Konkrete tilbakemeldinger fra sikkerhetskursene

Hva dreier sikkerhetskursene seg om - og hva gis av konkrete tilbakemeldinger?

 NAF MC fikk tidligere en henvendelse fra NMCU om vi kunne bidra å målet om at minst 5000 frivillig deltar på kurs årlig. NAF har på dette grunnlag utviklet kurs, har utdannet veiledere selv og gjennomfører alt gjennom de 24 NAF MC-klubbene.

Innkjøringen ble gjort i 2015, og endelig versjon ble lansert i 2016. NMCU har vært viktige for å markedsføre og fremsnakke kurset.

Morten Fransrud

Morten Fransrud, Oslo. På bildet med Honda Africa Twin 2016

Morten Fransrud har i årtier engasjert seg for en bedre føreropplæring i inn og utland, med et særlig fokus på kompetansen til trafikklærer, førerprøvesensor og andre som holder kurs. Han er nå fagsjef for NAF Trafikktrening og dermed ansvarlig for innholdet i NAF MC Trafikksikkerhetskurs samt kursing av veilederkorpset.

MC kjøring er noe fascinerende greier. Du sitter der på sykkelen din, har vondt i baken og er blitt stiv i rygg og skuldre; men du er lykkelig ... Så bommer du litt på beregning av kurven, bremser ned midt i svingen og holder pusten et lite øyeblikk, så fortsetter du bortover sletta mens pulsen roer seg. Og du er like lykkelig.

NAF MC Trafikksikkerhetskurs skal ikke ta fra deg kjøregleden, vi skal bare gi deg mindre stiv rygg og færre bommerter.

For de som ikke kjenner kurskonseptet kan jeg si følgende. Kurset erstatter ikke kjørekurs på bane eller kjøregård. Særlig som rustløser har jeg stor tro på kjøretekniske kurs på lukket område.

Dette kurset foregår i hovedsak på vei, og har fokus på hva en kan gjøre med kjøringen på vei for å redusere faren for å komme opp i uønskede situasjoner. Her er det to hoved fokus: Hvordan oppfatte mulige farer, og hvordan unngå at disse mulighetene blir reelle situasjoner.

Det jobbes i små grupper som kjører gjentatte turer på vei med helt konkrete oppgaver. Før kjøreturene er det gruppesamtaler om hvilke erfaringer en har, hva en mener og tror om et konkret tema.

I Norge er vi jo vokst opp med «Lytt til erfarne fjellfolk», så det å dele erfaring med andre motorsyklister er en viktig del av opplegget. Etter kjøreturen er fokuset på å beskrive hva en har opplevd og hvilken betydning det kan ha for kjøringen.

Her er det ingen pekefingermentalitet. Det er deltagernes opplevelser som bestemmer hva en ønsker å endre på.

 

 Kjell Nilsen

Kjell Nilsen, Oslo. BMW K1300S Motorsport 2015

Kjell Nilsen er valgt inn som medlem i den sentrale MC-komiteen i NAF for sin tredje to-årsperiode. Han er den som har det praktiske ansvaret sammen med komiteen både i forhold til utdanning av veiledere og praktisk gjennomføring av kursene landet rundt.

Dette er et kjørekurs utviklet av motorsyklister for motorsyklister. Vi vet at erfarne har noe som uerfarne burde få vite så tidlig som mulig. Vi vet at skolerte veiledere har noe som erfarne burde reflektere mer rundt.  Dette har vi slått sammen til et NAF Trafikksikkerhetskurs. Litt i kjøregård, men mest på veien.

  • Om du sitter bakover- eller foroverlent, på tung scooter, eindunker eller gummiku, er du utsatt for risiko i trafikken. Denne risikoen kan du redusere betydelig gjennom enkle kjørestrategier og bevisst trening.
  • Her er det ingen pekefingermentalitet. Det er dine opplevelser som bestemmer hva du ønsker å endre på. Om du er fersk eller har lang erfaring har ingen betydning.

Kurset er litt som CRC på sprayboks; løser ikke alle dine problemer, men løsner den ene mutteren slik at du kommer deg videre.

MC komiteen har etablert en fast utdanningsbase i Tønsberg fra mai 2017.
Informasjon rundt nye veilederkurs kommer i neste nyhetsbrev. Invitasjon rundt påmelding blir sendt ut til alle klubbene.
Nye kursdatoer for hver enkelt arrangørklubb legges ut på nyåret.

 

Jonny Dybedal

Johnny Dybedal, Trondheim.  Harley Davidson V-ROD 2012

Jeg deltok som assistent på NAF MCs Trafikksikkerhetskurs tre ganger. Det var en meget positiv opplevelse også for meg; oppfriskning av teori og praksis sammen med deltakere og leder. Det resulterte i mange fruktbare toveis dialoger. 

Kommentarer fra deltakerne etter gjennomført kurs var overveiende meget positive, selv blant MC-førere med lang erfaring. Enkelte uttrykte ogsåønske om flere kjøretekniske øvelser (a la Rustløser).

 

John-Erik Aspenes

John-Erik Aspenes, Tromsø.  Harley Davidson Xl883 2015

NAF MC sitt kurs i Tromsø 2016, hadde som målsetting å bidra til "rustløsning" og bevisstgjøring for mer eller mindre "vårstive" motorsyklister.

Kurset inneholdt gruppesamtaler ledet av de to hyggelige kurslederne med påfølgende øvelser. Kurslederne kom ikke med noen pekefinger til de oppmøtte, men presenterte en del relativt enkle teknikker som ble prøvd ut. Deretter ble erfaringene drøftet i gruppa.

Vi startet i kjøregård hvor vi utforsket og opplevde endringer i motorsykkelens oppførsel ved justeringer av bl.a. blikkbruk og sittestilling. Etter kjøring på lukket område ble det en fellestur ut på landevei, hvor blikkbruk, sittestilling - samt risiko på vei - var i fokus.

Motorsyklistene i gruppa samstemte i at kurset bidro til en bevisstgjøring av hvordan man jobber "på lag" med motorsykkelen, og av hvordan man samhandler med andre trafikanter.

Erfaringsdelingen fungerte bra som innfallsvinkel til de forskjellige momentene i kurset. Både ferske sjåfører og "gamle bikere" som ønsker å friske opp kunnskaper og ferdigheter på MC'en kan ha stor nytte av dette kurset. I tillegg var det både sosialt og gøy 😊 Dette var en bra opplevelse 👍

 

Lars Gunnar Gulbrandsen

Lars Gunnar Gulbrandsen, Oslo. Harley-Davidson FLHX Street Glide

Merker at en noen ganger kjøre på gammel vane og uten fokus. Kurset setter fingeren på meget riktige fokuspunkter for å ferdes tryggere i trafikken. Flott opplegg lagt til hverdagslige trafikale opplevelser. Anbefales alle!

 

Sven Tore Prytz

Sven Thore Prytz, Molde. Suzuki Bandit.

Jeg meldte meg på med bakgrunn i at jeg hadde kjøpt meg en MC etter 14 år uten kjøring. Jeg var derfor ganske rusten og selv om jeg husket litt fra sist jeg kjørte og når jeg tok lappen følte jeg at et trafikksikkerhetskurs ville forhåpentligvis gi meg noen tips og rettledninger for å kunne kjøre mer sikkert og til å bli en bedre sjåfør. 

Kurset på noen få timer en ettermiddag innfridde, kursleder Geir loste oss igjennom litt kjøreteori med fokus på sikkerhet i trafikken og hva man bør tenke på som sjåfør. Vi var også innom svingteknikk før vi dro ut og praktiserte det vi hadde lært. Første stopp var på Vegstasjonens tekniske løype hvor vi trente sving, med blikk, fart og flyt. Etterpå var vi flere runder i trafikken for å teste sving teknikk i praksis. Geir var hele tiden med å gi direkte og konstruktive tilbakemeldinger. 

Tilbake på den tekniske løypen trente vi også bremseteknikk. 

Det hele ble avsluttet med en oppsummering i møtelokalene på Kviltorp Camping. 

For meg har dette kurset gitt mye, Geir var flink og konkret på det han lærte bort, både i klasserommet og ute i den praktiske delen. Jeg kommer nok til å ta kurset på nytt nå som jeg har fått kjørt litt mer og vil anbefale alle som kjører MC om å ta dette kurset, både nybegynnere og erfarne. Tror de fleste vil få seg en aha opplevelse og som et resultat bli en bedre og tryggere sjåfør.