviktet. Testen ble utført i både -18 og - 30 grader.

– Noen produsenter som EuroGlobe og Varta har satset på høy effekt fremfor utholdenhet. EuroGlobe er faktisk litt under bransjens egen standard for utholdenhet, sier Viktor Ekermo.

– Hva er viktigst - høy starteffekt eller utholdenhet?

– Er det virkelig kaldt og du har en tregstartet bil, er effekten er viktigst. Men jo mindre ladet batteriet er desto viktigere er utholdenhet, sier Viktor Ekermo.

Best og dårligst under kaldstart

Global har den beste starteffekten og gir både høy effekt og tåler mange forsøk. Verst er det Extreme som påvirkes mye i streng kulde.

Testen viser også forskjellene i batterikapasitet og levetid. Som helt nye holder åtte av ni batterier den oppgitte kapasiteten, det vil si det amperetimetallet som er stemplet på batteriet. Men allerede etter tre utladninger sank antall amperetimer på Extreme med hele 25 prosent. Også Biltema og Global reduseres en hel del, mens de beste batteriene holder kapasiteten, og til og med øker etter tre utladninger.

– Batteriene som har stor reduksjon av kapasiteten vil ikke ha like lang levetid som de beste, samt påvirke batteriets totale ytelse, sier Viktor Ekermo.

Merkingen stemmer ikke

Euroglobe har også en nedadgående trend, men fremfor alt klarer det ikke den oppgitte kapasiteten ved noen av testene. På emballasjen står det 65 ampere timer, men batteriet holder bare i 62,5 amperetimer (Ah) på det meste.

–  Det er ikke noe stort problem, men det er ille at det ikke holder sin egen merking, noe man burde forvente som forbruker, sier Viktor Ekermo.

Banner batteriet har best kapasitet, og en overlegen lademottakelighet (evne til opplading) og godkjente resultater for øvrig. Kan derfor anses som testvinner totalt.

Fakta om testen

ETC Battery og Fuelcells Sweden AB i Nol har testet batteriene på vegne av NAF og Testfakta. De ni som er testet har standard størrelse og passer i mange vanlige biler. Standarden er såkalt L02, og alle unntatt ett har en oppgitt kapasitet på mellom 60 og 62 amperetimer. Unntaket er Euroglobe, som har en oppgitt 65 amperetimer.

Testen er basert på standard EN 50342-1 med visse justeringer, blant annet for å tilpasse testen til nordiske forhold. Testen utføres på to batterier i hvert merke, og resultatene er et gjennomsnitt av disse to. Batteriene er kjøpt i butikk.

Testen ble gjennomført i følgende rekkefølge:

1. Kapasitetstest 1

2. Kaldstartest ved -18 ° C

3. Kapasitetstest 2

4. Kaldstarttest ved -30 ° C

5. Kapasitetstest 3

6. Lademottakelighet (etterlading)

7. Vannforbruk

Hva er batterikapasitet?

Dette er et mål på hvor lenge batteriet kan utlades, eksempelvis hvor lenge man kan kjøre om dynamoen skulle ryke, eller om man glemmer lysene. Da laboratoriet har gjort flere kapasitetstester, gir testen også en indikasjon av levetiden på batteriene.

Testene er basert på tiden det tar å utlade et fulladet batteri med 3 ampere til spenningen synker til 10,5 volt.

Hva er starteffekt i kulde?

Laboratoriet målte effekten som batteriet leverer i løpet av ti sekunder med 540 ampere belastning, samt utladningstiden med en belastning på 324 ampere, til spenningen synker til seks volt. Høy effekt kombinert med lang utladningstid gir bra totalresultat.

Målingene ble foretatt ved både minus 18 ° C og minus 30 ° C.

Hva er lademottakelighet?

Batteriets oppladingsevne i kulde (-18 ° C). Her måler man sluttspenning og innladet kapasitet etter ti minutter. Deretter regnes det ut nødvendig kjøretid for å opplade en amperetime – det som gikk med til start.

Hva er batteriets vannforbruk?

Vannforbruk er også en viktig del av testen. Mindre vannforbruk gir lengre levetid på batteriene. Vannforbruket er oppgitt i vekt/gram.

Fellestrekk med batterier

I Norge brukes både navnet Exide og Sønnak i Norge. Svenske Global inngår i Euroglobes salgskjede og kan være produsert på samme fabrikk. 

Tabell for Banner, Sønnak/ Exide og Tudor

Batteri Banner Power Bull P6205 Sønnak Exide SB/EB620 Tudor TB620
Importør Entrac AS, Grinder Bildeler.no tudor.se
Pris 1029 829 1016 SEK
Angitt kapasitet (Ah) 62 62 62
Kaldstartstrøm 540 540 540
Kan etterfylles Nei Nei Nei
Effekt ved -18/ -30 grader (kW) 4,02 / 3,55 4,17 / 3,54 4,15 / 3,42
Kapasitet etter tre utladinger 66.1 61.2 57.6
Kjøretid for opplading etter kaldstart, 1Ah (min:sek) * 08:00 09:48 10:18
Vannforbruk i gram 140 193 114
Starteffekt i kulde (30%) 3.6 3.9 3.6
Kapasitet (30%) 4.6 4.2 3.8
Opplading (30%) 5.0 3.8 3.5
Vannforbruk (30%) 3.6 2.5 4.1
Karakter 4.3 3.8 3.7
Kommentar Best i test Meget bra
egenskaper, men høyt
vannforbruk
Bra egenskaper

Tabell for Bosch, Varta og Biltema

Batteri Bosch S4-005 Varta D24 Blue Dynamic Biltema 80-2622
Importør Mekonomen Sandvika Torshov Bilrekvisita Biltema
Pris 1676 1139 799
Angitt kapasitet (Ah) 60 60 62
Kaldstartstrøm 540 540 600
Kan etterfylles Nei Nei Nei
Effekt ved -18/ -30 grader (kW) 3,98 / 3,61 4,24 / 3,93 4,05 / 3,66
Kapasitet etter tre utladinger 62.1 59.2 53.2
Kjøretid for opplading etter kaldstart, 1Ah (min:sek) * 12:24 13:42 11 min
Vannforbruk i gram 76 83 177
Starteffekt i kulde (30%) 3.3 3.9 3.9
Kapasitet (30%) 4.3 4.1 3.3
Opplading (30%) 2.7 2.3 3.3
Vannforbruk (30%) 4.9 4.7 2.9
Karakter 3.6 3.6 3.4
Kommentar Meget bra kapasitet om minst vannforbruk.
Lang oppladningstid.
Meget
bra egenskaper, men lengre oppladingstid.
Bra starteffekt, men mindre kapasitet og høyt vannforbruk.

Tabell for Global, Euroglobe og Extreme

Batteri Global 56219 Euroglobe 56219SMF Extreme SX1090
Importør global.se BEMA AS batteriexpressen.se
Pris 1135 SEK 1056 1058 SEK
Angitt kapasitet (Ah) 62 65 60
Kaldstartstrøm 530 580 540
Kan etterfylles Ja Nei Nei
Effekt ved -18/ -30 grader (kW) * 4,18 / 3,50 4,29 / 3,64 4,05 / 3,25
Kapasitet etter tre utladinger 53.1 56.0 46.0
Kjøretid for opplading etter kaldstart, 1Ah (min:sek) 12:12 19:06 12:48
Vannforbruk i gram 434 174 159
Starteffekt i kulde (30%) 4.3 3.6 3.0
Kapasitet (30%) 3.2 3.6 2.5
Opplading (30%) 2.8 1.3 2.6
Vannforbruk (30%) 3,0** 2.9 3.2
Karakter 3.4 3.4 2.8
Kommentar Best starteffekt, men mindre kapasitet og lengre oppladingstid.
Høyt vannforbruk, men kan etterfylles.
Lengst oppladningstid og høyt vannforbruk. Klarer ikke bransjens standard. Dårligst starteffekt og kapasitet. Lang oppladningstid

* Effekt etter 10 sekunder
** Karakteren er justert opp da batteriet kan etterfylles