Klippet fra Historsk Racing:

Kjørte 5 år i Production klassen og har konkurrert med store, norske stjerner som Andrè Falkenhaug, Martin Barry-Berg og Bernt Harald Jensen! Vi startet med 250 4-takt og gikk etter hvert over til 125 to-takt og hadde noen flotte år med mye læring og sportslig kammeratskap. Andrè gikk først over til bil og kjørte Seven, og så valgte Martin og Bernt Harald Shortcar. Da løste et god miljø seg opp og det var tid for å velge bil.

Etter litt research valgte jeg Seven og har kjørt det i 5 år i NM. Mye mere læring om kjøring og vedlikehold, etter å ha laget en bra bil med hjelp av Morten Vestengen.

I 2012 var interessen for å prøve seg ute så sterk at vi tok en tur til Spa. Etter 3 sprintøp på en helg ble det en 2. plass sammenlagt og da var jo gnisten tent! Frem mot sesongstart i 2013 overtok jeg Sevenbilen som Andrè kjørte på slutten i den klassen og utviklet den til vinnerbil på store baner. Vi hadde noen innkjøringsproblemer i fjor og det ble lite konkurranse i Seven. Allikevel ble det kjørt med litt andre biler her og der og i april leide jeg sete i en Radikal på Spa og kjørte i et langløp inn til en 2. plass, faktisk på lag med motorsportjournalist Martin Utberg i MotorsTV. Det var jo "å bære mere ved til bålet". Senere på sommeren kom tilbudet om å kjøre Oldtimer Grand Prix på Nurburgring! Det var en stor opplevelse og selvfølgelig ble jeg fascinert av Mustangen jeg kjørte, fra "Race on Ice" i Torsby, Sverige. Det var over 700 påmeldte biler, over 50 000 publikum og strålende vær, og Race on Ice hadde 4 biler med i dette sirkuset! Senere på høsten ble det inngått avtale om å bygge opp en ny 65 Mustang med HTP og begynne å kjøre historisk, både nasjonalt og internasjonalt. Der er vi nå, bilen er under bygging og vi "venter på noen få, kritiske deler fra USA"!

Målet er å ha den innkjørt og klar til OGP 2014 og i mellomtiden blir det å kjøre litt Amazon!


 Og det er jo ikke så galt det heller, både NM-poeng og banerekord i debutløpet! Historisk er valgt av flere grunner. Viktigst er dette med fartsspiralen. Moderne og supersterke biler går fortere og fortere og det blir en utfordring når man blir eldre. Videre er det slik at moderne biler blir lett ukurante etter et par år ettersom teknologien utvikles så raskt. Videre er det litt mere laid-back gentlemanskjøring i historisk og det passer aldeles utmerket!

 Her finner du Facebooksiden til Jon...


 Følg historisk racingsuksess her...

2013

Var invitert av formannen i Norsk Seven Car Club til å være med i jubileumsløpet på Knutstorp 5 – 7 juli.

Har endelig fått ferdig min nye bil og vi trengte å teste hvordan det gikk. Den ser jo ut som en ganske normal Super Seven?

Og en tur på Ringen med coach....

En av konkurrentene kalte den dragsteren, så vi må vel ha fått til noe! Vi har sett bort fra et rigid og jantelovs-betynget regelverk og laget en bil etter egen smak.  Riktignok får vi ikke kjøre i NM med monsteret, men det er ikke noe savn. Kan jo kjøre i MODsport i Sverige, og delta som gjest i Danmark, og ellers tar vi oss en tur ut i Europa når vi har tid og lyst!

 Her er noen bilder fra en fantastisk motorsport-fest på Knutstorp!

Ringen!

Vi har gjennomført en nytt stunt, helt i tråd med filosofien!
På kort varsel tok vi turen til Nürburgring i Tyskland for å bli kjent med banen og å lære mere om kunsten å kjøre racerbil fort!
Med rallylegenden Kjetil Bolneset som instruktør og meg som elev leide vi en Suzuki Swift rigget for racing og brukte det meste av en dag til å trene på kjøring på "Ringen". Bakgrunnen er i hovedsak forberedelser til å kjøre Mustang i årets Oldtimer Grand Prix, 9 - 11 august, men selvsagt også for å få banen på merittlisten! Skal man snakke om ting som dette må man ha vært der selv og kjørt! Ettersom jeg ikke hadde vært på Ringen tidligere mener jeg derfor at det er nødvendig å gjøre seg kjent med en av verdens mest krevend baner på forhånd. Når jeg i tillegg kunne dra nytte av en udiskutabel ekspert i å kjøre fort, ble dette en særdeles nyttig tur. Dramatisk forskjell i angrep fra første til siste runde! Ikke hadde jeg trodd at jeg noen gang skulle kunne bruke en bil på denne måten! Helt spinnvilt hva den mannen fikk meg til å gjøre med "Swift'en"!
Litt fakta: Banen er bygget før 2. verdenskrig og smal etter dagens normer, er i dag ca 21 km rundt og det er over 300 meter høydeforskjell. På en slik åpen dag kan de slippe innpå opp mot 1000 biler og motorsykler samtidig. Det blir stadige forbikjøringer og dueller over alt, hele tiden, mot alle slags biler og førerferdigheter! Det å være førstegangs her er virkelig nervepirrende, når man blir varm i trøya blir det mere gøy! Swift'en har 136 hk og er bra nok til å kjøre i fra både BMW'er og Poscher; for å sitere instruktøren er det "bare å gi bånn gass"! Og for å markere det kjørte han selv forbi en Ferrari på yttern i karusellen! Det så vi ikke maken til på hele dagen! Fantastisk lærerik og hyggelig tur!

Legg merke til et par biler vi har kjørt fra med en langt svakere motor, men Instruktøren han jaget på så eleven ble skikkelig modig!

Så skal jeg til Karlskoga og kjøre meg varm i den Mustang’en jeg skal kjøre i Oldtimer Grand Prix!

Etter en vellykket tur for å bli kjent med banen var det tur for å bli kjent med bilen! En 1965 modell Ford Mustang klar for historisk racing på Ringen, stod klar her om dagen på Karlskoga Motorbane. Det var bare å krype inn i monsteret og sette igang. En virkeig ny opplevelse! Her er det ikke snakk om servo hverken i styring eller bremser og da kan de fleste forestille seg at dette er ikke en søndagstur! Det er rett og slett hardt arbeid å holde styr på 350 ville hester rammet inn i 1200 kilo stål.
Det gikk veldig fint og som deby er det helt greie rundetider. Vi var ikke der akkurat for å sette noen rekordtider, det er nødvendig å finne ut hvordan han styrer, bremser, drifter og drar på de ulike girene.
Nå vet vi det og er såpass forberedt til Oldtimer Grand Prix at det er bare å glede seg. Møtte også min co-driver for langløpet og noen andre som står bak et ganske spenstig opplegg. Følg med helgen 9 - 11 august!