NAF Norges Automobil-Forbund-

Pressemelding 18.01.14

 Tøffere EU-kontroll av bilen fra 1. januar!

Fra 1. januar ble det innført strengere regler for EU-kontroll. Bakgrunnen er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU i dag. – Strengere regler gir flere sjekkpunkter enn tidligere, og vil si mye mer om bilens tilstand enn før. Trafikksikkerhetsmessig er dette bra for alle trafikanter, sier Jarl Tyldum, teknisk konsulent i NAF.

Periodisk kjøretøykontroll (PKK) bedre kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag. Grundigere kontroll av bilen din gjør at sjansen for merknader økes, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil.

– Fra i år skal også flere av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilen sjekkes, og vil da få frem feil som tidligere ikke kom frem. Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, bidra til et bedre miljø og luke ut de farligste bilene, sier Tyldum.

Det er viktig at bilen er godkjent og trafikksikker, men EU-kontroll er ingen kvalitetskontroll.

– Skal du selge eller kjøpe en bil er det lurt å investere i en tilstandsrapport eller en test hos oss, mener Jarl Tyldum.

EU-kontrollen ble i sin tid innført som en følge av at Norge ble tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen på slutten av 1990-tallet

– EU-kontrollen har stort sett vært uendret siden den ble innført i Norge 1. januar 1998, så det var på høy tid med fornyelse. Bilparken og bilenes elektronikk har forandret seg mye på de 16 årene kontrollen har vært i Norge, mener Tyldum.

Bakgrunnen for innføringen er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU og baserer seg på kommisjonsdirektiv 2010/48/EU. Direktivet ble innført delvis fra 1.januar i år, og innføres for fullt fra 1. januar 2015.

Fakta

Antall kontrollpunkter økes fra 85 til ca. 150 fra 1. januar 2015. Fram til da er endringene «bakt» inn i de nåværende 85 punktene, og følgende er nytt på kontrollseddelen fra 1. januar 2014:

  • Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)

  • Feil på SRS (airbagsystemet)

  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)

  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen

  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)

  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert

  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet

  • Bremseslange vridd eller for kort

  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning

  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)

  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)

  • Feil på motorfester

  • Åpenbar modifisering av motoreffekt

  • Belysning av speedometer virker ikke

  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)

  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.

 Les mer om EU-kontrollwww.naf.no.For nærmere opplysninger.

Teknisk konsulent og PKK-ansvarlig Jarl Tyldum, tlf. 924 43 528 - Jarl.Tyldum@naf.no

Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal, tlf. 901 83 276 –

nils.sodal@naf.no