Dagens biler kan allerede tilpasse farten selv ved hjelp av adaptiv fartsholder som ”ser” bilen foran. De kan bremse selv dersom en fotgjenger eller et annet objekt kommer foran bilen. Lane assist-systemene vi nå har testet hjelper deg også å holde bilen på veien, og attpåtil i riktig fil. Er vi enda et skritt nærmere den totalt førerløse bilen?

Redder liv

Man kan kanskje stille et spørsmålstegn ved hvor grensen går mellom å hjelpe og sløve føreren, men faktumet er det disse systemene redder liv. NAFs søsterorganisasjon, ADAC i Tyskland, har tall fra ulykkesanalyser som bekrefter dette. Der kommer der fram at i over 25 prosent av trafikkulykkene i analysen kunne et lane assist-program hjulpet føreren. Og i 40 prosent av disse tilfellene forhindret ulykken helt.

Grunnen til det er at slike ulykker ofte får tragiske utfall. Et utilsiktet filskifte ender som regel enten med kollisjon med motgående kjøretøy, eller med trær og lignende ved siden av veien.

Bilens øyne

Så, hva er egentlig et lane assist-system? Kort fortalt er dette et system som ved hjelp av kameraer eller infrarøde sensorer merker når bilen skifter fil uten at føreren med bruk av blinklys viser at dette er meningen. Deretter varsler systemet, ofte både akustisk og optisk (lyssignaler), og styrer imot slik at man kan unngå kollisjoner og avkjøringer.

Men betyr det at du som fører kan lene deg tilbake, koble av og drive med andre ting bak rattet? Nei, overhodet ikke. Disse systemene kan gi deg en hjelpende hånd dersom uhellet skulle være ute. Testen viser at de absolutt har noe for seg, men også at det er store rom for forbedringer.

For få år siden var dette utstyr som kun fantes på eksklusive biler, og som kostet deretter. I denne testen fokuserer vi på systemer som finnes i biler med overkommelig prislapp for vanlige bilkjøpere; Hyundai i20, Ford Focus, BMW 2-serie, Citroën C5, Volkswagen Passat og Mercedes C-klasse.

Ulike løsninger

De ulike bilfabrikantene tilbyr systemer basert på ulik teknologi. Citroën C5 har infrarøde sensorer montert under bilen. Alle de andre i testen sverger til kameraløsninger. De fleste har single kameraer, men Mercedes C-klasse har to stereoskopiske kameraer som gir et tredimensjonalt bilde.

De rimeligere lane assist-systemene gir kun advarsler, mens de mer kostbare både varsler og styrer imot slik at bilen holder seg på veien. Enkelte er også koblet opp mot andre assistansesystemer i bilen, som for eksempel fartsholder (cruise control) og nødprogrammer som stopper bilen.

Systemene har gått gjennom en grundig test utført av profesjonelle testsjåfører. Blant annet har vi sett på systemenes evne til å varsle føreren, og ikke minst hvor ofte de gir falsk alarm. Vi har også testet hvor enkle systemene er å forstå/bruke. Til slutt har alle systemene gjennomgått en operativ test i en testløype der følgende situasjoner er simulert for å sjekke ulike egenskaper:

  • Sving: Her tester vi om/hvor ofte systemene gir falsk alarm dersom man holder en normal linje gjennom svingen.
  • Rette strekninger: Her sjekker vi systemets evne til å ”se” veioppmerkingen og korrigere styringen.
  • I mørket: Test av systemenes egenskaper i mørkere omgivelser (undergang/kulvert)
  • Motorvei: Vurdering av systemene i 130 km/t på tysk motorvei
  • Landeveiskjøring: Vurdering av systemene i maks 100 km/t på tysk landevei

Vi sørget for at testkjøringen under de forskjellige forholdene fikk så mange forstyrrende faktorer som mulig, som for eksempel skitten veioppmerking, tjæresøl, manglende veioppmerking og lignende. Dette for å få testet egenskapene helt til det ytterste. Videomåleutstyr ble brukt for å sikre nøyaktighet i resultatene.

Konklusjon

Systemene er ikke rangert opp mot hverandre. Grunnen til dette er at både teknologien og ikke minst prisene på de ulike systemene varierer. Men samtlige har fått en grundig vurdering du kan lese om under. Dessuten sitter vi igjen med en solid oppfatning av den generelle nytten av disse systemene, samt på hvilke områder de har forbedringspotensiale.

Det som er utrolig viktig å få fram er at disse systemene skal assistere deg som fører i en krisesituasjon, som for eksempel ved et illebefinnende, eller i andre situasjoner du som fører kan miste konsentrasjonen. Ingen av disse systemene er gode nok til å erstatte en våken sjåfør, men kan bidra til at uhell/ulykker unngås.

Kostnaden for disse systemene er ikke all verden ved kjøp av ny bil, så vi i NAF anbefaler at du krysser av for dette når du skal kjøpe ny bil. Ofte er de en del av større sikkerhetspakker som absolutt er verdt å vurdere. Flere biler har hatt lignende systemer noen år, så sjekk gjerne dette på bruktmarkedet også. Tallene innledningsvis i denne testen viser viktigheten av aktive sikkerhetssystemer. Det er utrolig viktig at du setter deg inn i hvordan disse fungerer på din kommende bil.

De ulike testbilene presenteres i vilkårlig rekkefølge i linke-listen til høyre.