NAF har testet åtte sykkelstativ i samarbeid med Testfakta i Sverige hos det britiske testsenteret Millbrook Proving Ground. Alle stativene er for montering på hengerfestet, og tar tre til fire sykler.
Halvparten av stativene har en såkalt plattform syklene monteres på, mens de andre har kroker som syklene henges på.
Vi har testet stativene med tre typer sykler; en mountain bike, en klassisk damesykkel og en barnesykkel.
NAF har testet åtte sykkelstativ til bilens hengerfeste. Foto: Noel Read
Test av sykkelstativer 2019
-
9,7
poeng -
6,9
poeng -
6,5
poeng -
6,4
poeng -
5,6
poeng -
3,1
poeng -
2,8
poeng -
2,5
poeng
Kjøresikkerhet (40% av karakteren)
Sykkelstativene ble montert fast etter produsentens bruksanvisning. Syklene ble så stroppet fast som anvist i bruksanvisningen. Ekstra blyvekter ble anvendt for å nå en totalvekt på 45 kilo (15 kg per sykkel) på samtlige stativer.
Det ble så gjennomført fire kjøreprøver:
1.Nødbremsing fra 112 km/t for å simulere kraftig brems på motorvei.
2.Kjøring på en 1.4 kilometer lang brosteinsvei i 45 km/t.
3. Kjøring i 100 km/t på bane for å simulere svingete landeveiskjøring i høy hastighet.
4. Unnamanøver under kjøring etter ISO-standard 3888 (elg-test). Første runde i 48 km/t, så ble testen gjennomført i høyest mulig hastighet.
Ved hjelp av kamera og markering på stativene kunne testpersonalet notere hvordan syklene rørte på seg under kjøringen.
Noen av festeanordningene som fulgte med stativene, var ikke gode nok, og testeteamet måtte feste ekstra reimer. Foto: Noel Read
Kollisjonssikkerhet (40% av karakteren)
Alle sykkelstativene gjennomgikk en simulering av en kollisjon i 30 km/t. Stativene ble hver og en montert på hengerfestet til en spesialbygget vogn og rampe, med tre sykler fastspent.
Stativene og syklene ble så utsatt med krefter som tilsvarer en kollisjon i 30 km/t med en nedbremsingskraft på 10 G.
Ved hjelp av markeringer på sykkelstativet og syklene, samt høyhastighetskamera, kunne testpersonalet vurdere hvor mye og hvordan syklene rørte på seg under kollisjonen.
Brukervennelighet ble også vurdert i testen. Foto: Noel Read
Montering og brukervennlighet (20%)
Testpersonalet målte tiden det tok å sette sammen sykkelstativet, slik det ble levert fra butikken, og målte også hvor lang til det tok å montere på sykkelstativet på bilen.
Begge tester ble repetert to ganger, for å kunne avgjøre hvor intuitive og brukervennlige stativene er å sette fast.
Til slutt målte testpersonalet hvor lang tid det tok å stroppe fast syklene.