NAF Motorsport Ålesund holder til i Olsvik, ved Ålesund Motorstadion, 13 km øst for Ålesund sentrum. NAF Motorsport Ålesund er en underavdeling til NAF avd. Ålesund og omegn. 

V er en svært aktiv gjeng, og sikkert den klubben i Norge som arrangerer flest løp årlig.
Vi satser på Motorsport innen grenene: ATV, Bilcross, Rallycross, Autoslalåm, Biltrial og Bakkeløp på eget anlegg i Olsvika. Men vi har også utøvere innen for Drifting, Racing og Rally.

Vi er en klubb med sterke tradisjoner og lang historikk. I 2014 fyller vi 80 år!

I Årboken til NAF Ålesund og omegn fra1934 uttalte formannen: << at det var vanskelig for vår avdeling å arrangere noget billøp, da det var meget vidløftig og kostbar affære. >>

Men arrangements - komiteen fikk i oppdrag å foreta undersøkelser. Komiteen ble supplert med Ingolf Carlsen og Fritz Emblem til dette formålet.

Det ble med dette det året den første Bilsport komiteen ble stiftet i Ålesund.

Imidlertid skulle det gå enda nærmere to år før første løp ble avviklet. I 1936 siterer vi fra styreprotokollen: << Der ble besluttet kjøpt av avdelingen, en original svensk tidstabell for automobilløp.>>

Og på den 6. måneds 14. dag samme året ble det første billøp i vår avdeling arrangert. 

Det var et løp på 175 km. Referat og resultatlister fra løpet er dessverre kommet bort, men økonomisk viste løpet et underskudd på kr. 12,52, << som ble vedtatt dekket av foreningens kasse >>

Det var PO – løp det handlet om på denne tiden, eller Pålitelighet/Orientering som det står for. Formålet med PO – løpene var å sjåføren og kartleseren til å kjøre mest mulig opp til en oppgitt gjennomsnittshastighet, (pålitelighet) og samtidig kjøre den korrekte kjørerute som sportskomiteen uttrykt i kjøreorden. (orientering) Denne formen for billøp ble svært populær og fikk meget god oppslutning. PO – løp ble kjørt frem til slutten av åttitallet.

Videre i årene fram til krigen ble det arrangert få løp. I krigsåra ble det av naturlige grunner ikke arrangert noen løp, og det gikk enda to år etter krigen før neste billøp ble arrangert.

Første juli 1947 ble det for første gang arrangert billøp i en annen form en PO – løp i Ålesund, Under ledelse av Kristen Rasch – Haugen ble et såkalt << Trygg- trafikk- løp >> avholdt, som ble det første i den retning i vår region.
Av vanskelighetene kan nevnes: Hest, vanskelig å passere; dukke som ble kastet foran bilen i en avstand av 10 meter. (Det ble meldt om mange døde); ryggeprøve mellom 50 – 60 kasser. Løpet gikk i byens gater og ble vunnet av John Rekdal, som var fører og Bjørn Grytten som var kartleser. 

Men sportskomiteens forman Kristen Rasch Larsen var ikke fornøyd med dette, den 17. juni 1948 ble << Trygg- trafikk- løp>> arrangert på ny, men denne gang med tillegg av skyteprøve i Olsvika. 

I 1948 ble også det sagnomsuste << Beredskapsløpet>> avviklet i samarbeid med heimvernet.

i foreningens 25 års- skrift kan vi klippe følgende derfra:

Tanken om et <<beredskapsløp>> dukket opp sensommeren 1948. Været hadde vært riktig så godt lenge, og etter å ha innhentet de for 
<< rasjoneringen>> nødvendige tillatelser, kunne sportskomiteen melde klart for løp 24. oktober. Løpets lengde var 183.9 km, og kjøringen var skjønnsomt fordelt på dårlige og gode veier, med passende gjennomsnitthastigheter.
Hvem som fikk største sjokker søndags morgen, deltagerne eller sportskomiteen blir vel aldri klarlagt. Ett er i hvert fall sikkert, vi i sportskomiteen var nærmest lamslått – snøen var kommet!

Hvordan i all verden skulle dette gå? Telefoner kimte – nervøse komité medlemmer – formann – styret. Må vi avlyse? Et møte ble i all hast kalt sammen på Rutebilsentralens kontor tidlig om morgenen. Der slo formann, tannlege Leif Langlo fast: << Nei, skal det være beredskapsløp, så skal det være beredskapsløp. Det skal kjøres etter de ferdige ordrer. >>
Avgjørelsen var tatt, nå fikk det bære eller briste.
Nervøsiteten steg proporsjonalt med tiden fram til start.
Av de 26 vogner som startet var her bare en med kjettinger, noen hadde med noen filler fra året før, de fleste hadde ikke. Vogn etter vogn strøk av gårde fulgt av komiteens beste ønsker og bange anelser.

På grunn av forholdene var det vanskelig å få inn pålitelige rapporter under første del av løpet. De som kom var i sannhet slik at komiteen følte seg enda mer uvel, grøftekjøringer, ut i åkeren – poster som måtte ha hjelp fra deltakerne for å nå frem.
Endelig fikk vi pålitelige rapporter fra Ørskogfjellet, og situasjonen lysnet litt, hadde de klart seg så langt så holder resten trøstet vi hverandre med. Og resten holdt. 21 av de 26 startende fullførte løpet.

I 1951 startet det opp med natt- løp som ble arrangert i samarbeid med KNA.

Konkurransen med KNA ble etter hvert sterk og i 1954 ble det ble satt opp vandrepokaler som det ble kjørt om på tvers av klubbene.

Og med konkurranse fra KNA ble det følgelig duket for ett klubb løp i NAF Ålesund.
I 1955 ble Johan Aasestrand og Jon Jørpeland vinnere.

På slutten av 50 tallet ble det også arrangert en del rebusløp i byens gater, men det var stadig PO – løpene som var mest populære.

For å inspirere deltakerne ble det i 1958 startet opp med å kåre klubbmestere hvert år, Det gikk altså 24 år etter at den første sportskomiteen ble stiftet til det ble startet med å kåre klubbmestere i Ålesund. De første ”ordentlige” klubbemestrene ble Hermann Vangsnes og Rolf Asbjørnsen.

På begynnelsen av 60 tallet begynte aktiviteten på PO – fronten å ta seg opp vesentlig og det ble arrangert kartleser kurs, og NAF Ålesund forsynte seg grovt av pokalene rundt om, en husker lag som Johan Aasestrand/Jon Jørpeland, Kåre Bjørnsen/Knut Sæthre, Rasch – Haugen/Kåre Monsen, ekteparet Bjørg og John Olsen og ikke minst brødrene Rolf og Asbjørn Asbjørnsen.

I 1959 deltok Bjørn Wennsberg og Rolf Asbjørnsen i Rally Viking, der de ble nr. 59 av 90 deltagere. Noe som ble tolket som en meget hederlig figur.

Fra 1961 og fram til begynnelsen av 80 tallet fikk PO – løpene en betydelig utvikling med egne spesialkart som gjorde at vanskeligheten ble større. Og er siden erstattet av Rally, Bilorientering og økonomiløp.

Nå dukket også Bilslalåm – løpene opp der NAF Motorsport Ålesund førerne tok flere NM – gull.

På 80 tallet kom også Gokart banen på plass ÅCCR med Arne Voldsund, Tore Jarl Jensen og Krabbe Knutsen i spissen. Dette var aldri et NAF – anlegg men førerne kjørte for NAF, og NAF bidro etter hvert med økonomisk støtte.
Her kom også klubbens første NM – gull i Gokart med Arne Voldsund.

”Vår tid” og inngangsbill. til det vi driver med innen Motorsport ble nok den planlagte glattkjøringsbanen.
Denne var på ”flyttefot” i flere år, fra Vasstranda, til Ellingsøya før den endelig ble prosjektert til å havne i Olsvika.

På denne tiden kom nye og yngre krefter inn i NAF Ålesund og omegn og planene ble skrinlagt, og det endte opp med en mørkekjøringstrase og en form for rundkjøring til å øve seg i.

Men grunnen var tildelt, og igjen kom Arne Voldsund og Tore Jarl Jensen på banen og tegnet Bilcross bane, og vips var anlegget på plass, det første Bilcrossløpet i Ålesund ble arrangert i – 91. 
At dette ble populært kjenner vi til, og på midten av 90 tallet var vi oppe i rundt 70 lokale førere.

Siden har det gått litt opp og ned med Bilcross, men nye aktiviteter har blomstret. I dag er det ATV som er den største gruppen. Der klubbens store talent Emil Krohn Johansen tok sølv i NM i år.

Ellers arrangerer vi årlig den store Bilsport Superweekend der vi kjører Bilcross, Bakkeløp, Autoslalåm og Biltrial under en langhelg.