Vi har nylig testet årets nye sommerdekk, og i tillegg sett på hvordan vinterdekk oppfører seg på sommerføre.

 

I svingkjøring på vått er måleverdiene på nivå med flere av sommerdekkene. Men det er ikke hele sannheten.

På øvingsbanen er den mykere vintergummien langt vanskeligere å håndtere, og dekket klarer ikke å ta ned farten tidsnok innen markørene kommer.

Gode egenskaper i enkelte øvelser på våt asfalt, kan ikke kompensere det faktum at vinterdekket blir håpløst sist i mange av de andre.

Bremselengden på tørt føre er skremmende lang. Dekket stopper 10 meter etter det dårligste sommerdekket …

Der har vi forskjellen mellom «det var nesten» og en alvorlig smell.

Igjen opplever vi at gjerrige løsninger ikke hører hjemme på veien. Det finnes andre poster i husholdningen der man kan spare uten at det får like store konsekvenser.

Vi har testet 8 av de vanligste sommerdekkene i det norske markedet, og der er små forskjeller i toppen. Resulatet er som vi ser.

80

Continental PremiumContact 6TESTVINNER ·

79

Nokian Hakka Blue 2 ·

77

Dunlop Sport BluResponse ·

77

Firestone Roadhawk ·

72

Michelin Primacy 4 ·

71 Goodyear EfficientGrip Performance ·

69

Bridgestone Turanza T005 ·

60

Kontinentalt friksjonsdekk

 

Continental tar fire førsteplasser, flest av alle. I de andre kategoriene henger de ofte med i toppen, men ikke alltid.

PremiumContact 6 har store problemer med vannplaning, noe som gjør at Nokian blir en utfordrer til totalseieren.

Det finske dekket er det beste på våte veier, og det veier tungt i sluttsummen.

For det er under tøffe forhold, når sikkerhetsmarginen er minst, at dekkenes egenskaper har størst betydning.

Vurder ditt kjørebehov nøye når du velger nye dekk.

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn