Det er faktisk mye man bør tenke på forbundet med å få ladet opp en elbil. Ikke minst dersom man bor et sted uten mulighet for å ha bilen i en garasje, da helst delvis oppvarmet. Har man det, og i tillegg kapasitet på elanlegget i byget til å montere en ladeboks med skikkelig kapasitet, da er egentlig alt helt topp!

Dersom man ikke har dette, men kanskje bare en delvis tilgjengelig utvendig stikkontakt sikret med

10 eller 16 A, da har man et problem. Først må strømkursen få et tilpasset jordfeilværn som beskytter både denne kursen og resten av el.installasjonen i bygget, og så må man ha riktig ladekabel til denne bruken.

Om sommeren går lading sånn passe greit, men tar tid. Har du et batteri som f.eks er tappet med

30 kWtimer , da tar det her ca 16 timer å topplade det igjen. Er det vinter går en god del av ladestrømmen med til å holde batteriet varmt samtidig som det lades . Da går det kjapt ca 20 timer for å få ladet opp det samme. Dette blir ofte en typisk situasjon på hytta.

 

Dersom man tror at lading på de alt for få eksterne ladestasjonene, er en enkel sak, da kan man bomme kraftig. På dagtid er der som regel kø, mange stasjoner har mye feil, og det koster.

Det å finne et ledig ladepunkt nært hjemstedet , kan bli vanskelig. Vanligvis forlater man da heller ikke bilen der i så mange timer.

 

30 kWtimer er jo heller ikke så lang rekkevidde på elbilen, bare ca 17 mil i snitt.

 

Dette er ikke ment å være for å skremme, bare noen tips på hva man bør tenke gjennom før elbilen er på plass.

 

 

 

 

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn