NAF Norges Automobil-Forbund.

PRESSEMELDING

Elendig sikkerhet i firehjuls motorsykler.

Euro NCAP har krasjet fire tunge firehjuls motorsykler. Alle fikk svært dårlige resultater i kollisjonstesten, og noen viste alvorlige svakheter som medfører livstruende skader.

I de senere årene har en ny klasse av sub-kompakte biler dukket opp i Europa. Quadricycles heter de på engelsk som best oversettes til firehjuls motorsykkel. De er små og drivstoffeffektive og noen ganger elektriske kjøretøyer som brukes i distriktene eller byområder. De fungerer som et alternativ til motorsykler eller bybiler. I noen land er de også brukt av lokale myndigheter og institusjoner som krever små og miljøvennlige biler, som Posten her hjemme. I Norge er det registrert nær 50 000 kjøretøyer av denne gruppen. Majoriteten av disse er ATV’er.

- Selv om kjøretøyene er godkjent for registrering og kjøring på vei, slipper firehjuls motorsykler å passere noen av de strenge kontrollene som vanlig biler må igjennom, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testmodellene var Club Car Villager 2+2 LSV (elektrisk), Renault Twizy 80 (elektrisk), Tazzari ZERO (elektrisk) og Ligier IXO J LINE 4 Places (bensin). Alle viste alvorlige sikkerhetsproblemer i front- og sidekollisjoner i 50 kilometer i timen, selv om de er typegodkjent for bruk på offentlig vei.

- Resultatet av testen viser et sikkerhetsnivå som er langt under det som kreves av biler. Det er bekymringsfullt. Selv om de møter lovgivende standarder mangler disse kjøretøyene et minimum av sikkerhetsutstyr som har blitt vanlig på personbiler solgt i Europa, sier Engebretsen.

De dårlige resultatene var først og fremst fra dataene for skadene på testdukkene, men mange minuspoeng ble også gitt for dårlig struktur i oppbyggingen av kjøretøyene.

Ligier og Tazzari hadde store svakheter i sine sikkerhetssystemer i frontkollisjonen.  På Ligier strakk bilbeltet seg ut av strukturen og testdukken fikk store vandringer som medførte livstruende skader. I Tazzari røk bilbeltet tvert av og hodet til føreren traff rattet med en kraft som indikerte en høy risiko for alvorlig eller livstruende skade.

Karosseriet på Club Car kollapset nesten helt i frontkollisjon. Renault Twizy er den eneste bilen av de fire som har airbag som standard utstyr. Den scoret best, men den stive strukturen i karosseriet og sikringsutstyret resulterte i noen farlig store skader på testdukkene.


- Denne testen bekrefter at firehjuls motorsykler generelt har mye dårligere sikkerhet enn vanlige personbiler. Forbrukerne bør ikke være tilfreds med den sikkerhet som tilbys i dag. Denne kjøretøygruppen ser ut til å bli mer og mer populær, og derfor oppfordrer vi produsenter og lovgivende myndigheter til å sikre et minimum av kollisjonssikkerhet, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Testene avviker fra Euro NCAPs normale prosedyrer og resultatene av firehjuls motorsykler (quadricycles) kan ikke sammenlignes med stjernevurderinger publisert for personbiler.

NAF samarbeider med sine internasjonale søsterorganisasjoner om å gjennomføre og tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle alltid skal kunne reise sikkert, og testene er viktige for å opplyse forbrukerne om nye bilers sikkerhet.

 Testrapport på engelsk til de  testede firehjuls motorsyklene

For nærmere opplysninger:

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, tlf. 909 18 410 -  jan.ivar.engebretsen@naf.no

Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal, tlf. 901 83 276 – nils.sodal@naf.no

 

.