På grunn av vårt norske klima, mørketid og topografi, er godt lys ekstra viktig her til lands. Og da spesielt nærlyset, som brukes over 90 prosent av kjøretiden.

I testen har vi plukket ut de 15 beste og de 15 dårligste bilene basert på tester fra modellår 2009 og nyere. Resultatet er like skremmende som det er varierende.

Alle testresultatene finner du lengre ned på siden!

Slik målte vi lyset på bilene

Testansvarlig Erik Rönnblom i Vi Bilägare har erfaringer fra 2004, da det svenske magasinet startet opp med avansert måleutstyr for lys på biler. Måleutstyret som brukes er utviklet i Sverige i samarbeid med det svenske forsvaret og professor Kåre Rumar. Utstyret kalles LMD, og er rett og slett et apparat med justerbar høyde og bredde, som kan plasseres foran bilens frontlykter og kan måle lysstyrke, samt lengde og bredde på lysstrålene.

Lyset blir skalert ned gjennom innvendige linseelementer, passerer noen filtre og måles ut av et TV- kamera. Ved hver måling samles 15 millioner lysdata-sett, relatert til EUs regelverk for belysning. Dette gir måleresultatene.

Om lykter og lyspærer til bil

  • H4: På rimelige småbiler brukes stort sett enkle reflektorer (standard reflektorer) med en H4-pære med to glødetråder. En for nær- og en for fjernlys.
  • H7: Litt nyere og bedre er lysutstyr med to separate reflektorer med H7-lyspærer, en for nærlys og en for fjernlys. Det kan også være pærer av type H1, HB3 HIR2 med enkle glødetråder i hver pære til hver enkelt reflektor.
  • Xenon: Når xenon ble introdusert, fikk man først og fremst bedre nærlys. Men disse er ofte kombinert med en ekstra halogenlampe å få godt fjernlys. Den seneste utviklingen har medført et prosjektor-system, hvor man fører lysstrålene igjennom et objektiv med flere linseelementer for å få maksimal lyseffekt og -fordeling. Å få lyset langt fram og god fordeling i bredden er viktig.
  • Biexenon er også fortsatt i bruk. Her brukes en og samme lykt, med her er det en skjerm som blender ned til nærlys. Disse kan også være kombinert med en ekstra halogenlykt for fjernlyset. Slike systemer fungerer bra totalt sett, mens et prosjektorsystem med elektronisk styring av linseelementer gir varierte resultater.
  • LED har også fått litt innpass, også på vanlige biler. Det er blant annet på nærlys i Toyota Prius, og er tilgjengelig som et supplement, for eksempel i den nye Mazda 3 og Nissan Qashqai. BMW og Audi har også satset på LED.

Sammenlikning i lysstyrke

  • Fordelen med xenon er overlegen lyseffekt og fargetemperatur. (måleenhet lumen).
  • H4 avgir 1000 lumen på nærlys
  • H7 lampen klarer 1500 lumen
  • Xenonlampen - en gassutladningslampe uten glødetråd - presser ut hele 3400 lumen.
  • LED (Light Emitting Diode) har vi ikke tall på her, men ligger et sted imellom H7 og xenon i lysstyrke.
  • Laser er det helt siste nye. Laserlys har utrolig god presisjon, og kan lyse langt fram til områder der man trenger mest lys, samtidig som lystapet underveis er ubetydelig.

Bruk av moderne lys med xenon, LED og laser, fører til at fargene kommer bedre fram. Eksempelvis objekter lange veikanten. Man kan plutselig se at bladene på busker langs veien er grønne fordi fargetemperaturen gir et hvitere lys. Det betyr videre at øynene og hjernen kan arbeide raskere, noe som gir større sikkerhet og rom for mer avslappet kjøring i mørket.

TESTRESULTATER: De beste lysene

Poeng opptil 5, på henholdsvis nær- og fjernlys. Fjernlys er øverste bilde. Nærlys er bildet under.

• 1 Ford S-Max 5/5

S-Max har xenon – såkalt HID-teknologi (High Intensity Discharge/ gassutladningslampe) i lyktene. Det gir et sterkt hvitt nærlys med svært god rekkevidde og bredde. Mye av årsaken er at lyset styres igjennom projiserende linseelementer. Hovedlyset er i tillegg forsterket med ekstra halogenreflektorer som lyser hele 266 meter.

• 2 Volvo V50 5/5

Volvo V50 var en av de første bilene med projektor-linseteknologi, og xenon fikk høyeste karakter i testen ved måling. Volvo utfyller også fjernlyset med ekstra halogenpærer, og får derfor full poengskår på både nær- og fjernlys.

• 3 Mitsubishi ASX 5/4

ASX med xenonlys har svært god rekkevidde på nærlyset. Men xenonlysene har en høyere risiko for å blende møtende trafikk enn normalt. Fjernlyset blir også mye konsentrert rett foran bilen, og kan begrense sikten langt fram, spesielt i regn eller snø.

• 4 Alfa Giulietta 5/4

Alfa har bi-xenonlys med prosjekterende stråler for nærlys og standard reflektorer på fjernlyset. Meget bra lyslengde, men litt høyere risiko for å blende møtende trafikk med nærlyset enn normalt.

• 5 BMW 320 5/3

BMW har virkelig satset på godt nærlys, med en lyskjegle som strekker seg svært langt, og derfor er blant de aller beste. Fjernlysene lyser også langt, selv uten ekstra halogenlys, noe ikke alle klarer med kun bi-xenon-teknologi.

• 6 Toyota RAV4 4/5

Nye RAV4 med xenonlys fungerer veldig godt. Lyktene gir et skarpt lys som lyser langt, både på nær- og fjernlys. Ganske nær karakteren fem også på nærlys.

• 7 Skoda Superb 4x4 4/5

Superb har meget bra lys, med egen reflektor for fjernlysene. Superb Alldrive har bedre lys enn tilsvarende 4x4-modeller fra samme konsern, som Audi Allroad og VW Passat.

• 8 Ford Mondeo 4/5

Mondeo har virkelig gode xenonlys. Det er først og fremst fjernlys som utmerker seg med god rekkevidde.

• 9 Saab 9–5 4/4

9–5 med xenonlys har meget bra nærlys, men det er blendingsrisiko for møtende trafikk. Fjernlyset rekker også langt, og får en god firer som grenser opp mot en femmer.

• 10 Toyota Prius 4/4

Prius med LED-nærlys gir nesten kritthvite frontlykter. Rekkevidden er meget bra, og lyskjeglen gir god bredde. Fjernlysene er også av god kvalitet, og lyser langt.

• 11 Nissan Qashqai 4/4

Qashqai Tekna er utstyrt med bi-LED, det vil si LED-lamper for både nær- og fjernlys. De har lang rekkevidde og god bredde. Lyset har også god balanse, med en jevn og homogen lyskjegle (lysbilde), og en avslappet fargetemperatur som er rolig for øynene.

• 12 Peugeot 308 4/4

Peugeot 308 med xenonlys har meget bra resultater, båe på nær- og fjernlys. Hovedlysene er supplert med en ekstra reflektor med halogenlys. Ikke engang den nyeste versjonen av 308, som har fått full LED-belysning har like stor rekkevidde på lysene. Men de nyeste LED-lysene er hvitere.

• 13 Volvo V60 4/4

V60 ble testet med såkalt adaptivt xenonlys, som tilpasser lengde og bredde etter hastighet og kjøreforhold. Systemet skjermer av for bilen foran, slik at man kan kjøre lengre med fjernlysene.

• 14 Volvo S60 4/4

S60 har xenonlys med meget god rekkevidde og lysbredde på både nær- og fjernlys. Lysene har god fargetemperatur, og lyktene er utstyrt med en ekstra reflektorer med halogen, for å få god rekkevidde på fjernlysene.

• 15 Saab 9-3X 4/4

9-3X har også et veldig godt nærlys, takket være xenon med prosjekterende linsesystem. Bilen har ekstra halogenlamper for å få godt fjernlys. Fjernlysene har også en god bredde på lyskjeglen.

Også disse bilene ville havnet blant de beste i lystesten:

Audi Allroad (2012), VW Passat 4 – Motion (2012), Audi A3 (2012), Audi A5 Sportback, Citroën DS5 (2012), VW Golf (2012), Seat Alhambra (2012), VW Tiguan (2012), Hyundai I40 (2011) Citroën C4 og Mazda 6 (2010).

 

TESTRESULTATER: De dårligste lysene

Poeng opptil 5, på henholdsvis nær- og fjernlys. Fjernlys er øverste bilde. Nærlys er bildet under.

• 1. Ford Ka 1/1

Ford Ka har de desidert dårligste lysene av de undersøkte bilene. Nærlyset lyser drøyt 60 meter! Det vil da gå med 3,5 sekunder for å reagere, svinge unna eller bremse ned til et objekt/barriere med en fart på 50 km/t. Både nær- og fjernlys er korte og svake. Sterkere lyspærer og ekstralys anbefales.

• 2 Renault Captur 2/1

Captur er ganske ny på markedet, men resultatene i lystesten er dårlige. Nærlyset lyser ganske kort og fjernlyset er nærmest forfalt. Fjernlysene lyser ikke fram til måleområdet 150 meter foran bilen!

• 3 Toyota Yaris 2/1

Nye Yaris har under middels lengde på nærlyset med vurderingen 2. Hovedlyset er svært dårlig da rekkevidden kun er moderate 147 meter. Bredden er for liten til å gi utslag på målingene!

• 4 Toyota Aygo 2/1

Heller ikke den nyeste versjonen av Aygo har bra resultater. Målt rekkevidde er kort. Fjernlyset lyser absolutt for kort. Man kan kanskje forvente at små billige biler har mindre lys, men 129 meter for fjernlysene er uansett meget svakt.

• 5 Renault Twingo 2/1

Små biler har som regel enklere teknikk, noe som dessverre også gjelder belysningen. Twingo er i samme klasse som bilene med de dårligste lysene. Helt greit nærlys, men fjernlysene er absolutt for dårlige, med en lengde på 148 meter.

• 6 Ford B-Max 2/2

Ny B-Max har tilsynelatende gode frontlykter, med moderne H7- og H1-pærer, men de gir ikke godt lys. De svake målingene ser ut til å ha sammenheng med dårlig kvalitet på reflektorene.

• 7 Mazda 2 2/2

Målingene på Mazda 2 er gjort i 2011. Den nyeste modellen er ikke målt ennå. H4-lampene i testbilen gir et ganske godt balansert lys. Modellen har enkel teknologi med to glødetråder i samme pære, som skal gi både nær- og fjernlys. Da disse sitter montert i samme reflektor, kan det ikke bli særlig bedre.

• 8 Dacia Sandero 2/2

Sandero, som også er et rimelig alternativ, oppnår et brukbart lysresultat. Den har H4-pærer i samme reflektor på hovedlysene, i likhet med Mazda 2.

• 9 Nissan Note 2/2

Note er en ny bil med gammel lysteknologi med H4-lyspærer. Men likevel har Nissan klart et forholdsvis greit resultat.

• 10 Chevrolet Spark 2/2

Chevrolet Spark har brukbar belysning, men nærlyset når ikke opp til gjennomsnittsbilen. Akseptabelt for H4-lys, men ikke spesielt bra etter dagens standard.

• 11 Opel Mokka 3/1

Mokka er utstyrt med xenon, med prioritert nærlys, som gir bra lengde og bredde. Fjernlyset har en bred og behagelig lysstråle hundre meter framover. Deretter blir lysstrålen smalere, og ble målt til bare til 148 meter.

 

• 12 Dacia Lodgy 3/1

Lodgy har helt fokusert på nærlys, som lyser 100 meter framover. Greit i urbane miljøer, men dårlig på mørke landeveier. Fjernlyset strekker seg til beskjedne 142 meter.

• 13 Hyundai i40 3/1

Vi Bilägare oppdaget tidlig at i40 har altfor dårlig fjernlys. Det gikk ikke å justere lyktene til et fornuftig lysbilde, selv om den er utstyrt med både xenon og ekstra fjernlyslampe.

 

• 14 Renault Clio 3/1

Nye Clio har et god nærlys som er innenfor rimelige krav til belysning. Men til tross for en ekstra reflektor for fjernlys, rekker ikke fjernlysene lengre enn 151 meter. Lyskjeglen for fjernlyset har en fin rund form, men rekkevidden er for kort.

• 15 Skoda Octavia 3/1

Den nye versjonen av Octavia (2013), tar et skritt bakover når det gjelder lysets rekkevidde. Bilen har xenonlys, men i motsetning til andre Skoda-modeller, har den ikke ekstra reflektor/lykt for fjernlys. Med standard halogen fjernlys når bare 142 meter framover.

 

De beste lysene, karakterer og beskrivelse:

Biltype/modell

Testår

Karakter

Type nærlys/fjernlys

Lengde nærlys/fjernlys

1 Ford S-Max

2009

 5/5

xenon/H1

109/266

2 Volvo V50 Drive hgv.

2009

 5/4

xenon/H7

104/238

3 Mitsubishi ASX

2010

 5/4

xenon/HB3

116/213

4 Alfa Giulietta

2011

 5/3

xenon/H1

104/225

5 BMW 320

2012

 4/5

xenon/xenon

117/182

6 Toyota RAV4

2013

 5/5

xenon/HB3

107/263

7 Skoda Superb 4x4

2012

 4/5

xenon/H7

103/259

8 Ford Mondeo hgv.

2011

 4/5

xenon/H1

88/244

9 Saab 9–5 new

2010

 4/4

xenon/H7

117/244

10 Toyota Prius

2013

 4/4

LED/H11

104/247

11 Nissan Qashqai

2014

 4/4

LED/LED

102/239

12 Peugeot 308

2012

 4/4

xenon/H1

100/240

13 Volvo V60

2014

 4/4

xenon/H9

99/233

14 Volvo S60

2012

 4/4

xenon/H9

89/221

15 Saab 9-3X

2010

 4/4

xenon/H7

84/245

                                              

De dårligste lysene, karakterer og beskrivelse:

Biltype/modell

Testår

Karakter

Type nærlys/fjernlys

Lengde nærlys/fjernlys

1 Ford Ka

2009

 1/1

H4

61/160

2 Renault Captur

2013

 1/1

H1

73/147

3 Toyota Yaris

2013

 2/1

HIR2 LL

75/129

4 Toyota Aygo

2012

 2/1

H4

76/137

5 Renault Twingo

2012

 2/1

H4

77/148

6 Ford B-Max

2013

 2/1

H7/H1

66/181

7 Mazda 2

2011

 2/2

H4

71/175

8 Dacia Sandero

2013

 2/2

H4

72/172

9 Nissan Note

2013

 2/2

H4

72/188

10 Chevrolet Spark

2012

 2/2

H4

75/169

11 Opel Mokka

2013

 3/1

xenon

101/148

12 Dacia Lodgy

2013

 3/1

H4

100/142

13 Hyundai i40

2011

 3/1

xenon/H7

87/150

14 Renault Clio

2013

 3/1

H7/H1

86/151

15 Skoda Octavia

2013

 3/1

xenon

72/142