NAF og Testfakta har testet 15 forskjellige halogenpærer av typen H7 til bil for å se hvor mye lys pærene faktisk gir, og hvor lenge de varer. Testen viser at kjøp av premiumpærer kan være bortkastede penger. De er i beste fall marginalt bedre enn standardpærer – og har vesentlig kortere levetid.

Ikke i nærheten av løftene

I de mørkeste månedene av året er det lett å drømme om bedre lys på bilen. Hvis du tror på de store lampeprodusentene, skal du kunne få en dramatisk forbedring ved å bytte fra en H7 standardpære til en såkalt premiumpære. Philips, Osram og GE lover lysforbedringer på opptil 130 og 150 prosent. Men når NAF lar eksperter fra forskningsinstituttet Rise teste lyspærene i en seks år gammel frontlykt, kommer vi ikke engang nær disse løftene.

Testen viser at premiumpærene gir minimalt bedre lysstyrke, noen er faktisk til og med dårligere enn standardpærene. I tillegg koster premiumpærene mer.

GEs standardlampe er best i test

Vi har testet både standardpærer og premiumpærer med H7-sokkel, som er en av de vanligste pæretypene. Kombineres lysytelse og forventet levetid, er GEs standardpære den beste i testen, mens pæren Hamron H7 fra Jula ikke engang oppfyller kravene. Lysprodusentene bruker et minstekrav på en fiktiv lampe som gir E-verdi (Figure of merit) på 33. E-verdi er en kombinasjon av lysstyrke og lysfordeling.

GE Lighting H7 Standard overrasker da den faktisk er bedre enn GE Megalight Ultra, som skal gi 130 prosent mer lys enn standardpæren. Også mellom standard-pærene er det store forskjeller. GE Lighting H7 gir hele 29 prosent mer lys enn testens dårligste standardlampe fra Biltema.

Blant de beste pærene finner vi også Würth Nightstar Plus 90, Philips Vision og til dels ProMeister Standard og Bosch H7 Standard. Se tabell for fullstendig oversikt.

Villedene markedsføring

Resultatene overrasker ikke testleder Håkan Skoogh. – Standarden gir ikke plass til spesielt store variasjoner, men det som er overraskende er hvordan pærene markedsføres, sier Skoogh.

– Jeg tviler ikke på at du kan komme opp med de lovte forskjellene under visse forhold, for eksempel hvis man bruker en helt ny lykt og sammenlikner sin premiumpære med en dårlig standardlyspære. Men vi har gjort en mer realistisk test, sier Skoogh.

Rise forskningsinstitutt har utført selve testen av 15 halogenlamper for personbiler av typen H7, 12V, 55 watt. Lampene er testet i egenskap av nærlyslyskaster

En ting er hvordan en lyspære isolert sett gjør det i en laboratorietest, en annen ting er hvordan selve lykten/reflektoren er utformet.

Philips: Standard bedre enn premium

Philips sin standardpære Vision har bedre lysfordelingsverdi enn begge premiumpærene fra Philips.

– For forbrukeren er det vanskelig eller umulig å vite på forhånd hvilken pære som passer best til sin bil, sier Skoogh.

Vi har bedt produsentene og deres representanter om kommentarer til testen av lyspærer for bil.

En annen vesentlig ulempe med premiumpærer er at de har kortere levetid enn standardpærer. For eksempel slukkes GE Megalight Ultra og Philip Racing Vision lampene etter bare 130 til 140 timer, mens noen standardlamper lyser i over 600 timer.