De to takboksene som kommer dårligst ut i årets test er Carwise som selges av Mekonomen og Hamron, et merke Jula selger. I krasjtestesten i 30 kilometer i timen flyr innholdet ut som prosjektiler av disse to boksene. Og i 40 kilometer i timen fyker hele boksen fra Hamron av. Det er livsfarlig om dette skjer på veien.

Mekonomen krasjtester boksene i 16 km/t

Mekonomen påpeker at deres takboks Carwise oppfyller ISO/PAS-standarden (se faktaboks), noe som betyr at den kan håndtere en krasj på 16-18 kilometer i timen. Til sammenlikning testes biler i 64 kilometer i timen i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i NAFs test (30 og 40 kilometer).

–  Men Mekonomen tar sikkerhet veldig alvorlig og vil derfor undersøke muligheten for økt sikkerhet. Dette til tross for at NAF/Testfakta har utført tester utenfor den gjeldende sikkerhetspraksis i markedet for takbokser, sier Per Netzell, markedssjef i svenske Mekonomen.

Kan leverere tilbake Carwise-boksene

Etter at testen ble publisert, forteller Mekonomen til VG at de har valgt å gi alle som har kjøpt deres boks, Carwise 580 l, full returrett.

– Vi er enige med NAF og Testfakta at en takboks bør tåle en krasj i minst 30 kilometer i timen, sier markedssjef i Mekonomen Norge, Jan Erik Pedersen til VG.

Han sier videre til avisen at de er av den oppfatningen at kundene deres som har kjøpt en av Mekonomen sine egne takbokser, kan bruke disse uten å bekymre seg for det.

– Men, ettersom vi har kunden i fokus og ønsker å fortsatt ha fornøyde kunder har vi følgende tilbud til dem: Vi gir full retur til kunder som ønsker å levere en av disse boksene, sier markedssjefen til VG.

Jula mener boksen er lastet feil

Jula refererer også til ISO/PAS-standarden, og vil ikke kommentere resultatene noe mer enn det. Årsaken til det er at de mener at laboratoriet ikke har fulgt selskapets instruksjoner da de pakket takboksen.

Ifølge Julas håndbok skal de fremre stroppene trekkes rundt hvert enkelt par ski, og det ble ikke gjort i testen.

Laboratoriet RISE kommenterer Julas svar med å påpeke at de har pakket hver takboks på samme måte, og på den sikreste måten fire par ski og to vesker kan bli pakket. Å trekke stroppene rundt hvert par ski i Julas-takboks var ikke mulig fordi båndet ikke ville ligge rundt vesken som lå på toppen.

NAF kritisk til Julas ansvarsfraskrivelse

– Det er kritikkverdig at bransjen ikke enes om én felles standard. Det er forvirrende for forbrukeren at produsentene benytter to ulike standarder med veldig ulike krav til kollisjonssikkerhet uten å kommunisere dette til forbrukeren. Det er også feil å legge så mye ansvar på forbrukeren som Jula gjør med krav om å pakke takboksen på en spesifikk måte som i tillegg ikke er praktisk mulig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

Autoform (Calix) vil følge opp testen

Autoform, som produserer Calix-boksene, uttaler følgende:

– Alle Autoform (produsent av blant annet Calix) sine takbokser er testet og godkjente i henhold til standarder/krav som stilles av myndigheter og bilindustrien (ISO 11154:2006 og DIN Draft 75302:2006-05). De aller fleste ulykkene inntreffer ved hastigheter under 30 km/t og som kjent er City Crash kravene 18 km/t og 8G, mens TÜV kravene og kravene fra flere produsenter er 30 km/t og 12G. Om det kommer nye bestemmelser/testnormer for takbokser, så kommer Autoform til å tilpasse sine produkter i henhold til disse.
 
I testearbeidet vi gjennomfører før nye takbokser lanseres, så benytter vi SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut og eget testlaboratorium som vi har innenfor vårt konsern.
 
Autoform vil gjerne ta del av mer informasjon rundt de utførte testene for å kunne kommentere resultatene og har begjært mer detaljert informasjon og bilder.

Thule oppfordrer bransjen til å skjerpe seg

– Hver komponent og hvert materiale er konstruert for sikkerhetsytelse, og vi har gjort store investeringer på Thule Test Center i Sverige. Vårt mål som selskap er ikke bare å tilfredsstille de nødvendige sikkerhetskravene, men å gå langt over teststandarder for å sikre at våre kunder får kvalitetsprodukter. Thule Motion XT hever listen innen sikkerhet for trafikanter og som bransjeleder vil vi oppfordrer andre til å følge, sier Björn Strid, produktsjef for takbokser i Thule.

Skiguard har forbedret seg

For to år siden bestemte Skiguard på grunnlag av NAFs kollisjonstest å stanse salget av plastboksen Skiguard 760.

– Vi har besluttet å stoppe salget av den aktuelle modellen, i påvente av nærmere analyser av testresultatene, sa de den gang.

I år ble en av Skiguards glassfiberbokser testet, og produsenten kom denne gang betydelig bedre ut og endte på en sterk fjerdeplass. Kollisjonssikkerheten er god og på en delt tredjeplass. De sier følgende om årets test:

– Kravet til godkjenning er at boksen holder på lasten. Testen viste at boksen holdt på lasten, og ble godkjent. Skiguard har testet (og fått godkjent) den samme boksen, 860 Touring, under de samme forhold, 40 km/t med 75 kg på det samme instituttet i Sverige. Da røk ikke festestroppene, og det stakk heller ikke ut noen skitupper etter «kollisjonen», sier Lasse Westerlund, styreleder i Skiguard.

– Vi er glade for og ønsker slike tester som NAF og Testfakta får utført, velkomne. Vi tar slike tester på alvor, og på den måten kan vi som leverandør forbedre oss, og i fremtiden levere bokser som i enda sterkere grad har fokus på sikkerhet og brukeropplevelse, sier Westerlund.

Standarder for takbokser

ISO standarden ISO PAS 11154:
Denne testen er et minimumskrav for taklast på blant annet personbiler. Standarden krever at takboksen skal bestå en kollisjonstest i 16-18 km/t.

City Crash-standard:
Flere av produsenter velger i tillegg å følge City Crash normen, som krever at takboksen skal består en kollisjonstest i 30 km/t. NAF og Testfakta har i tillegg testet boksene i 40 km/t, fortsatt langt unna for eksempel kravene til barnestoler, som er 64 km/t.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon