Den nye og strengere metoden (WLTP) for måling av bilers forbruk og utslipp vil gi rundt 20 prosent høyere verdier enn den gamle (NEDC). Det betyr at prisene på nye bilmodeller med fossile motorer også vil øke kraftig. De fleste med mellom 20.000 og 80.000 kroner.

Bilimportørenes landsforbund (BIL) sitter på beregninger foretatt av EUs uavhengige forskningskommisjon som viser endringene i CO2-verdiene fra den gamle målemetoden til den nye.

Eksempel:

En VW Up! – en knøttliten bil med 75 hk. bensinmotor – hadde ifølge den gamle målemetoden et Co2-utslipp på 96 gram per kilometer. I følge den nye målemetoden stiger dette tallet til 119. Med dagens satser på Co2 betyr det at avgiften fordobles – fra drøye 24.000 kroner til drøye 48.000 kroner.

Men andre modeller kommer langt dårligere ut. En av landets mest solgte biler som verken er elektrisk eller plug-in, Skoda Octavia med 4x4, diesel og automat, får en prisøkning på over 20 prosent. Folkekjære SUV’er som VW Tiguan og Nissan Qashqai kommer hakk i hæl på en liste som vil gi forbrukerne et prissjokk fra nyttår, med mindre myndighetene gjør noe med avgiftssatsene.

Som Motor har skrevet tidligere, så frykter blant andre NAF at konsekvensen blir at folk i stedet velger en bruktbil.

I øyeblikket klarer ikke elbilprodusentene å dekke etterspørselen etter dagens modeller, samtidig som de nyeste og mer familievennlige elbilene ikke har kommet på markedet. Det igjen betyr at fornyelsen av bilparken forsinkes.

 

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn

( kilde Motor/NAF)