DIESELSKANDALEN  HOS VOLKSWAGEN

Høsten 2015 ble det avslørt at VW-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler. Programvaren gjør at utslippene reduseres når bilene går gjennom testen som brukes for å godkjenne bilene. VW er pålagt å installere ny programvare i bilene, og arbeidet med å skifte ut programvare i nærmere 150 000 biler pågår nå for fullt.

Den store pågangen til NAFs kundesenter viser at oppgraderingen ikke går smertefritt. En gjenganger blant henvendelsene er problemer med EGR. Medlemmer forteller oss at de blir bedt om å skifte EGR før oppgraderingen kan gjennomføres, og at de selv må betale regningen. Skifte av EGR kan koste omkring kr 17 000,- og er en stor utgift for bileierne. NAF er uenig i at bileierne skal dekke disse kostnadene.

Dersom våre medlemmer opplever at de ikke når frem overfor forhandler eller importør, så kan NAF advokat bistå.

Dersom det ikke har vært tegn til problemer med EGR før bilen ble levert inn til oppgradering, så skal ikke kundene måtte betale for denne type utbedringer, sier leder av NAF advokat, Vigdis Svennungsen.

Denne oppgraderinger er ikke ønsket av kundene, men noe de blir pålagt å gjennomføre for å få bilen typegodkjent.

Dersom det ikke tidligere har vært problemer med bilen, og bileieren i forbindelse med programvareoppdateringen får opplyst av forhandler/importør at det må gjøres reparasjon/utbedring før programvareoppdateringen kan gjennomføres, så skal bileier kunne kreve reparasjonen/utbedringen gjort på forhandlers/importørs regning.
 
Knut F.Jenssen
NAF Bodø og Omegn