I 2017 slukker FM-nettet, og skal du ha radio i bilen er det da DAB som gjelder. Problemet er bare at den tradisjonelle FM-antenna ikke kan ta inn digitale DAB-signaler. Derfor er det anslått at rundt to millioner biler på norske veier må få på plass en adapterløsning, som inkluderer egen DAB-antenne, før FM takker for seg.

Seks adaptere på «NAF-test»

Vi har testet seks adaptere som kan ettermonteres i biler som ikke har DAB-radio innebygget. Men vår test viser at det ikke er enkelt å få velfungerende DAB på plass i bilen. 

De ulike adapterne presterer på ulikt nivå i testen, men generelt sett virker denne produktgruppen nokså halvferdig og lite gjennomtenkt.

Dette er adapterne vi har testet, med karakterer etter testen (5 er beste karakter):

  Tiny C2+ Tiny C3 Robtec
Montering 4 4 4
Brukervennlighet 2 5 3
Kvalitetsinntrykk 4 5 2
Testrunde 4 4 4
Totalkarakter 4 5 3
       
  AudiocomX Dension Fiamm
Montering 3 4 4
Brukervennlighet 4 2 3
Kvalitetsinntrykk 5 3 3
Testrunde 4 4 4
Totalkarakter 4 3 3

Dette er vår mening om adapterne

Vår test tar for seg seks av de vanligste adapterne på markedet – flere av dem forskjellige typer. Prisene spenner fra 799 til 1899 kroner, og kvalitetsinntrykket henger ikke nødvendigvis sammen med prisen. Det merkes at dette er en forholdsvis ”ung” produktgruppe. Løsningene virker lite gjennomtenkt, og få av dem framstår som gode, trafikksikre og permanente valg. Et godt eksempel er produkter som er ment å være skjulte løsninger, som likevel medfører kabelrot fordi enheten må ha strøm, og antenna må monteres i vinduet.

Robtec: Gammeldags og vanskelig

Flere av adapterne er kostbare, og noen er rett og slett for dyre i forhold til hva du får. Et godt eksempel på det er Robtec fra Coop til 799 kroner. Den koster omtrent det samme som Tiny C2+, men oppleves som både gammeldags og vanskeligere å bruke. Den får pluss for at det medfølger både klebeantenne og magnetisk pisk til å feste på karosseriet, men oppleves ellers som ganske ”billig”. Enheten er klumpete, tastene små og bruksanvisningen på engelsk (hurtigguide på norsk).

• Pris Robtec: 799 kroner

Tiny C2+: Enkel, men lite pen

Tiny C2+ er enkelheten selv. Den prøver ikke å være noe mer enn den er; en enkel plug´n play-adapter for de som ikke vil legge så mye i det, og som kan leve med en løsning som oppleves litt halvferdig. Den er enkel å installere selv på få minutter, og er grei å bruke. Begge Tiny-adapterne virker å ha god byggekvalitet, gode skjermer og er intuitive. Skal du ha en så enkel som mulig løsning uten å legge verken mye penger eller energi i jobben, og du ikke bryr deg om løse ledninger, er C2+ den som gir deg mest for pengene. Sugekoppantenna, som nærmest ser ut som en klessnor i frontruta, er ikke særlig pen, men vi opplevde like god dekning i vår testløype her på Østlandet som med dyrere utgaver.

• Pris Tiny C2+: 699 kroner

Tiny C3: Fleksibel, flest muligheter

Dersom man er villig til å legge litt mer penger på bordet, og ikke har ti tommeltotter, kan de delvis skjulte løsningene være et godt alternativ. Her er som regel deler av komponentene skjult, sånn at du ved å ta deg litt tid under monteringen (gjemme ledninger osv.) kan få et langt mer visuelt tiltalende resultat.

Tiny C3 er egentlig en ganske enkel plug´n play-variant som skiller seg fra den rimeligere C2+ ved at displayet er frittstående og kan monteres hvor som helst på dashbordet/midtkonsollen, samt at den har noen flere funksjoner og en bedre antenne. Den fremstår derfor som en delvis skjult variant, selv om enheten må ha både strøm fra 12V-uttaket og antennekabel.

Tiny C3 er enkel å montere, selv om glassantenna må behandles pent. Den er også meget enkel i bruk, er samtlige i testpanelet enige om. Den har også noen ekstra funksjoner som er lett å sette pris på. C3 fungerer som handsfree for telefonen, samt at den har AUX både ut og inn. Du kan koble til musikkspiller både via kabel og blåtann, eller du kan koble DAB-adapteren til bilens anlegg uten å sende signaler over FM.

• Pris Tiny C3: 1295 kroner

AudiocomX aDABter: Nesten helt skjult montering 

AudiocomX aDABter er den løsningen som tar minst plass på dashbordet og ser best ut. Selv mottakeren monteres skjult bak dashbordet, slik at alle ledninger ikke synes. Det eneste som synes er et bittelite betjeningspanel, samt koblingen til sigarettenner og strøm. Adapteren er ikke like enkel å montere som den mangelfulle bruksanvisningen gir inntrykk av, og antennen fikk et brudd da vi monterte den. Vi måtte kjøpe ny løs antenne til 399 kroner før testen.

Når adapteren først er montert, er den meget enkel i bruk. All informasjon sendes til displayet i bilen (forutsetter RDS-radio), og du navgierer med et lite knappepanel. Panelet kommuniserer trådløst med selve mottakeren og bilradioen, og kan festes hvor som helst. 

• Pris AudiocomX aDABter: 1490 kroner

Dension DAB+P: 

Adapteren har en delvis skjult løsning der hovedenheten kan gjemmes bort. Som på de andre adapterne må du montere antennen i vinduet og hente strøm fra sigarettenneren. Det spesielle med Dension er at den styres med en app. Vi mener det kan være klønete og lite trafikksikkert å måtte bruke en mobiltelefon for å styre radioen. Det er også tvilsomt om det er tillatt å bruke telefonen til dette mens man kjører. Appen er helt grei å betjeene, og adapteren mottar signaler like godt som de andre i testen.

Adapteren virker litt billig i materialvalget til å koste ca 1500 kroner uten antenne. Men skjult installasjon er en stor fordel.

• Pris Dension DAB+P: 1499 kroner u/antenne (antenne koster fra ca. 200 kr.)

FIAMM SM20: Dyr og lite samarbeidsvillig

Adapteren består kun av en antenne og en ganske stor kabel. Kabelen er tykk siden den både frakter strøm og lydsignal, og den oppleves som for kort for en god skjult montering. Selve antennebladet er stort og vil uansett montering synes godt langs vinduet. Også kabelen er vanskelig å skjule, siden den er såpass tykk.

Det største ankepunktet er betjeningen. Adapteren må settes opp gjennom en app (som i testperioden kun fungerte med Android), og skal deretter kunne betjenes gjennom bilens underholdningsanlegg. Men FIAMM er sær på hva slags underholdningsanlegg, og skal du satse på denne adapteren må du være HELT sikker på at den fungerer mot nøyaktig bluetoothversjonen i din bil. Vi testet på tre forskjelige biler, men kun én av bilene fungerte optimalt med FIAMM-adapteren. Dette var også den dyreste bilen, som allerede har DAB-radio innebygget. I en av bilene, en Skoda Octavia fra 2015, fungerte adapteren greit, men krevde mobilen som fjernkontroll. I en Volvo V60 fra 2012 fungerte ikke adapteren i det hele tatt. Bilen og adapteren fant hverandre, men ville ikke snakke sammen.

Når adapteren er satt opp og fungerer, er betjeningen god og mottaket like godt som på de andre adapterne.

• Pris FIamm SM20: 1795 kroner

Tilleggsfunksjoner

Flere av appene har både handsfreefunksjon og mulighet for tilkobling av musikkspiller. Her er en liten oversikt:

  • Fiamm SM20: Aux-tilkobling.
  • Dension DAB+P: Aux inn/ut, blåtann.
  • Tiny C2+: Aux inn/ut.
  • Tiny C3: Aux inn/ut, trådløs overføring av musikk.
  • Robtec: Aux inn/ut.
  • AudiocomX: Service following, aux-tilkobling.

App-bruk og bilkjøring

Vi i NAF mener på generelt grunnlag at appene du bruker til å styre to av disse adapterne overhodet ikke bør benyttes under kjøring. Det tar både blikket og konsentrasjonen bort fra det som skjer på veien. Men er det egentlig ulovlig? Vel, det blir opp til den enkelte å tolke, for det er det ikke så lett å svare krystallklart på. Det er nemlig ikke lov til å bruke mobil under kjøring. Men derimot er det lovlig å starte, gjennomføre og avslutte en samtale så lenge mobilen er håndfri eller plassert i en holder. Dessuten har det kommet en ny endring i lovverket som også sier at det samme gjelder når håndfri mobil benyttes til å styre eller spille av musikkfiler. En egen bestemmelse om DAB-adaptere som dette finnes foreløpig ikke.