Disse elsyklene er testet:

Vi har valgt elsykler som skal være anvendelige for pendling til og fra jobb med en strekning på minst fire mil. Syklene er herre- eller unisexmodell med 28 tommers hjul, med motorstyrke på maks 250 watt og med minst 8 gir og skivebremser.

Laboratorietesten omfatter følgende hovedmoment:

  • Batterikapasitet (rekkevidde)
  • Bremser
  • Kjøreegenskaper med og uten assistanse
  • Bruk og konstruksjon
  • Maks-hastighet og dokumentasjon

Slik testet vi batterikapasitet

Laboratoriet har målt batteriets kapasitet i Wh fra fulladet til helt tomt.
Fo å måle rekkevidden har syklene blitt kjørt i laboratoriets testrampe med belastning tilsvarende en person som veier 90 kg. I første omgang er rekkevidden testet ved 6 % helning og med pedalkraft på 100 W, ved maksimal og minimal elassistanse. I andre omgang er rekkevidden testet på et rett plan med en pedalkraft på 70W, ved maksimal og minimal elassistanse.

Motorens assistanse-faktor (hvor mye hjelp den gir i forhold til pedalkraften) er målt ved maksimal assistanse.

Slik testet vi bremser

Syklenes bremsekraft er testet i laboratoriets testrampe på tørt og vått underlag i henhold til den offisielle standarden for test av bremser. Bremsene er aktivert med ulike krefter opp til 180N på bremsehåndtaket og bremsekraften er målt på bak- og framhjulet. Bromsekraft ved 80N på bremsehåndtaket er valgt som sammenligningsgrunnlag for testresultatet. Bremsekraften varierer på alle syklene, men alle oppfyller kravet i forhold til deklarert maksvekt av sykkel og fører.

Slik testet vi kjøreegenskaper

Laboratoriet har målt pedaleffekten (den mekaniske motstanden) som angir hvor mye av pedalkraften som går tapt før den når bakhjulet.

Laboratoriet har også syklet på syklene og vurdert følgende:

  • Vibrasjon og vingling ved høy hastighet.
  • Sittestilling og komfort (pendlersykkel).
  • Girenes fordeling og jevnhet
  • Kjøreegenskaper (balanse, manøvrering, vektfordeling)
  • Kjøreegenskaper (starte, stoppe og starte i bakke)
  • Elmotorens styrke, smidighet och lydnivå.

Bruk, konstruksjon, makshastighet og dokumentasjon

  • Hvor enkelt er det å ta bortm installere og lade batteriet
  • Informasjon og lesbarhet på instrumentpaneler
  • Laboratoriet har målt sykkelens makshastighet når motoren fortsatt assistanse.
  • Vurdering av hvordan sykkelens ulike faste komponenter (bakhjul, vaiere osv) er montert ved leveranse og om sykkelen oppfyller kravene til merking og dokumentasjon

Vekting av resultatene fra testen

Resultatene fra laboratorietest er verdsatt og vektet sammen til en totalscore i samråd med laboratoriet. Verdsettelsen går på en skala fra 1 til 5 der 5 er best.

Verdien av testens ulike elementer er vektet slik: Batterikapasitet/rekkevidde 30%, bremser 30%, kjøreegenskaper 30% og bruk og konstruksjon 10%.

Maksimal hastighet og dokumentasjon er ikke verdsatt