Svak konstruksjon

E-comfort fra Biltema er en lavpris-sykkel som bærer preg av svak konstruksjon. Testerne ved Velotech i Tyskland er ikke fornøyd med kvaliteten og kjøreegenskapene, og sykkelen scorer lavt blant syklene på kjøreegenskaper og sikkerhet.

Vinglete sykkel med bra rekkevidde

Sykkelen beskrives som vinglete og den sladder på bakhjulet under kraftig nedbremsing. Testerne synes også at setet er for hardt, og det er den sykkelen som gjør det dårligst i test av lesbarheten i displayet. E-comfort havner midt på treet i den praktiske rekkevidde-testen med en rekkevidde på 46 kilometer.

Les mer om hvordan vi testet elsyklene.

Må registreres som kjøretøy

Hovedårsaken til at den havner langt bak i testen og ikke godkjennes, er fordi motoren fortsetter å gi fart opptil 28 kilometer i timen, noe som er tre kilometer over lovlig grense. I likhet med sykkelen fra XXL og fra Lifebike kan den derfor ikke brukes lovlig som elsykkel, men må registreres som motorisert kjøretøy. NAF kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe E-comfort til bruk som elsykkel.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
 
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
 
Les mer om elsykler for folk flest.

Testresultater:

Merke Biltema
Modell E-Comfort
Cirkapris (kroner) 9 000
Forbrukerkontakt biltema.no
Fakta fra produsenten:  
Vekt (kg) 23.6
Tillatt maksvekt, sykkel+fører+last (kg) 120
Type av bremser Fotbrems samt felgbroms foran
Antall gir  7
Motorens plassering Framhjulet
Fabrikat batteri 0
Batterikapasitet (Ah) 10.2
Antall ladesykluser batteriet klarer Ikke oppgitt
Noen måleverdier fra testen:  
Oppmålt makshastighet  28 km/t - ikke godkjent
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klarer (kg) 169
Mekanisk motstand (tap av pedalkraft) 32 %
Oppmålt rekkevidde i praktisk test (km) 46
Kjøreegenskaper - pluss Lettstyrt med behagelige håndtak.
Kjøreegenskaper - minus Rister kraftig og har dårlig demping bak (bagasjebrettet løsnet under testen). Bakhjulet sladder ved kraftig nedbremsing. Svak motor gjør det vanskelig å starte i oppoverbakke. Hardt sete. 
Displayets lesbarhet Dårligst display. Lesbarheten blir betydelig dårligere i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese batteristatus. 
Resultat av regntest Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.
Delkarakter fra 1 til 5 der 5 er best (tallet i parentes angir andel av totalkarakteren):  
Batteriets rekkevidde (25%) 3.5
Bremser (25%) 3.3
Konstruksjon og sikkerhet (25%) 2.0
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25%) 2.3
Totalkarakter 2.8
Kommentar:  Ikke godkjent - motoren gir assistanse over 25 km/t. Bra rekkevidde, men svak konstruksjon og rister mye ved høye hastigheter.