Systemet varsler med vibrasjon i rattet når veioppmerkingen (også midtlinjen) krysses, og styrer imot dersom sjåføren ikke agerer. I adaptiv-modus tilpasses systemet førerens kjørestil, slik at risikoen for å få falske alarmer ved eksempelvis sportslig kjøring blir mindre. 

Med adaptiv fartsholder aktivert er også en styreassistent tilgjengelig. Når denne er aktiv og sjåføren eventuelt skulle slippe rattet, gir systemet vedkommende beskjed om å ta rattet etter ca. ti sekunder. Etter ytterligere fem sekunder deaktiveres styreassistenten.

Lane assist del av Lane Tracking-pakke til 8 990 kroner. Styreassistent og adaptiv fartsholder (ACC) del av en større pakke kalt Driving Assistance Package Plus til 23 920 kroner.

Dom:

Rattvibrasjonen er kraftig og gir føreren klar informasjon om at bilen er på vei ut av kurs. Også styrekorrigeringen som jobber gjennom ESP-systemet oppleves som kontant, men komfortabelt. Styreassistenten er kun tilgjengelig når adaptiv fartsholder (ACC) er aktivert, uten at vi kan skjønne hvorfor. Den adaptive fartsholderen bør heller deaktiveres for å senke hastigheten når systemet merker at føreren er på vei ut av sitt kjørefelt. I stedet overtar styreassistenten, og farten opprettholdes.

Mercedes sitt system får skryt for å kunne tilpasse seg førerens kjørestil, samt at systemet både varsler tydelig, griper inn og attpåtil forteller føreren i hvilken retning vedkommende må styre. Minuset er at styreassistenten kun er tilgjengelig sammen med ACC.