Vi bruker litt tid på og slikke noen sår – men slik er det.
En meget slitsom og krevende tur for bil – kartleser og fører. Men hva gjør en ikke for sin hobby.
For å gjøre en lang historie kort, vi var tre norske lag på årets Tulipan Rally,-
Rolf Lie og Tom A,Granli i Porsche , - Terje Nilssen og Tore Fredriksen og undertegnede Aasmund Kleve og Oddvar Moland, begge lag i Volvo Amazon.

Ferje til Kiel, og derfra ca 700 km til Noordwijk i Holland, og på vårt vanlige lille krypinn det femstjerners HUIS TER DUIN hotell - to døgn med start på Shake-down på lørdag – bare 250 km ,og så start på Søndag på den lengste etappen på ca 700 km.
Det ble ca 70 passeringskontroller og meget komplisert orientering på landet og
spesielt inne i små og større byer. På toppen har vi heller dårlig tid på transporten, og i tillegg en kjempebommert av fører på en flyplass, gjorde nok at vi hadde mistet våre muligheter,- men moro er det lell.
Vi havnet i Luxembourg. En vanlig arbeidsdag på et slikt løp, begynner ca 05.30 og er ferdig ca 21.00, men ca 35min lunsj.
Da er det godt å ha 120L bensin på tanken.
Dag tre samme prosedyrer ca 650km, vi kjører – leter –mister og finner poster , nesten som gamle «Stifinnern» - bare mye flere veier !!
Opp og ned – hårnåler og mini «Trollstigen» store landområder som har vegetasjon på et par meters høyde, så det er som å kjøre i tunell – dårlig oversikt, men fine asfaltveier.
Vi havnet i Frankrike , og her skulle vi kjøre i fem dager, - et eventyr av kjøreopplevelser og dramatikk.
En dag traff vi en buss – det var dumt –men-men. En neste dag var det en kirketrapp som ikke flyttet seg!
Det skjønte jeg etterpå – den hadde vært der siden 1545 !!
Så røyk bensinpumpa !! Det er dumt – men vi hadde ny, og serviceteamet til arrangøren kom raskt, så vi var i gang.
På en time – men da må vi ta noen kutt i løypa, og det gir ingen vinnerresultater , men slik er livet.
Jeg var også så heldig og dra på meg en liten lungebetendelse, og det gjorde heller ikke saken noe bedre.
Våre venner Nilssen og Fredriksen – gjorde det meget bra, og var blant de 10 – 15 beste –honnør !!
Rolf og Tom kastet inn handkledet på onsdag, og reiste hjem – veldig synd men- men.
Vi andre fortsatte med og kjøre fort og finne / miste bokstaver.
Dagsetappene den siste delen av uka var korte – BARE mellom 450 og 560Km.!!
Den siste dagen hvor innkomsten var i NICE, kjørte vi den legendariske
Col de Tourini etappen, en opplevelse på dagtid – de fleste har bare vært her om natten, det er så mye svinger og bratte skrenter, så en kan undre seg over de mennesker, som en gang for mange år siden bygget diss praktverk av veier !!!
Vi avsluttet med en regularity på ca. 1800m høyde i totalt ugjennomsiktig tåke (på en fjelltopp over Col de Tourini)
Der er det nesten ingen som hadde vært før – 1 – 2 meter snøbrøyter !!
Vi var fornøyde med å bli nr. 3 denne dagen !!!
Tore og Terje ble nr. 21 totalt – Grattis !!
Jeg tror vi ble nr.52.
Veien hjem blev lang , med teknisk brake-down og sykdom, men det får bli en annen historie.
Vi var fornøyde når vi var hjemme på Tirsdag kveld – slitene og hele, med masse opplevelser og moro – å putte i sekken av minner !!

MVH. AA.Kleve


Foto Vidar Holum, utdeling av Nordisk Mesteskap til Oddvar Moland og Aasmund Kleve