Den årlige medlemsturen til NAF ble avviklet lørdag den 1. juni. Det var som vanlig god oppslutning om turen, og hele 53 NAF-medlemmer deltok på turen. Turen gikk til Sunnmøre, og det var fint turvær; overskyet og gløtt av sol skapte en fin ramme omkring turen.

På fjorårets tur til Nordmøre, fikk turkomiteen, som består av Kjellbjørn Rekdal og Jan Olav Ulvund, fremsatt ønsker om å arrangere tur til Sunnmøre. Dette ble lagt til grunn når vi på nytt skulle finne reisemål for årets tur.

For å benytte dagen fullt ut, er det vanlig å starte relativt tidlig. Slik også denne gang med avgang fra Bussholdeplassen kl. 08:00. Fin turbuss var leid inn gjennom Nettbuss, og sjåfør var også denne gang Olav Tobias Lien. Han kjørte oss også i fjor, og han er en stødig og god sjåfør og i tillegg en trivelig kar.

1 etappe: Første etappe var ferga til Furneset, og så var det strake vegen via Skarbøvika til Sulesund der vi skulle ta ferja kl. 10:00 til Hareid. Så var det ca. 4 km i bussen til Brandal der vi hadde avtalt omvisning på Ishavsmuseet «Aarvak» etterfulgt av kaffe, vafler og et kakestykke.

Ishavsmuseet er et spesialmuseum innen emnet polar, med hovedfokus på norsk selfangst og overvintringsfangst. Museet består av den verna ishavsskuta «Aarvak» som er den eldste skuta som er igjen av selskutene som var på selfangst i polare strøk. Skuta står på land i eget hus ved siden av museet. Museet har førøvrig ca. 4000 utstilte gjenstander, bl.a. en rekke utstoppa dyr som moskus, polarulv, polarrev, fire isbjørner, forskjellige seltyper osv. Museet har også mange modeller av de forskjellige selskutene og om lag 25 000 fotos som illustrerer dette miljøet.

Vår guide på omvisninga var Lars Sellereite, og han fortalte om hvorledes livet om bord kunne arte seg for de som tok hyre på ei slik skute. Livet var hardt, og karene var borte i flere måneder mens konene var hjemme og måtte drive gard og holde livet i gang i heimen sammen med barna. Sellereite kunne sin historie, og hadde selv vært avgårde på tur i ishavet. Han fortalte på en lett og engasjerende måte, og turdeltakerne fikk således et lite innblikk i dette barske livet som selfangsten var.

Denne næringa var på topp i slutten av 1920-årene, og da var det hele 75 ishavsskuter som drog ut fra Vestlandet, hovedsakelig fra Brandal og ellers på Sunnmøre. I perioden 1924-1939 forliste til sammen 115 skuter, og dette forteller at det var tøffe arbeidsvilkår å drive selfangst.

Etter omvisning, smakte det godt med kaffe og kaker, og etter en halvannen time på museet var det dags for å takke vertskapet og fortsette turen videre.

2. etappe: Turen videre fra Brandal gikk langs Fv 61Hareid-Ulsteinvik, og vi la inn en «avstikker» om Ulsteinvik sentrum som er kommunesenteret i Ulstein kommune. I kommunen er det ca. 8 500 innbyggere, og kommunen er kjent for å være et senter for skipsbyggingsindustri, maritim høgteknologi, fiske og service/handel.

Etter Ulsteinvik kjørte vi videre mot Eiksundsambandet som er en del av Rv. 653. Dette sambandet er et bru- og tunellbasert ferjeavløsningsprosjekt som knytter 4 øykommuner (Hareid, Ulstein, Herøy, Sande) til fastlandet og dermed til tettstedene Ørsta og Volda.

Eiksundtunellen med lengde 7765 m går under Vartdalsfjorden, og har en dybde på 287 m under havoverflata. Det er dermed den dypeste vegtunellen i verden.

Vel ute «i dagen» igjen kjørte vi videre til Ørsta som er en av de største landbruks-kommuner i M&R. Ørsta er også en stor industrikommune med et bredt og variert industrimiljø.

Det er ellers mange attraksjoner i Ørsta som f.eks. Ivar Aasen-tunet og bauta etter dikterpresten Anders Hovden i Hovdebygda. Etter Ørsta sentrum fortsatte vi over Bondalseidet til Sæbø. Turdeltaker Kåre Bjørdal er fra Bjørdal, og han fortalte om sin oppvekst på en gard i Bjørdal og om livet der inne i dalen. Når han vokste opp var det 15 gardsbruk der og ofte 8-10 barn på hvert bruk! Nå er det bare 5 gardsbruk igjen der inne på Bjørdal. Ellers nevnte Bjørdal snøraset i Risegrenda den 19.02.1968. Tre mennesker omkom under raset. Snart var vi på Sæbø, og her fikk vi et gløtt av sola mens vi ventet på ferga som skulle ta oss over Hjørundfjorden til Leknes. Etter få km i bussen var vi framme ved Hotel Union Øye.

Hotellet er bygd i sveitserstil og stod ferdig i 1891, og ble utvidet i 1926 og i 1932. En kan trykt si at hotellet har særpreg, og mye «fintfolk» har oppgjennom årene besøkt hotellet. Gjesterommene har da også fått navn etter kjente gjester, og flere kom tilbake årvisst.

Det blir for mye å ta med mange her, men det kan nevnes at Keiser Vilhelm II av Tyskland var her og kong Oscar II av Sverige og Norge var her i 1896. I 1906 var kong Haakon, dronning Maud og kronprins Olav innom hotellet på signingsferden. Og dronning Sonja og kong Harald var innom hotellet i forbindelse med feiringa av sitt sølvbryllup i 1993. Det ligger en stein inne i bygget på 3.etasje. Steinen løsna i steinura bak hotellet og kom gjennom taket den 1.mai 1940. Steinen har blitt en attraksjon.

Vi hadde gjort avtale om servering av middag her, og på menyen stod entrecote med poteter, grønnsaker etc. Dessert var yogurtrand med kaffe/tee. Maten smakte fortreffelig, og etter mat var det lagt inn tid til at deltakerne kunne rusle rundt omkring i hotellet å se på de rommene som var ledige. Under middagen fortalte en av hotellets ansatte historien om en ung, vakker kvinne som arbeidet på hotellet. Pga. kjærlighetssorg tok hun sitt eget liv, og noen mener at hun «går igjen» i hotell-korridorene på nattetid.

3. etappe: Etter at middagen var vel på plass og alle hadde sett seg rundt, var det dags for å begynne på hjemturen. Vi kjørte oppover Norangsdalen som er en trang dal med smal veg og bratte fjell ned mot vegen. Vegen er mye stengt på vinterstid. I 1908 gikk et stort steinras fra fjellet Keipen. Raset fylte opp dalbunnen med stein og sperret elva Lygna. Dette medførte at 2 setrer ble liggende under vatn. Slik ligger seterhusene i dag og er godt synlige fra kjørevegen. Vatnet heter Lygnstøylvatnet.

Ca. midt i Norangsdalen passeres kommunegrensa til Stranda kommune, og etter hvert kom vi inn på Fv. 60 som vi fulgte via Hellesylt til Stranda som er adm.senter i kommunen. Kommunen har ca. 4 600 innbyggere, og næringsmiddel, møbel og konfeksjon er viktige bransjer i kommunen. Matvareproduksjon har lange tradisjoner med spekemat, kjøttvarer, pizza (Grandiosa) og røkelaks. Severdigheter i Stranda kommune er ellers Geirangerfjorden, Fjordsenteret, Ørnesvingen/Ørnevegen og Djupvasshytta.

Turen fortsatte med ferje over fjorden til Liabygda og videre gjennom Stordal kommune til Furneset. Vi var hjemme i Molde ca. kl. 20.

I løpet av turen hadde vi vært i 10 kommuner og kjørt ca. 270 km. Nok en trivelig medlemstur sammen med NAF-venner var gjennomført.

På vegne av turkomiteen

Jan Olav Ulvund