Vindusviskerne er noe de fleste av oss har et slags påtvunget forhold til. Vi er helt avhengige av dem for å ha sikt nok til at vi kan ferdes trygt på veien, samtidig som vi må kjøpe nye så fort de blir slitt.

Mange velger å gjøre dette på merkeverkstedet, eksempelvis i forbindelse med en service. Dette er selvsagt enkelt og man får en visker som garantert passer bilen. Medaljens bakside er prisen, som i enkelte tilfeller kan passere tusenlappen med arbeid. Unødvendig dyrt.

Jungel av merker og modeller

Det er nemlig en enkel jobb å bytte viskerne selv på noen minutter, og verktøy er som regel ikke nødvendig. Men hvilke viskerblader skal du kjøpe? Viskere er til salgs overalt; på bensinstasjoner, i bilrekvisitabutikker, i større varehus og hos forhandlere/verksteder. Noen koster noen tiere – noen andre flere hundrelapper. Er kvalitetsforskjellene like store som prisene er sprikende?

Dyre og billige i test

Vår søsterorganisasjon ADAC i Tyskland har på oppdrag fra NAF testet ulike viskerblader fra veletablerte produsenter som Bosch, Valeo og SWF. I tillegg kjøpte vi, helt anonymt, inn 16 viskerblader (åtte identiske par) hos Biltema som vi tok med i testen. For ikke å blande epler og pærer valgte vi ikke Biltemas rimeligste modell, men en «Clear Vision»-utgave til 79,90 kroner per blad. Denne legger en hinne på frontruta de første gangene den er i bruk, som minsker friksjonen og gjør viskingen enklere og mer effektiv.

På denne måten kunne vi se hvordan en rimelig variant presterer mot mer kostbare og velkjente produsenter som koster både to og tre ganger mer.

Slik testet vi

Alle viskerbladene i testen er tilpasset en Volkswagen Golf IV. Denne bilmodellen er også utgangspunktet for testriggene som er benyttet. Alle viskerne har gjennomgått den samme grundige prosedyren, som inkluderer test av viskerprestasjon, slitasje (50-150.000 repetisjoner) og bestandighet mot UV-stråling i henholdsvis sommer- og vintertemperatur. Også kvalitetsfølelse, montering/bruksanvisning, samt skaderisiko ved montering er testet. Det finnes i hovedsak to typer viskerblader; flatblade og leddet type. Begge er representert i vår test.

Ofte er spennet i disse grundige produkttestene stort. Grundighet og langtidstesting skiller klinten fra hveten. Derfor er det gledelig å se at ingen av de ni testede viskerbladene får dårligere karakter enn «tilfredsstillende». Så selv om noen får dårligere hel- eller delkarakterer enn andre, er det ingen som er direkte dårlige.

NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, ADAC, overlater ingenting til tilfeldighetene når de tester. Alle viskerne er testet under like forhold der vær, nedbør og temperatur simuleres.

Bosch er testvinner, men Biltema overrasker

Det er Bosch sine to modeller, AeroTwin Multiclip og Twinspoiler, som kommer best ut i testen. Begge får karakteren «god» og presterer jevnt bra i alle kategorier. AeroTwin er aller best. Også SWF sin Visioflex gjør det bra, spesielt i sommertemperatur, og får karakteren «god». Den er faktisk aller best når det gjelder montering, kvalitetsinntrykk og bruksanvisning.

Overraskelsen er det svenske Biltema som står for. Den blir slått av de tre nevnte, men er hakk i hæl på Visioflex. Den får skussmålet «mest for pengene» av vårt testlaboratorium - til tross for at den er testen desidert rimeligste visker. Spesielt er det slitasjestyrke og bestandighet mot UV-stråler i 20 varmegrader som imponerer. Her er Biltemas viskerblad faktisk aller best i testen. Men også den generelle materialkvaliteten fikk karakteren «god», og det samme gjelder selve viskerprestasjonen i samme temperatur.

Vintervær sliter på billigviskere

Men resultatene spriker vel mye i forhold til de beste. I 10 minusgrader får den kun karakteren «akseptabel» i langtids- og slitasjetesten. Det er lite som skiller opp til karakteren «tilfredsstillende», men likevel er dette en ulempe under norske vinterforhold med utfordrende vær- og føreforhold, topografi og lang mørketid.

Biltema får også svakere karakter når det gjelder bruksanvisningen, som med fordel kunne vært langt mer forklarende, samt trekk for knotete montering. Derimot anser testerne risikoen for å skade seg selv eller bilen under monteringen til å være lav. Fordi prestasjonen i sommertemperatur er vektet høyere (70 prosent) enn i vintertemperatur blir totalkarakteren likevel «tilfredsstillende», på grensen til «god».

Forventet mer av dyrere merker

Valeo og SWF er velkjente merker av vindusviskere. Tyske Valeo er verdens største produsent av viskerblader, og de eier faktisk franske SWF. Likevel holdes de to merkene adskilt og produseres på fabrikker i sine respektive land.

Valeo-viskerne i testen tas ikke inn til Norge gjennom importøren lenger, kun de mer påkostede variantene Silencio og X-trm Flatblade. Disse er ikke testet, og må ikke sammenlignes med Compact og Compact Evolution fra testen.

Vi må si at vi likevel hadde høyere forventninger til disse to merkene i testen. SWF selges en gjennom en rekke ulike forhandlerkjeder på det norske markedet. I motsetning til deres Visioflex-modell skuffer den tradisjonelle Das Original i testen – spesielt når det gjelder viskeregenskaper og slitasjestyrke både i sommer- og vintertemperatur. Det skal dog sies at den presterer bedre som helt ny. Das Original får skryt for god materialkvalitet og lav skaderisiko ved montering.

Bosch er dyrt, men best

Konklusjonen i testen er likevel nokså klar. Du som er på jakt etter viskere av topp kvalitet, og er villige til å betale for det, bør sikte deg inn på testvinnerne fra Bosch. De presterer jevnt over godt under de fleste forhold.

Du som derimot er ute etter mest mulig visker for pengene og synes Bosch blir for dyrt, får en god visker i Biltema Clear Vision. SWF Visioflex leverer varene, men vi hadde forventet oss mer fra den kostbare Das Original.

Klikk på tabellen for større versjon!

Når skal du bytte?

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor ofte du skal bytte viskere på bilen. Dette avhenger av hvor mye du kjører, hvor du parkerer og ikke minst vær- og føreforhold der du bor. Men du bør absolutt tenke på å bytte når viskerbladene legger igjen striper av vann på frontruta.

Et tips er ikke å la verkstedet bytte viskerne dine i forbindelse med service eller andre reparasjoner dersom de du har fungerer godt. I hvert fall ikke hvis dette ikke er avtalt på forhånd. Ofte blir forbrukeren fortalt at dette er en nødvendighet, uten at det nødvendigvis medfører riktighet. Du har heller ingen garanti for at viskerne du får er de beste – noe denne testen viser.

Skift viskerne selv

Gjør det heller selv på få minutter når et skifte er nødvendig, og spar hundrelapper!

Gummi er i stor grad et naturmateriale der kvaliteten forringes i takt med alder, selv om produktet ikke er påført mekanisk slitasje. Derfor hadde vi i NAF helst sett at produsentene hadde oppgitt produksjonsdato på emballasjen, på lik linje som på dekk. Da har forbrukeren mulighet til å sjekke om produktet de kjøper er ferskvare.

Tips når du skal skifte vindusviskere:

  • Ikke bruk vindusviskerne før frontruta er fri for is
  • Bytt viskere så fort de etterlater striper med vann på frontruta
  • Vask av saltlake og møkk ved jevne mellomrom så viskerne holder lenger

 

Bosch Aerotwin Multiclip

Bosch TwinSpoiler

SWF VisioFlex

Biltema Clear Vision

Valeo Compact Evolution

SWF Das Original

Valeo Compact