– Det er farligere å kjøre med vinterdekk om sommeren enn med sommerdekk om vinteren, mener Torleiv Haukenes, produktsjef hos dekkforhandleren Dekkmann.

Tallenes tale underbygger langt på vei oppfatningen hans. Men det handler vel så mye om bevisstheten rundt risikoen man tar som sjåfør.

– Kjører du med sommerdekk på vinterføre, så er du klar over hvilke konsekvenser det kan få, og kjører deretter. Men de som kjører med vinterdekk på sommerføre, kjører som de pleier, fordi dekket oppfører seg helt likt inntil en alvorlig situasjon oppstår.

 

Piggfrie vinterdekk har en annen type gummi enn sommerdekk, primært for at gummien skal holde seg myk og ivareta gripeevnen når det er kaldt.

På sommerføre endres forholdet: Da blir vintergummien altfor myk. De piggfrie vinterdekkene har også dårligere stabilitet og vanndrenering sammenliknet med sommerdekk.

– Det er også et viktig poeng at de piggfrie vinterdekkene allerede er ganske dårlige når de brukes om sommeren. Ofte handler det om at eieren ønsker å få det siste ut av dekket før han skifter, sier Haukenes.

 

En måling av bremselengder viser dette spesielt godt. Dette ble gjort på Vålerbanen, der det ble testet sommerdekk mot piggfrie vinterdekk med lovlig mønster.

I 100 km/time ble bremselengden på vinterdekkene 21 m lengre på normal asfalt.

Dette kan bli ganske katastrofalt i en presset situasjon.

 

 

Knut F.Jenssen

NAF Bodø og Omegn

( kilde Motor/NAF)