Kort fortalt:

  • Fire isskraper er testet av vårt testpanel
  • Den kjegleformede isskrapen er rask og behagelig i bruk 
  • De-icer er best i nødstilfeller eller for å fjerne stålis 
  • Du trenger fortsatt en kost for å fjerne snø 

Gjør isskraper-jobben enklere for deg

Å skrape is av bilen er kanskje ikke det du har mest lyst til en kald vintermorgen, men den kjedelige jobben må gjøres. Faktisk er det direkte trafikkfarlig å ikke skrape rutene skikkelig. Det er viktig at du som sjåfør har god sikt ut alle ruter når du kjører.

I sidedøren til de aller fleste av oss ligger den firkanta isskrapen alle får som reklame-giweaway, men hvordan gjør den jobben sammenlignet med andre, mer moderne isskrape-produkter? 

Vi har gjort en enkel brukstest av fire isskrape-metoder for å se på fordelene og ulempene ved produktene. 

Vi understreker at dette ikke er vitenskapelig test, men våre erfaringer knyttet til populære isskrape-produkter.   

Flere minutter forskjell

Vi lot fire biler fryse ned over natten, for så å ta tiden på hvor lang tid det tok å skrape is av frontruta og siderutene.

Den som gjorde jobben raskest var kjegleskraperen med 1 minutter og 32 sekunder, mens vi brukte nesten 5 minutter med den tradisjonelle firkanta isskrapen.

Det må merkes at den gode, gamle skrapen hadde tøffere is å bryne seg på, så vi lener oss ikke blindt på tiden når vi vurderer produktene. 

Er du ute etter produktet som gjør jobben raskest, så er den kjegleformede isskraperen produktet for deg. Den skraper en større flate raskere siden den har flere skrapeflater. 

Hvis du ikke er så sterk i henda, så er den elektriske skraperen fra Kärcher et godt alternativ. Den skraper godt av isen, men dekker ikke så store flater. Det er dessuten enda en dings å lade.

De-icer er produktet vi likte dårligst. Ja, den gjør jobben, men prislappen blir ganske så stiv på sikt. Dette er heller produktet det er praktisk å ha i bakhånd for å løsne stålisen. 

Vi har testet fire isskraper:

Pris: 499 kr
Tid: 3 min 40 sek.
Kärcher lover slutt på kalde hender ved frosne bilruter med denne elektriske isskrapen. Jobben gjøres av den roterende skiven med seks plastblader som roterer lett på overflaten og fjerner isen.  Det eneste du skal gjøre er å sørge for at isskrapen er ladet opp, skru den på, presse skrapen lett inntil ruta og føre den over isen. Produktet fungerer som lovet, og skraper isen bra. Problemet er at den også kan skrape bort en del av silikonlisten på ruta. Det er en overaskende kraftig liten sak, og vi anbefaler at du holder godt fast i maskinen så den ikke drar borti listene.
Fordeler:
  • Slipper å bruke kraft under skrapingen. Bare å trykke lett på maskinen for at den skraper is
  • Tar isen bra, særlig på siderutene. Litt mer jobb å få av isen på frontruta
Ulemper:
  • Dyr
  • Den spruter isen utover ruten så det blir et lag med frest is på ruta når du er ferdig – som du må koste bort
  • Kommer ikke helt ut i kantene fordi man må være forsiktig med gummilistene langs vinduene
  • Nok en ting å lade
  • Usikkert hvordan batteriet takler å ligge i en kald bil. Tungvint hvis man må ta det med seg inn for å sørge for at batteriet holder seg
 
kracher.jpg
Pris: 69 kr
Tid: 2 min 21 sek
Konseptet med en De-icer er enkelt. Spray på, og se isen smelte vekk. For godt til å være sant? På enkelt islag, som vi testet det på, så funker det. Isen smelter faktisk vekk. Men du bruker mye produkt, og da mener vi mye. En halv flaske per gang er fort nødvendig, og da er dette en dyr metode i hverdagen. Du bør også fortsatt gå over med en nal eller skrape for å fjerne restene og vannet. Du må også fjerne alt av snø før du sprayer på for at kjemikaliene faktisk kommer inn til isen. Da føler vi at vi like gjerne kunne ha skrapet vekk isen først som sist.
Vi tror dette produktet er praktisk for å løsne det verste av stålis, så du raskere kan skrape bilen under verste forhold.
Fordeler:
  • Isen og snøen smeltet raskt etter at de-icer ble sprayet på bilen. Kunne fjerne gjenværende snø og is veldig enkelt og uten kraft
  • Effektiv på å løsne stålis før skraping
Ulemper:
  • Må uansett børste vekk snø først, så du får sprayet direkte på isen
  • Dyr. Sprayet ganske mye på, og det så man på flaska. Innholdet sank raskt
  • Tar plass, mer plass enn en isskrape (som man må ha i tillegg)
  • Unødvendig bruk av kjemikalier som går i naturen (?)
  • Brukte tid på å spraye. Kunne man ikke heller brukt tiden på å skrape snø og bli kjappere ferdig?

deicer.jpg

Pris: 119 kr. 
Tid: 1 min 32 sek 
Isskrape fra Isskrape.no
Den kjegleformede isskapen har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Nå har et norsk firma redesignet og fornorsket produktet, som nå produseres i Norge med gjenvunnet plast. Designet er litt utradisjonelt, men i teorien skal du dekke mer flate raskere. Taggene for å fjerne stålis finner du på toppen.
Det faller seg naturlig å holde en finger i hullet på toppen for å få godt nok grep og bruke produktet i sirkelformer. Frontruta skrapes raskt, mens på siderutene sliter vi med å ta noe av isen. Det er akkurat som kjeglen ikke kommer tett nok inntil. Men med litt press på kjeglen fikk vi det aller meste av.
Vi skulle gjerne hatt noe bedre håndtak, og vi kan se for oss at de med store hender kan slite litt med å få grep om kjegla. Samtidig er nok dette bare er en vanesak, og vi legger ikke vekt på dette i vurderingen.
Kjegleskrapen ble ikke testet på stålis, men lettere is/snø-blanding.
Fordeler:
  • Dekker mye flate raskt
  • Rimelig 
Ulemper:
  •  Må bruke litt makt på siderutene
  • Savner bedre håndtak
  • Bør fortsatt ha en børste i bilen for å fjerne snø

kjegleformet.jpg

Pris: 49 kr / gratis
Tid: 4 min 34 sek 
Den tradisjonelle isskrapen fikk nok bryne seg på testens desidert hardeste forhold. Testen ble utført i sterk kulde på fjellet hvor bilen hadde stått en natt ute i under minus 10. Siden det var tørt i luften hadde vi også sprayet på litt vann for at det skulle ise. Isen ble da steinhard, typisk «stålis» og den vanskeligste typen å fjerne. 
Dette tatt med i regnestykket, vil vi fortsatt slå et slag for den helt vanlige isskrapen selv om det var tungt og vanskelig å få av isen. Med litt hjelp fra varmeapparatet i bilen, holder vanlig isskrape lenge og man slipper å bruke penger på nok en «duppedings» som skal lades eller fylles på. Den gjør alltid jobben.
Fordeler:
  • Den største fordelen er at den er billig (49 kr. for den med børste hos Clas Ohlson) eller gratis, fordi mange selskaper og organisasjoner deler ut som reklamemateriell
  • Snøkosten bør du ha i bilen uansett hvilken metode du bruker for å fjerne isen fra ruta, så du vil alltid ha en klassisk isskrape lett tilgjengelig
  • Kommer godt til i alle hjørner og kanter av vinduene
Ulemper:
  • Uten hjelp fra varmeapparatet i bilen, ga jeg rett og slett opp å fjerne den hardeste isen på frontruta
  • Måtte bruke en god del muskelkraft og det tok en lang tid

Isskrape.jpg