• Møt opp i tide og med full bensintank. Vær uthvilt og ha mc’en i teknisk god stand!
  • Er du fersk sjåfør, bør du vurdere å legge deg langt frem i gruppen. De som kjører først oppfordres til å holde farts­grensene sånn noenlunde – spesielt i 50- og 60-soner og lavere fartssoner.
  • Avtal gjerne i gruppen hvor lange etapper det skal kjøres før man tar pause(r).
  • Husk å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg og følg "blindt" etter.
  • Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg! Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.


Litt om kjøring i kolonne
Kolonnekjøring egner seg best i lavere hastigheter.  For aktiv kjøring over lenger distanser, er det best med mindre gruppe på 3-4 personer. Der hvor kjøreforholdene tillater det, er det lurt å holde en ”sagtann”-formasjon, dvs. vi legger oss annenhver mc litt til høyre og litt til venstre i kjørefeltet.

Kolonnekjøring gir bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kan ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran fortsatt er forsvarlig, og vi har plass til evt. nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer.

  • Hvis sykkelen foran deg bytter spor, bytter du også (dette kan ofte skje ved forbi­kjøringer). På svingete veier, og hvor forholdene ellers tilsier det, kjører vi med mer individuelt sporvalg. Sørg alltid for å ha tilstrekkelig avstand til sykkelen foran!
  • Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage av noen henger etter.
  • Pass på at syklisten bak deg ser hvor kolonnen kjører når vi kommer til et kryss.


God tur!