Elsykkelen er pendlerens nye bestevenn og salget av elsykler har går rett til værs de siste årene. Variasjonen av elsykler på markedet har også økt og det kan være vanskelig å velge den rette sykkelen. Har elsykkelen lang nok rekkevidde til ditt bruk, og hvor ofte må du lade batteriet? NAF har i samarbeid med Testfakta i Sverige testet åtte hybridsykler som kan passe godt til hverdagspendleren. Testen er gjort av det tyske laboratoriet Velotech som har sammenlignet batteriets rekkevidde, bremser, syklenes konstruksjon og hvor gode de er å sykle med. 

Haibike scorer best i alle kategorier

Testvinneren er den dyreste sykkelen fra Haibike med toppscore i alle kategorier. Sammen med Merida har Haibike sterkere batteri enn de andre syklene, og dette gir god rekkevidde. Den gjør det også best i bremsetesten og får gode score på kjøreegenskaper.

Samme batteri, forskjellig rekkevidde

Men rekkevidden styres ikke bare av batteriet. White fra XXL har best rekkevidde av alle syklene når du bruker maksimal elassist. På rett plan rekker batteriet 30 kilometer lenger enn Cube-sykkelen, til tross for at syklenes batterier har samme kapasitet.

– Det er mange faktorer som spiller en rolle for rekkevidden ut over batteriet, som motorens effektivitet og drivkraft, rullefriksjonen i hjulene, friksjon i kulelagrene og hvilken type gir sykkelen har, men også hvor mye support motoren faktisk gir, sier Hannes Brändlein, testleder på Velotech.

Les mer om hvordan vi testet elsyklene

Billig og god kjøreopplevelse

White, som er testens billigste sykkel, er i tillegg lett å manøvrere og herlig å kjøre med. Totalscoren trekkes likevel ned fordi den ikke består regntesten. I testen ble det fuktighet i displayet til girene, og håndtakene ble løse når de ble våte. – Det er ikke bra at håndtakene blir løse når de blir våte ettersom du da risikerer å miste grepet om sykkelen. Så fort de hadde tørket satt håndtakene fast på styret slik de skulle, sier Hannes Brändlein.

Delt andreplass for Merida, Ecoride og Scott

Merida, Ecoride og Scott deler andreplassen med samme totalscore i testen. Men de tre elsyklene har ulike fortrinn. Merida har best batterikapasitet og rekkevidde av de tre syklene, mens det er Ecorida som scorer høyest på bremsestyrke. Scott gjør det best på kjøreegenskaper. Her er det litt å trekke på Merida som har mest tap av pedalkraft og dermed også størst motstand i tråkket. Det betyr at den kan bli tung å sykle hvis du er uheldig og går tom for batteri.

Crescent har for høy hastighet

Crescent får ikke godkjent av laboratoriet Velotech. Den går for fort og burde egentlig klassifiseres som moped. En elsykkel får ikke gi assistanse til mer enn 25 km i timen, men Crescent ga assistanse til over 30 km i timen. Fordi den også vibrerer i høy fart og gjør det svakt i bremsetesten, er Crescent ikke vår favoritt i testen.

Store forskjeller i kvalitet på bremsene

I NAFs forrige elsykkeltest var bremsene den store svakheten ved noen av syklene. I år klarer alle syklene bremsetesten, men det er stor forskjell på bremsekraften. Haibike utmerker seg helt i toppen. Med samme håndkraft gir Haibike-sykkelen klart mer bremsekraft og dermed også kortere bremsestrekning enn Crescent og Batavus som scorer lavest i bremsetesten.

Kjøpe elsykkel? Tenk på dette!

Hva du velger er avhengig av hva du skal bruke sykkelen til og hva som oppleves som viktigst for deg. Dersom du har lang reisevei og ønsker å slippe å lade for ofte, så blir rekkevidde og batterikapasitet viktig. Kjøreegenskaper er også viktig: Sykkelen må passe deg og føles trygg og god å sykle på. Her er vårt beste råd at du prøver ulike sykler og at du spør forhandlerne om å få ta en testtur. Prøv sykkelen i ulik fart og på ulike elassistnivåer og ta den gjerne med deg i oppoverbakkene, så får du et inntrykk av hvor godt den treker. Test også hvordan du tar av og på batteriet og hvordan du bruker computeren på sykkelen. Er computeren enkel å forstå og å bruke underveis? Bremser er essensielt fordi elsykkelen er tung og kan ha høy fart. Her gir testen et godt inntrykk av bremseegenskapene til syklene vi har testet, men test det gjerne i praksis før du bestemmer deg for din favorittsykkel. Tenk også på om du vil klare å håndtere sykkelen hvis den går tom for batteri, og prøv gjerne sykkelen uten elassist.