Det er ikke lett å bli klok på elsykkelen Lifebike Comfort G7. Den gjør det desidert dårligst i kategorien konstruksjon og sikkerhet i testen, og får kun 1 av 5 poeng her. Det viser at det er generelt dårlig kvalitet ved store deler av sykkelen. Det er også deler av sykkelen, som bagasjebrett og ringeklokke, som løsner under testen.

Elsykkel med skivebremser

Sykkelen fra Lifebike gjør det imidlertid svært godt i bremsetesten. Sammen med sykkelen fra Mate og XXL, er Lifebike-sykkelen blant de tre testsyklene som har skivebremser. Den får også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper og oppleves som lettstyrt, stabil og komfortabel. I tillegg har den nest lengst rekkevidde av alle elsyklene som er testet. Totalt havner den på femteplass, og er blant de fire syklene som ikke ble godkjent i testen.

Les mer om hvordan vi testet elsyklene.

Kjører ulovlig fort med assistanse

Det store minuset ved Lifebike Comfort G7 er at motoren fortsetter å gi fart helt opp i 30 kilometer i timen som er langt over lovlig grense på 25 kilometer i timen. I likhet med sykkelen fra Biltema og fra XXL, er den derfor ikke lovlig å bruke som elsykkel, men må registreres som motorisert kjøretøy. NAF kan derfor ikke anbefale å kjøpe Lifebike Comfort G7 til bruk som elsykkel.

Lifebike Comfort G7 selges kun i Sverige og fra blant annet Elcykelvaruhuset.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
 
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
 
Les mer om elsykler for folk flest.

Testresultater:

Merke Lifebike
Modell Comfort G7
Cirkapris (kroner) 12 000
Forbrukerkontakt elcykelvaruhuset.se
Fakta fra produsenten:  
Vekt (kg) 25.4
Tillatt maksvekt, sykkel+fører+last (kg) Ikke oppgitt
Type av bremser Skivebremser foran og bak
Antall gir  7
Motorens plassering Bakhjulet
Fabrikat batteri Samsung, Korea
Batterikapasitet (Ah) 11
Antall ladesykluser batteriet klarer 500
Noen måleverdier fra testen:  
Oppmålt makshastighet  30 km/t - ikke godkjent
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klarer (kg) 190
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) 30 %
Oppmålt rekkevidde i praktisk test (km) 53
Kjøreegenskaper - pluss Stabil ved nedbremsing.
Lettstyrt og stabil, også på humpete veg. Komfortable håndtak.
God balanse på elassistansen fra start til stopp. 
Kjøreegenskaper - minus Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke. Girene krangler innimellom. Det er skramlelyder fra flere deler av sykkelen. Sykkelstøtten begynte å løsne og ringeklokken falt av under testen. For hardt sete. 
Displayets lesbarhet Svært dårlig display og svakere lesbarhet i sollys.  
Resultat av regntest Begge håndtakene løsnet (kunne vris rundt).
Delkarakter fra 1 til 5 der 5 er best (tallet i parentes angir andel av totalkarakteren):  
Batteriets rekkevidde (25%) 3.5
Bremser (25%) 3.6
Konstruksjon og sikkerhet (25%) 1.0
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25%) 3.6
Totalkarakter 2.9
Kommentar: Ikke godkjent – motoren gir assistanse langt over 25 kilometer. Sykkelen har svak konstruksjon og håndtakene løsnet ved vanntest.