Tyskeren Dieter Becker er kjent for å lage de mest prestisjetunge analysene av verdens bilindustri.

Han er meget usikker på om Norges elbil-strategi er bærekraftig på sikt!

I forrige uke var han i Oslo og presenterte en undersøkelse som er gjort for 20.gang blant

nærmere 1000 topp- og mellomledere i verdens bilindustri.

Han er enig i at elektrifisering av transportløsningene vil prege utviklingen av bilene i de neste årene, og han er usikker på om dette vil gå etter norsk oppskrift!

Dagens avgiftsfritak på el-biler har kanskje gjort oss til bakvendtland. Det er et spørsmål om dette holder i det lange løp. Hva skjer når subsidiene forsvinner og bileierne oppdager at kostnadene ved å ha en el-bil blir vesentlig høyere, og på nivå med å ha en bensin- eller dieselbil? Valget er da ikke like selvsagt lengre.

 

Det er også viktig å innse at vi ikke kan snakke om en enhetlig form for mobilitet i hele verden.

Lokale forhold må alltid vurderes. Vi kan f.eks ikke si at det som passer i Oslo nødvendigvis passer like bra f.eks i Finnmark.

Han sier også at en avgjørende faktor for svært mange alltid vil være: TCO. Oversatt,

” totale kostnader ved eierskap”. Med andre ord, prisen avgjør for de fleste av oss!

Becker sier at han, til tross for at han er en av verdens ledende eksperter på temaet, ikke tør spå om hvordan vi velger blandt el-bil, bensin- eller dieselbiler om 10 år.

 

Bilindustrien har jo f.eks allerede kommet frem med dieselmotorer som ikke sender ut NOX i det hele tatt. I tillegg kommer nå både bensin- og dieselbiler med minimale CO2 utslipp.

Vi ser jo også at en rekke av verdens største bilprodusenter enda ikke har produsert en eneste batteridrevet bil. Vi ser jo også at f.eks majoriteten av amerikanerne fortsatt ønsker å kjøre sine store, godt motoriserte biler. USA er jo også en av verdens største oljeprodusenter.

 

Fremtiden er fortsatt høyst usikker, ikke bare for oss vanlige brukere, men også for de som kjenner bransjen til bunns!

 

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn