Vi nordmenn elsker den praktiske utvidelsen av bagasjerommet, og den fylles gjerne til randen med ski og bagasje. Takboksen settes på om høsten og tas ikke av før snøen smelter.  Men hvor kollisjonssikker er egentlig takboksen som er på taket ditt?

For andre gang utfører NAF i samarbeid med Testfakta, en kollisjonstest av takbokser. For to år siden fikk flere av produsentene kritikk for dårlig kollisjonssikkerhet. Nå gjentar NAF testen for å se som produsentene har skjerpet seg.

– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Vår nye test viser derimot at en kollisjon med boks og innhold på taket kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter. Den viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet. Dette er dårlig nytt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

Plastboks er årets vinner

Testens vinner er plastboksen Thule XL Motion. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er vanntett og lett å håndtere.

Packline kaprer andre- og tredjeplassen med henholdsvis en glassfiberboks og en plastboks. Selv om begge boksene åpner seg og innholdet beveger seg ut i kollisjonen, holdes skiene fast av lastestroppen. Derfor vurderes den som trafikksikker. Produsenten gjør det betydelig bedre i år sammenlignet med forrige test, da deres takboks ble underkjent.

De billige er de verste

De dårligste takboksene er fra Hamron og Carwise.  I krasjtestesten i 30 kilometer i timen flyr innholdet ut av disse to boksene. Ved 40 kilometer i timen fyker takboksen fra Calix og Jula helt av taket.

Dette er produsentenes tilsvar til takboks-testen

NAF har gitt taperne og vinnerne av testen mulighet til å kommentere kollisjonstesten før publisering.

Les deres svar her

– Dette viser viktigheten ved å være nøye med innfesting av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Stålkanten på skiene kan være så skarp at den kutter festestroppen til skiene inne i boksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Morten Fransrud, fagsjef i NAF Trafikktrening.

Test av takbokser 02.jpg

Alle takboksene er pakket med utstyret som følger med. Alle boksene er lastet likt med maksimalt tillatt last, så nær som én av boksene som ikke kan lastes med mer enn 50 kilo.

Oppfyller ikke krav ved kollisjon

Flere av takboksene som selges på det norske markedet i dag tåler ikke en kollisjon i lav hastighet. Testen viser en klar sammenheng mellom pris og kvalitet.

– Allerede ved kollisjon i lav hastighet kan en takboks være livsfarlig for andre trafikanter. Når vi ser hvor ille det er i lave hastigheter, tenker jeg med gru hvordan dette er i 80 kilometer i timen som er vanlig fartsgrense på landeveiene. Dette må bransjen ta på alvor, konstaterer Sødal.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon

NAF utfordrer City Crash-standarden

Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i «Forskrift om bruk av kjøretøy». Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing. 

De fleste produsenter velger å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien. 

Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 kilometer i timen.

NAF mener det er kritikkverdig at mange av takboksene ikke en gang oppfyller kravene i City Crash-testen. 

Her er en helt annen takboks!

  • Calix Urban Loader takboks

    Er dette takboksen som løser barnevognutfordringen for småbiler? Calix Urban Loader var testens store overraskelse.

– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. Vi stiller oss kritiske til at det ikke er strengere krav til sikkerhet for et slikt produkt. Utstyr som skal brukes for å sikre personer og gods bør ha en god merkeordning, mener Nils Sødal. – Dette er andre gang vi gjennomfører en slik test, og vi mener bransjen fortsatt har en vei å gå. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter han.

Test av takbokser 03.jpg

Et omfattende testrigg sørger for helt lik testing av alle boksene under nøyaktig samme forhold. Alt er filmet med høyhastighetskamera. Se film i de enkelte testene.

Slik ble testen utført

  • NAF har, i samarbeid med Testfakta, testet ni takbokser. 2 i glassfiber, og 7 i plast. Testen er utført av forskingsinstituttet RISE i Sverige.
  • NAF og Testfakta har vurdert kollisjonssikkerhet, brukervennlighet og vanntetthet.
  • Kollisjonstest: Boksene ble krasjet to ganger, en gang i 30 km/t og en gang i 40 km/t. Alle takboksene ble testet med 75 kilo last, med unntak av boksen fra Biltema som kun er godkjent for 50 kg.  Boksene ble fylt med ski og sandsekker for å simulere maksvekt boksen tåler. 
  • Vanntetthet: Boksene ble plassert foran en vifte og utsatt for regn og vind tilsvarende å kjøre i 80 km/t. Etter 15 minutter ble vannmengden inni boksen målt.
  • Brukervennlighet: Fire testpersoner av varierende høyde vurderte brukervennligheten. (to kvinner og to menn). Totalt ble 10 sjekkpunkter vurdert, som hvor lette boksene var å montere på takstativet, pakke, åpne og lukke og låsemekanismen.
  • Karakter: Testfakta og NAF har gitt boksene karakter 1-5, der 5 er best. Kollisjonssikkerhet ble vektet 60%, brukervennlighet 30 % og vanntetthet 10%.