Vinteren nærmer seg og mange har lyst til å strekke sykkelsesongen litt lenger – og inn i vintersesongen. Da lønner det seg å skifte til piggdekk, og NAF har testet ni piggdekk for sykkel sammen med svenske Testfakta.

Vi testet veigrep på snø, is og bar vei, i tillegg til bremseevne og rullemotstand. Det ble også gjort en praktisk kjøretest for å erfare hvordan dekkene er å sykle med. For å se forskjellen mellom piggdekk og sommerdekk, testet vi et sommerdekk som referanse. Testen viser helt klart at piggdekk er nødvendig for å få godt veigrep om vinteren.

Testvinneren har færrest pigger

Litt uventet gjorde det rimelige dekket fra Clas Ohlson, med forholdsvis lavt antall pigger, det best i testen. Dekket har 104 pigger, og sammenlignet med 240 pigger som flere av de andre dekkene har, så er dette et lavt antall. 


– Mange pigger gir ikke nødvendigvis bedre grep. Om du fordeler vekten på flere pigger, er det ikke sikkert at du trenger inn i isen og får feste, sier Petri Hankiola ved det finske laboratoriet Wheel Energy som har utført testen.

Større, lenger og mer elastiske pigger

Clas Ohlson har også kortest bremsestrekning når det ligger snø på isen. Ifølge Petri Hankiola skyldes dette designet på Clas Ohlsons pigger. – De er større, lengre og mer elastiske enn for eksempel piggene fra Schwalbe og Suomi Tyres. Dette til sammen gir bedre grep og forhindrer at du glir, sier han. 

Schwalbe sine dekk tok andre- og tredjeplass

På andre- og tredjeplass kom dekkene Marathon Winter Plus og Active Winter fra Schwalbe. Begge dekkene har gode generelle vinteregenskaper, men når ikke helt til topps i veigrep på is. På is med ti graders helling (kurve) takler dekket fra Clas Ohlson dobbelt så mye sidekraft som de to Schwalbe-dekkene, før det mistet veigrepet. Dekket W 240 fra Suomi Tyres gjør det nest best på is og havner på en fjerdeplass totalt i testen.

– Når du skal velge piggdekk, så kan det være greit å tenke på hvordan vinterforholdene vanligvis er der du bor. Sykler du mye på is, så kan det være lurt å velge et dekk med gode egenskaper på is som for eksempel dekkene fra Clas Ohlson og Suomi Tyres i vår test. Sykler du sjeldnere på is, så klarer du deg fint med et dekk med gode allround vinteregenskaper som dekkene fra Schwalbe, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAFs forbrukerteam.

Mange pigger gir ikke nødvendigvis bedre grep, viser testen fra NAF og Testfakta.

Høy rullemotstand hos testvinneren

Piggdekk gir større rullemotstand enn sommerdekk. For deg som sykler betyr det at det oppleves tyngre å sykle med piggdekk enn med vanlige dekk. Dekket fra Clas Ohlson har høyere rullemotstand, enn flere av de andre modellene.

Ifølge Petri Hankiola skyldes dette piggenes høyde og et stivere materiale i dekkene. Dekkene fra Schwalbe og dekket fra Suomi Tyres har alle godt veigrep på vinterforhold, men lavere rullemotstand enn dekket fra Clas Ohlson.

– Vintersyklister som er ute etter et dekk som gir lite rullemotstand, bør kanskje vurdere en annen modell enn testvinneren, sier Pedersen. – Men godt veigrep er det viktigste. Dekket fra 45NRTH som havnet sist i testen har desidert minst rullemotstand, men har alt for dårlig veggrep til at vi kan anbefale det, sier NAFs ekspert.

Er piggene ujevnt fordelt, blir grepet dårligere og du risikerer at piggene faller av, viser piggdekk-testen som er utført av det finske laboratoriet Wheel Energy for NAF og Testfakta.

Dekk med glidelås fra ReTyre

Dekket Urban Winter detachable fra ReTyre skiller seg ut fra de andre dekkene. Det er et sommer- og vinterdekk i ett og samme dekk. Når det er barmark bruker du sommerdekket som vanlig, og ved behov tar du vinterdekket utenpå sommerdekket og fester det med glidelås. Tanken er at du lettere skal kunne veksle mellom sommer- og vinterdekk, og så slippe å ta av hjulet. Smart for elsyklister med motoren i bakhjulet som kvier seg for å skifte dekk selv.

Petri Hankiola synes ideen er god, men mener at den fungerer dårligere i praksis. – Det var ikke helt lett å sette på vinterdekket. Som vinterdekk blir det også tungt og tregt å sykle på. Vi opplevde også at dekket gynget på sommerdekket, og det ga en usikker følelse.

Alle piggdekkene er blitt testet under skikkelige vinterforhold.

Godt grep er viktigst

I testen sammenlignet laboratoriet veigrep og bremsestrekning ved ulike vinterforhold, og på bar asfalt. Dette ble gjort ved hjelp av tekniske målinger, og ved en praktisk test der en person syklet med dekkene på vinterforhold. Veigrep er vektlagt tyngre enn rullemotstand.

– Grepet er det absolutt viktigste. Har du ikke godt grep, så kan du ikke utnytte at dekket ruller godt, sier Petri Hankiola.

Laboratoriet undersøkte også hvor lett piggene slipper dekket, noe som både Jula og 45NRTH hadde problemer med. Dette kan skyldes ulike forhold. I Julas tilfelle er gummien i dekket for stiv, mens for 45NRTH er piggene ujevnt fordelt, ifølge laboratoriet.  – Er piggene ujevnt fordelt, blir grepet dårligere og du risikerer at piggene faller av, sier Petri Hankiola.