Utviklingen rundt passiv sikkerhet i biler har vært enorm det siste tiåret. På motorsykkelfronten har utviklingen ikke hatt den samme framdriften – kanskje med unntak av den innebygde airbag-løsningen på Honda Goldwing.

Problemet for produsenter av kollisjonsputer til motorsykler har vært variasjonen mellom fysiske sammenstøt i trafikken og uforutsigbarhet i førerens bevegelsesmønster (der føreren kastes av). På motorsykler, som i biler, er man derfor avhengig av å få på plass systemer som er i stand til å «se» et sammenstøt før det inntreffer. På brøkdeler av et sekund skal dette systemet detektere faren, for så å aktivere sikkerhetsutstyr som for eksempel å blåse opp en airbag.

Ikke vært gode nok

Airbagløsninger i motorsykkelklær er ikke noe nytt. Da NAFs søsterorganisasjon ADAC i 2010 testet slike systemer var de ikke like raske som dagens Dainese-system. En mindre avansert utløsermekanisme gjorde de tregere, men samtidig var prisen lavere. De gav ikke den samme øyeblikkelige hjelpen, men ga i hvert fall beskyttelse i sekundære sammenstøt.

Slik testet vi

I denne testen er det fokusert på to innovative produkter; Dainese D-air Street og Helite AirNest Jacket. Vesten Dainese D-air Street er langt mer avansert og vesentlig mer kostbar enn den fra Helite, men gir til gjengjeld klart raskere og bedre beskyttelse enn noen andre modeller ADAC har testet i dette segmentet.

Gjennom å krasjteste begge modellene i fullskala fikk vi sjekket de respektive airbagenes funksjonalitet og beskyttelsesevne. Vi fikk også sett nøye på tiden det tar å aktivere og utløse kollisjonsputene.

I tråd med ISO 13232-sertifiseringen valgte vi en påkjørsel i siden på en stillestående bil i 50 km/t. Treffpunkt ved frontakselen. Et typisk scenario for en krasj som involverer sammenstøt mellom bil og motorsykkel.

Test-motorsykkelen som ble brukt var en 1997-modell Suzuki Bandit GSF 600 – bilen en 1195-modell BMW 5-serie stasjonsvogn.

Evaluering

Dainese D-air Street

Dom: ++ Meget god

Pris i Norge: 7490 kr (www.yamahamc.com)

Utstyrsinfo: Airbag-vest med ryggbeskytter. Airbag utløses elektronisk av radiosignaler fra krasjsensorer montert under setet, akselerometer på forgaffelen og sensorer i vesten. Tilgjengelig både for fører og passasjer.

Konklusjon: Den innovative vesten fra Dainese er svært intelligent og fungerer klart bedre enn konvensjonelle systemer som utløses mekanisk med wire. Vesten møter ADAC sine krav basert på mange år med testing, og aktiveres/utløses meget rask (fullt oppblåst etter 45 ms).

Men selv om vesten er et nyskapende og effektivt produkt krever det at brukeren overholder grunnprinsippene for trygg og sikker kjøring, og at bruksanvisningen følges til punkt og prikke.

Positivt:

  • Beskyttelse ved sammenstøt
  • Rask reaksjon, rask utløsning
  • Meget godt beskyttelsespotensial for rygg og bryst
  • Enkel å bruke siden man slipper utløserwire
  • Vesten kan kombineres med andre MC-klær
  • Komfortabel
  • Kan brukes både av fører og passasjer

Negativt:

  • Krever regelmessig vedlikehold fra produsent
  • Brukeren må sjekke batterier med jevne mellomrom
  • Airbagen kan ikke gjenbrukes (krever overhaling/vedlikehold)
  • Fungerer bare på motorsykler der sensorkomponentene er montert og tilpasset

Helite AirNest Jacket

Dom: + God

Pris i Norge: 4487 kr (www.hit-air.no)

Utstyrsinfo: Airbag-vest med ryggbeskyttelse. Airbag aktiveres med mekanisk utløserwire.

Konklusjon: Helite AirNest Jacket er en konvensjonell airbag-vest som aktiveres mekanisk ved hjelp av en utløserwire festet mellom plagget og motorsykkelen. Airbagen blåses fullt opp på raske 250 ms, og beskyttelsen den gir er god.

Positivt:

  • Blir relativt raskt aktivert
  • Airbagen blåses raskt opp (250 ms)
  • God beskyttelse og dekningsflate
  • Kan kombineres med tradisjonelle MC-klær
  • Ekstra ryggbeskytter tilgjengelig
  • Enkel å aktivere
  • Trenger ikke installeres av kvalifisert personell
  • Komfortabel
  • Karakteristisk design og god synlighet med reflekterende materialvalg

Negativt:

  • Ineffektiv i primærkollisjon (første sammenstøt) med kjøretøy
  • Utløsermekanismen må forberedes/festes før hver kjøretur
  • Har sine begrensninger i bruk for fører og passasjer sammen

Testoppsummering

NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har jobbet med airbagløsninger for MC-klær og testet dette gjennom mange år. Vesten fra Helite får karakteren «god», og gjør en god jobb med en enklere teknologi. Den mer sofistikerte Dainese D-air Street er den første som innfrir ADACs krav til integrerte airbagløsninger i MC-klær. Men det finnes fortsatt forbedringspunkter, og de fleste går på å forenkle bruken:

Enklere integrering av sensorkomponenter i motorsykkelen. Det ideelle hadde vært om MC-produsentene kunne tilby dette som ferdig installert ekstrautstyr fra fabrikken.

  • Batteriene i vesten bør kunne lades ved hjelp av motorsykkelens eget batteri ved pauser i kjøreturen.
  • Integrere airbag-teknologien inn i tradisjonelle MC-klær. Det forenkler bruken og skaper større aksept hos forbrukerne.