Når drivstoffprisene stadig slår nye rekorder, og hver mil på elbilen er mer verdifullt en gull, blir forbruket på bilen viktigere enn noen gang.  

Det har lenge vært en uskrevet sannhet at forbruket øker med 5 til 10 prosent når man kjører med takboks. NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på ulike drivlinjer.


Forbruket på en elbil måles i antallet kilowattimer per 100 kilometer, med driftsvarmt og oppladet batteri.

– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere.  Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. 

Testet forbruket på motorvei 

Takboksene som ble benyttet i testen var Thule XL XT og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekke på syv mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 kilometer i timen. Altså en typisk transportetappe til hytta.  

Testbilene som ble brukt var en Volkswagen e-Golf og en Skoda STV stasjonsvogn, med to personer i hver bil. Testen bestod av tre turer; hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks.  E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.  

Vet du hva takboksen eller skiboksen din tåler ved en kollisjon? NAF har testet ni populære takbokser, og fire av dem får stryk i kollisjonstesten.

Elbilen dårligst ut   

Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh per mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh per mil.  

Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.  

– Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker betydelig når man kjører både med taklast og i såpass høye hastigheter, men dette var høyere enn forventet. E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at en takboks reduserer rekkevidden såpass mye, sier Sødal.  

Stasjonsvognen øker som forventet 

Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 liter per mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.  

For Skoda STV’en  var gjennonsmittsforbruket 0,815 liter per mil med takboks. Det er en økning i forbruket på ni prosent.   

– Vi har nå fått målt det vi har trodd hele tiden. Takboks er en smart løsning for å utvide bagasjerommet, men det har sine konsekvenser – det påvirker forbruket, sier rådgiveren. 

Forbruk per tur og per takboks:

Tur 1   Takboks  Bil  Forbruk 
  Skiguard  EGolf  2,12 kWh 
  Thule  Skoda Octavia   0,84 
Tur 2  Takboks  Bil  Forbruk 
  Thule  EGolf  2,13 kWh 
  Skiguard  Skoda Octavia  0,79 
Tur 3  Takboks  Bil  Forbruk 
  Uten  EGolf  1,79 kWh 
  Uten  Skoda Octavia   0,75 

Et greit utgangspunkt 

Økningen i forbruket er et utgangspunkt for bilister, men det kan hende du opplever et annet forbruk enn det testpanelet gjorde. Kjørestil, type takboks og kjørehastighet har alle innvirkning på forbruket. 

– Konklusjonen er at forbruker øker som forventet på stasjonsvognen, men å kjøre med takboks på en liten elbil er veldig utslagsgivende på bilens strømforbruk. Det er det greit å være bevisst på når du skal ut å kjøre med takboks, uansett hvilken bil du velger, opplyser Nils Sødal i NAF. 

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag