NAF har testet bur og seler til sikring av hund i bilen i samarbeid med syv andre europeiske bilorganisasjoner. Testen er gjort i regi av den sveitsiske bilorganisasjonen TCS og de har vært svært grundige. Det er testet kollisjonssikkerhet, komfort for hunden, brukervennlighet og vedlikehold. Størst vekt er lagt på sikkerhet for passasjerer og hund ved kollisjon.

Bur i metallnetting og plast kommer dårlig ut

Et robust metallbur som er forankret til bilen er den klart sikreste måten å frakte hunden på. Testvinneren Premium-Kennel fra den tyske produsenten Schmidt tåler kollisjonstesten uten at buret blir ødelagt, og uten at hunden kommer ut av buret. Buret er beregnet for plassering i baksetet på bilen. Mange vil foretrekke bur som skal plasseres i bagasjerommet slik som burene Pro2 fra 4pets og Universal fra Schmidt som også får fem stjerner i testen.

Det går langt dårligere for burene i metallnetting og plast. Testen viser at de splintres og vil kunne skade hunden alvorlig. Dårligst resultat får selene. Fire av selene røk i kollisjonstesten slik at testdukken kom flygende. På de to andre selene strakk sele og tilhørende festesystem seg så mye at hunden kom for nær passasjerene. De fikk derfor lav score på kollisjonstesten.

Fraråder bruk av dårlige seler

– De fire dårligste selene vil vi fraråde å bruke til sikring i bilen. Ved kollisjon eller hard oppbremsing vil en løs hund komme som et prosjektil gjennom luften og være svært farlig for passasjerene, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Tenk deg at hunden veier 17 kg. Kolliderer du i 50 km i timen, så vil kraften hunden treffer deg med være mangedoblet og tilsvare omkring 1000 kg. Derfor bør du absolutt sikre hunden. Dette gjelder også for andre løse gjenstander i bilen, sier Sødal.

Kræsj kan gi hund med panikk

Veterinær Kristin Wear Prestrud i Norsk Kennel Klub er enig med Sødal.

– Det er viktig å sikre at hunden ikke kan treffe deg hvis du kolliderer. Hvis hunden er sikret unngår du også å ha en panisk hund løs dersom du kolliderer. Det er også det beste for redningsmannskaper som kommer til et ulykkessted. Et bur som er forankret til bilen er nok den beste løsningen både for hund og passasjerer, sier Wear Prestrud.

Hundebur eller sele?

Kollisjonstesten viser at selv de beste selene strekker seg for mye slik at hunden kan nå passasjerene. Veterinær Kristin Wear Prestrud mener likevel at sele er en bedre løsning enn å kjøre med hunden usikret.

– Bur er det vi anbefaler, men det er jo ikke alle som har plass til et bur i bilen. Vi er også realistiske og forstår at ikke alle vil ta seg råd til å investere i et bur. Da mener vi at sele er en bedre løsning enn å ikke sikre hunden i det hele tatt. Med en sele så hindrer du også at hunden er løs i bilen og forstyrrer deg når du kjører, mener Wear Prestrud.

Hva må man huske på ved kjøp?

De fleste forhandlere har bur i mange forskjellige størrelser. Kristin Wear Prestrud anbefaler at du kjøper et bur som passer til størrelsen på hunden.

– Det bør ikke være for stort. Hunden skal helst ligge stødig og godt når du kjører og også ha støtte ved en kollisjon. Men vi er også opptatt av at hunden skal ha det godt, så buret må ha nok plass til at hunden kan ligge komfortabelt. Vi forstår også at noen velger litt større bur dersom hunden skal ligge lenge i buret. Så må du heller ikke glemme at buret skal få plass i bilen din, sier Prestrud.

Testen legger også stor vekt på komforten til hunden. Buret bør ha et sklisikkert underlag som gjør at hunden ikke beveger seg fra side til side. Den skal også ha god lufting og det skal ikke være ting i buret som stikker ut og kan plage hunden underveis.

Kristin Wear Prestrud understreker at det kan ta tid før hunden venner seg til buret.

– Å få hunden til å gå inn i buret og å legge seg til ro der er noe du godt kan øve på sammen med hunden.

Slik ble testen gjennomført

Det er testet totalt 19 produkter fra 13 ulike produsenter. Syv metallbur, to bur i metallnetting, to plastbur, to tekstilbur og seks seler til sikring av hund i bil er med i testen.

Det er gjort en kollisjonstest med frontkollisjon i 50 km/t for å teste sikkerhet for hund og passasjerer.

Selene er i tillegg testet for slitestyrke i en egen test. For burene ble det lagt vekt på om de beveget seg i bilen på en måte som kunne skade hund/passasjerer, om de åpnet seg slik at hunden kunne komme ut eller om de ble ødelagt på en måte som kunne skade hunden.

  • For selene ble det lagt vekt på slitestyrke og om de holdt hunden på plass i setet.
  • Testene ble gjort i laboratorium med en testdukke på 17 kg.
  • I tillegg ble det gjort en praktisk kjøretest, inkludert filskifte i 80 km/t. Her ble også støy fra burene vurdert.
  • Alle bur og seler ble satt sammen og montert i bil for å teste brukervennlighet.
  • Alle sider av komforten for hunden ble vurdert, blant annet underlagets sklisikkerhet, lufting og utstikkende gjenstander.
  • Renhold og vedlikehold ble tatt med, og også tilgang på brukerveiledninger. I tillegg ble lukke- og låsesystem vurdert.

De ulike kriterier er vektet slik:

Kriterium

Vekt

Sikkerhet for hund og passasjerer i kjøretøyet

50 %

Egnethet for hunden

25 %

Håndtering (brukervennlighet)

20 %

Renhold og vedlikehold

5 %

Dette betyr stjernene i testen:

Antall stjerner

TCS anbefaling

Total score

Fem stjerner

Fremragende

Fra 80 %

Fire stjerner

Sterkt anbefalt

Fra 60 %

Tre stjerner

Anbefalt

Fra 40 %

To stjerner

Anbefalt med forbehold

Fra 20 %

En stjerne

Ikke anbefalt

Mindre enn 20 %