I et smågrått vær inviterte NAF avdelingene Vesterålen og Lofoten til åpen dag lørdag 12.oktober på øvingsbanen på Melbu. Arrangementet ble holdt samme dag på nesten alle NAFs øvingsbaner over hele landet. Det var mange som fikk noe å tenke på etter flere runder på glattkjøring og etter å ha prøvd ”bråstoppen”.

Etter hvert som det kom deltagere på «Åpen Dag» tok banemester Asle Osheim en gjennomgang av programmet og lokalisering av de forskjellige momentene. I litt ventetid som av og til oppsto fortalte Osheim også om NAF og de tilbudene man har som medlem. Han bød i tillegg på varme vafler, kaffe og quiz.

 - Jeg er rimelig ”romslig” i vekta mi, men at jeg får ei vekt tilsvarende nesten 2,5 TONN ved en frontkollisjon i 80 km i timen hadde jeg aldri kunnet forestille meg, var en kommentar som kom da Roy Åge Gabrielsen og Jon Lian forklarte og demonstrerte hvilke krefter kroppen utsettes for ved kollisjoner og andre bråstopper i trafikken.

- Skikkelig stramming i beltet og ømt i skuldra, sa en dame etter at leder i avdeling Vesterålen, Roy Åge Gabrielsen, lot henne få prøve ”bråstoppen”.

- Du sitter i et vanlig bilsete med sikkerhetsbeltet fastspent, forklarte Gabrielsen, så slippes du av gårde i ca 11 km/t og ender i en bråstopp. Selv om dette er ei moderat fart så kjenner du det meget godt. Tenk dersom du ikke hadde hatt belte på i en virkelig situasjon?

Hodestøttene i en bil er noe de fleste dessverre ofrer for liten oppmerksomhet på. Lian og Gabrielsen viste hvordan et hode som veier omtrent 4,5 kilo hos en voksen person plutselig får en vekt som tilsvarer 110 kg ved en påkjørsel bakfra eller en bråstopp.     - Nakken din har ikke en sjangs med en slik påkjenning dersom støtta di er feil justert, understrekte Lian. Nakkestøtta, som mange kaller den, burde heller hete ”nakkeknekker” når den er feiljustert. Det tar deg bare snaut ett minutt å justere støtta etter hodet ditt før du kjører og da er du rimelig sikret mot skader for kanskje resten av livet, formante Lian og Gabrielsen.

 På selve øvingsbanen fikk mange bilførere prøve seg med unna manøver i forskjellige hastigheter, både med og uten antiskrens innkoplet. Et par bilførere skulle bare sjekke speedometeret i radaren på banen, men ble så hekta på å mestre bilen på glatt føre at de tok mange runder.

- Har aldri før lært så mye om å kjøre på glatta, som noen av førerne sa etter å ha prøvd seg på banen.

- Inntrykket vi sitter igjen med er at omtrent alle de 60 som har besøkt oss har lært noe nyttig og håper på snarlig gjentagelse, så i samarbeide med øvingsbanen skal vi i styrene i NAF avdelingene Vesterålen og Lofoten seinere diskutere et opplegg for flere slike ”åpne dager”, avslutter Jon Lian.