DIESEL  ELLER  BENSIN 

Dette har virkelig blitt et problem for mange. Det gjør det jo ikke bedre at mange forståsegpåere og fanatikere stadig kommer med uttalelser og dystre spådommer. Når det så i tillegg snakkes om stenging i by for dieselbiler på spesielt forurensede dager, ja hva skal man da tro?

 

Fakta pr i dag er at diesel er et billigere drivstoff enn bensin, samtidig som en dieselbil forbruker mindre pr kjørt distanse. Dieselbilen slipper i tillegg ut vesentlig mindre CO2 enn bensinbilen, og utslippet av NOx  er størst ved kald motor. Begge motortypene slipper ut partikler, men totalt sett slipper dieselen ut minst. Husk også at en stor del av de plagsomme partiklene kommer fra slitt veibelegg der de virvles opp. Dette skjer like mye uansett biltype, også fra el.biler.

Problemet med NOx er selvfølgelig størst på kalde dager i geografisk ”lukkede” områder

 

Bensinbiler med direkteinnsprøyting har heller ikke partikkelfilter og slipper derfor ut ganske mye partikler.

Det jobbes mye med vidreutvikling av forbrenningsmotorene, de blir stadig rimeligere i forbruk, og slipper ut stadig mindre skadelige stoffer. Nyere dieselbiler klassifiseres som Euro 6, og har betraktelig lavere utslipp. Det vurderes f.eks om disse skal slippe å utestenges ved stenging for dieselbiler enkelte dager. Dieselbiler er totalt sett uansett ikke den store, stygge værstingen som mange vil ha det til! Husk også at CO2 er klimaværstingen, ikke partikkelutslippet.

 

Dieselbilen egner seg vel egentlig best i dag for de som kjører mye og langt. Bensinbilen er nok å foretrekke for de som kjører mest i byområder og har mindre langkjøring. Men, hva så med alle de av oss som har 10 – 15 mil til hytta, og kjører dit året langt, men ellers i uka er mest i byen ?

 

Statistikken viser også at det fortsatt selges mye dieselbiler, i 2015 ble solgt 61.611 dieselbiler, 55.466 bensinbiler , 25.799 el.biler og 6.982 plug-in hybrider. Bruktprisene på dieselbilene holder seg også fortsatt høye til tross for spådommene.

 

Dessverre er nok konklusjonen at der finnes ingen fasit, valget må man ta selv, både bensin og diesel har klare fordeler på sine områder, inntil Hydrogenbilen er her for fullt og til akseptable priser og kan overta.

 

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn