Mads Østberg og Ola Fløene i Ford Fiesta WRC ble nummer 6 i Rally Tyskland, i den 9. runden i årets Rally VM.

 

Det har vært en utfordrende helg for duoen som ikke har funnet den nødvendige «confidence» som må til for å være med i toppen.

«Jeg er fornøyd med at vi kommer unna dette med en 6. plass, og det er vel det eneste jeg er fornøyd med også,» sier Mads i en kommentar.

«Vi hadde en bra test før løpet, og hadde anledning til å sammenlikne tider med flere av konkurrentene som hadde testet på akkurat samme vei. Det så bra ut, og vi var veldig optimistiske da løpet startet. På løpet klarte jeg ikke å kjenne igjen det vi hadde testet ut, og følte at oppsettet gjorde bilen ustabil og nervøs å kjøre. Uten full tillit til bilen, taper jeg sekunder hele veien. Vi gikk etterhvert over til å teste nye ting for bruk i neste løp, som også er på asfalt, men fant ikke fasiten. Vi må analysere dataene vi har, sammen med teamet, for å finne de rette svarene. Vi har heldigvis litt tid å forberede oss på frem til neste løp. Jeg kan love at vi skal gjøre det vi kan for å komme sterkere tilbake, og vet at teamet vil gjøre det samme.»

Løpet ble vunnet av Sebastian Ogier og kartleser Julien Ingrassia, som også leder VM. Mads og Ola ligger på 7. plass i VM når det er 4 runder igjen av mesterskapet.

Neste løp er Rally Korsika som går fra 30/9 til 2/10.

Våre deltagere i VM runden i Finnland

Mads og Ola på 6 plass totalt og Marius og Veronica på 14 plass totalt (6 i WRC2 og 8 plass sammenlagt.)

Mads Østberg og Ola Fløene i sin Ford Fiesta WRC, endte på en 6. plass under årets Rally Finland.  De ligger også på 6 plass sammenlagt.

Foto M-Sport Media

«Vi har hatt en bra helg, selv om 6. plass er noe under det vi håpet på i forkant. Jeg kan fortelle at jeg har ikke «laddet» så hardt gjennom en hel helg - noen gang. Det er selvsagt enkeltsituasjoner gjennom løpet som kan forbedres, det er det alltid. Vi hadde en plan og et håp om å ta noen poeng på power stage i dag. Men en liten utfordring med bilen gjorde at vi la den planen bak oss allerede etter dagens første prøve. Her har det vært så jevnt, at det nytter ikke å hente noe selv om problemet ikke er så stort. Men vi har gjort vårt beste hele helgen, har ikke hatt noen «tilbud» og ikke noen store feil, selv om tempoet har vært helt på topp. Da kan vi ikke annet enn å være fornøyd med den plassen vi får.»

De tre på pallen ble:

1.

7

K. Meeke

2:38:05.8

   

2.

2

J. Latvala

2:38:34.9

 

(+29.1)

3.

8

C. Breen

2:39:47.1

 

(+1:41.3)

Følg www.wrc.com,  eller følg Mads og Ola på www.madsostberg.no .

VM runden i Sverige 2016.

5 ÖSTBERG Mads FLOENE Ola Ford Fiesta RS WRC M-Sport World Rally Team RC1
WRC

46 WRC2 AASEN Marius ENGAN Veronica Ford Fiesta R5 Drive DMACK Trophy Team RC2 R5

82 GRØNDAL Anders WALFRIDSSON Miriam SWE Ford Fiesta RC2 R5

101 ELVESTAD Henrik Brokner KOLLEVOLD Bernt Skoda Fabia R2 RC4 R2

Historisk:
129 Tore Johannesson NOR/NSK Ford Escort 1973 Leif Arne Neset NOR/NAF AB

157 Petter Fausko NOR/NAF Asker & Bærum Motorsport Opel Kadett GSI 1985
10 Knut Harald Henriksen NOR/NMK Modum og Sigdal

 

2016

Mads om Svenske Rally nå sammen med Ola etter en flott 4 plass i RMC.

 
“Everyone knows that Rally Sweden is one of the highlights of my year. Going over the border into Norway makes it a home event for me and we certainly want to give the home crowd something to cheer about!
 
“We had a good test this week and we’ll also contest Rally Finnskog this weekend which will give us some more valuable seat time ahead of the rally. Experience counts for a lot in this game, so it’s great for Ola and I to have some more competitive seat time together as we’re now very close to where we want to be.
 
“We’ll have to wait and see what the conditions are like before we know if we’ll have any advantages or disadvantages from running fourth on the road, but I don’t think it will cause us too much of an issue.
 
“I have a lot of good memories with the Fiesta RS WRC in Sweden and I want to add to those memories next week. If everything is perfect, then I see no reason why we can’t be challenging for the podium positions. That is certainly our aim, and if the opportunity is there, I’m always going to push for the win!”

2015

 

Tyskland neste, startliste her....

Følg våre rallyløver deltagere i VM, tips her. ADAC rally
og våre aktive:
4 CITROËN TOTAL  ABU DHABI WRT OSTBERG Mads ANDERSSON Jonas
NOR SWE CITROËN DS3 WRC

og 102 MARIUS AASEN AASEN Marius ENGAN Veronica NOR FORD FIESTA
R2 RC4 R2

 Om løpet....

Mads Østberg: “The DS 3 WRC is an exceptional car on tarmac, so I can’t wait to get going on this, the first proper rally on this surface on the 2015 calendar. Testing went very well. I was able to fully concentrate on my driving, to get my bearings again. The upgrades made by the technical team are undoubtedly going to help us to compete with our main rivals. I know Rallye Deutschland pretty well now, having competed here five times before. It’s a great event, which calls for a lot of concentration. My aim is to do my best and be as quick as possible. The roads vary a lot throughout the rally, with stages in the vineyards, the forests and the military base and so you need to keep adjusting your driving style. A top 5 or top 6 finish would be a pretty good result, because we need to score points for the championships.”

Rally Finnland
Les om våre aktives gode innsatts her...

Fantastiske resultater i Finnland for Mads og Jonas, Anders og Roger, Marius og Veronica.

Portugal 2015

Mads og Jonas er i Argentina og Portugal. Anders og Roger, Marius og Veronica i Portugal.
At Rally er en attraktiv publikumssport er det ingen tvil om. Tallene fra Rally Portugal viser at det var over 2 millioner tilskuere på løpet gjennom helgen, og på den avsluttende strekken i Fafe, var det fantastiske 250 000 tilskuere langs den 11,3 lange etappen. 
Kilde Annelene
Østberg

Spennende VM rally, Mads og Jonas endte på 8 plass totalt etter jevn kjøring, dog med motorproblemer loste de bilen til mål.
Marius og Veronica ledet lenge Dmack klassen men endte på en 2 plass etter god kjøring, etter en kar som het Max Vatanen.

Anders og Roger leverte fin kjøring rundt 10 plass, men måtte desverre bryte siste dagen.

Argentina 2015

Sterk kjøring av Mads og Jonas som kjørte inn til en sterk 2 plass totalt i Citroeen.

Citroen’s Mads Ostberg is relishing a return to the energy-sapping, high altitude stages of Rally Guanajuato Mexico - and to conditions he believes give him an edge over his rivals.

http://www.wrc.com/en/wrc/news/march/ostberg-mexico-style/page/2236--12-12-.html

Svenske resultater under Nyheter hos Norsk-Rally.com

http://www.norsk-rally.com/index.php/10-uncategorised/9797-fjerdeplass-for-ostberg-for-siste-dag

 

Rally Sweden og klubben har 5 deltagere med i VM runden.

Vi skal ut i skogen å heie på fredag, du finner oss her...

 

2015 er her og følg RMC og Mads her:

Vi venter spent på hvem som satser i WRC i 2015.

2015 og Rally Monte-Carlo v gratulerer, Mads og Jonas med en god 4 plass.
Les mer hos NBF...

Vi gratulerer Mads og Jonas med pallen og bronsje i Wales.
Les mer om kjempeinnsatsen i VM her: http://www.madsostberg.no/

Vi sees i Sverige i februar....

Spania:
Mads Østberg - Rally Spania 24 – 26 oktober 2014
En dag med grus, to dager med asfalt.
 
VM-sesongen 2014 går mot slutten, og det er klart for den nestsiste runden – Rally Spania. Starten går med en publikumsetappe i sentrum av Barcelona torsdag kveld, og fortsetter med grus-prøver fredag, før asfalten tar over lørdag og søndagBilene starter med grusoppsett, og i løpet av 75 minutter fredag kveld, vil 8 mekanikere bygge om bilen til asfalt. Kort beskrevet, så byttes nesten alt, bortsett fra karosseri og motor. Men den største utfordringen ligger nok hos sjåførene, som i løpet av en natt må omstille seg fra gruskjøring til asfalt, og dermed en helt annen kjørestil.
 
Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson er allerede i full gang med gjennomkjøring og ser fram til både grus og asfalt:  - Rally Spania er et løp vi liker godt, spesielt grusprøvene på fredag, der har vi alltid kjørt fort. Og det akter vi å gjøre denne gangen også! Vi har en god startposisjon for grusdelen, og et godt resultat der gjør at vi får en god startposisjon for asfalt delen også. Vi hadde bra progresjon i Frankrike, og håper å fortsette samme veien i Spania. Det gjelder å ha god flyt på grusprøvene, ikke bare for å opprettholde god fart, men også for å spare dekkene. På asfalten blir det spennende å se hvordan dekkene holder på den lange prøva som er 5 mil!
 
 
Tidsplan
Torsdag 23 oktober
18:08 SS1     Barcelona (3,20km)
 
Fredag 24 oktober
08:33 SS2     Gandesa 1 (7km grus)
08:58 SS3     Pesells 1 (26,59km grus)
10:01 SS4     Terra Alta 1 (35,68km grus/asfalt)
13:54 SS5     Gandesa 2 (7km grus)
14:19 SS6     Pesells 2 (26,59km grus)
15:22 SS7     Terra Alta 2 (35,68km grus)
 
Lørdag 25 oktober
09:08 SS8     Tivissa (3,96km asfalt)
09:51 SS9     Escaladei 1 (50,00km asfalt)
11:14 SS10   Coliedjou 1 (26,48km asfalt)
14:16 SS11   Escaladei 2 (50,00km asfalt)
15:39 SS12   Colidejou 2 (26,48km asfalt)
17:07 SS13   Salou (2,24km asfalt)
 
Søndag 26 oktober
07:30 SS14   La Mussara 1 (20,48km asfalt)
08:20 SS15   Riudecanyes 1 (15,55km asfalt)
10:45 SS16   La Mussara 2 (20,48km asfalt)
12:08 SS17   Riudecanyes 2 PowerStage (15,55km asfalt)

Ekstrabilag i Spanske Auto Sport http://www.autohebdosport.es/

 Det nærmer seg i Spania, 2 team er i fokus! begge har Norske stjerner i fokus

Mads
Østberg med solid avslutning på Rally Frankrike


På siste dag av Rally Frankrike stemte endelig alt, og Mads Østberg var med å
kjempet i teten hele dagen, og tok også sin første fartsetappeseier på asfalt.
Etter en bra første dag, en trøblete annen dag, stemte endelig det meste på
løpets siste dag. Det ble tilslutt en 7. plass sammenlagt.

- Kjøringa i helga har
egentlig vært knall-bra, forteller Mads. – Hadde det ikke vært for alle
problemene vi har hatt, så hadde dette holdt til et bra resultat. I dag
fungerte alt endelig helt perfekt, og det har virkelig vært gøy å kjøre på
asfalt. Tapte noen sekunder på en førerfeil på PowerStage, og uten den feilen
så hadde vi jammen tatt poeng der også!


Rally Frankrike begynte bra for Mads og kartleser Jonas Andersson, men et
problem med bakdiffen på lørdag gjorde at de både tapte tid og fikk en
tidsstraff på 1min10sekunder for sen innsjekk til en prøve. Søndag var
imidlertid gutta tilbake for fullt, og for første gang var de raskest av
samtlige førere på en fartsetappe på et rent asfalt-rally med seier på SS17. På løpets PowerStage gjorde en avkjøring at gutta endte  fattige 0,1 sekund
fra ett ekstra VM-poeng. Mads forklarte etter løpet at en ulyd i bilen gjorde
han uoppmerksom, og at han da misforsto en note, og dermed tapte noen sekunder på en avkjøring.

Rally Frankrike ble vunnet av Jari-Matti Latvala, som dermed tok sin første
seier på asfalt. Andreas Mikkelsen ble nummer to, mens Mads’ teamkollega Kris Meeke kjørte inn til tredje plass.

Neste løp på kalenderen er Rally Spania, som kjøres i Salou 24-26 oktober.

Resultat totalt Rally Frankrike 2014
1. Latvala, VW
2. Mikkelsen, VW +44,8
3. Meeke, Citroën +1.05,3
4. Sordo, Hyundai +1.48,7
5. Hirvonen, Ford +2.00,7
6. Evans, Ford +3.00,8
7. Mads, Citroën +3.02,5
8. Neuville, Hyundai +4.08,4

SARDINIA:
Vi gratulerer Mads og Jonas med 2 plassen på Sardinia etter sterk kjøring.
Smart kjøring sikret 2 plass til Mads Østberg på Sardinia
 
- Dette har bare vært en helt fantastisk helg, forteller Mads. – Vi startet litt forsiktig på fredag, hadde uhellet i Argentina i tankene, men etter hvert som selvtilliten kom tilbake kom også rytmen, og da var det bare å kjøre. Lørdag hadde vi fighten med Andreas Mikkelsen, og målet var og holde han bak seg. Riktignok fikk han problemer på ettermiddagen, men vi hadde ingen problemer med å kjøre på hans split-tider og viste at vi kunne kjøre på om det skulle bli nødvendig. Etter punkteringen til Latvala ble strategien og holde han bak seg, og det fulgte vi til punkt og prikke i dag.
 
Etter tre lange, varme og støvete dager, kunne altså Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson kjøre inn til en hederlig andre plass sammenlagt, kun slått av verdensmester Sebastien Ogier. Totalt er det kjørt 17 krevende prøver, inkludert to gjennomkjøringer av sesongens hittil lengste prøve på 59,13km. Mads kjørte inn til gode tider på begge gjennomkjøringene. Mads og Jonas har i tillegg vært raskest gjennom to fartsprøver.  RALLY FEVER GRIPS ARGENTINA

One of the highlights of the World Rally Championship, Argentina hosts the fifth round of the 2014 season.
Mads Østberg/Jonas Andersson and Kris Meeke/Paul Nagle will drive the two DS3 WRCs entered by the Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.
Citroën Racing has a record of nine consecutive wins in Argentina as part of the World Rally Championship. 

 

MADS ØSTBERG FULL OF AMBITION

http://www.rallyargentina.com/

For his fourth appearance at Rally Argentina, Mads Østberg is looking forward to enjoying the event’s famous atmosphere: “Argentine is in the top 5 of my favourite rallies. The fans and their passionate support create a real party atmosphere. And some of the stages are very beautiful.”

Having finished on the podium twice this year, in Sweden and more recently in Portugal, the Norwegian is hoping to keep improving: “Our preparation has been perfect. Since the final day of Rally Mexico, the development has been very positive. Testing enabled me to confirm the progress we have made. I am working on my driving style in to order to be more competitive in the Citroën DS3 WRC. We have managed to achieve some good results with the engineers. It’s a long process which isn’t going to work overnight but the pace at which we are improving already is very promising!”

Third in the Drivers’ World Championship standings, Mads Østberg claimed a podium finish at Rally Argentina in 2012: “The goal is the same this year. This event is as tough as ever. We’ll need to be consistent. I can’t wait to drive the stages on Saturday’s leg. They are quick with a lot of rhythm. On Sunday, we have to tackle Mina Clavero downhill. When you drive it uphill, it’s complicated enough, so that promises to be provide one hell of a challenge at the end of the rally! The aim is to come away with a good result. Depending on the conditions, we’ll see if we can push a bit more…”

Portugal neste 3 - april med 4 normenn på startstreken og 2 av de er våre.

Suksess i Rally Sweden 5-8 februar for WRC og Historisk.
6-9 mars kjører Mads og Jonas VM i Mexico og tok 2 poeng for 9 plass

Mads og Andreas tok poeng til slutt i Mexico.


Vi har mange fartsløver å heie på i NAF:
WRC 43 biler
22 ÖSTBERG Mads ANDERSSON Jonas NOR SWE Citroën
DS3 WRC CITROËN TOTAL ABU DHABI WRT
24 GRØNDAL Anders EILERTSEN Roger NOR NOR Subaru Impreza STi

Historisk 54 biler
13 Fausko Petter Buberget Terje Steinar NOR NAF Asker & Bærum Opel Kadett GSI Klass 10
39 Schau Rolf-Ingar Silseth Svein Petter NOR NAF A o B Mototsport Ford Escort TC Klass4
41 Solberg Petter Solberg Pernilla NOR NAF Övre Östfold Ford Escort MK2 Klass 9

Vi gratulerer Mads og Jonas med sterk 4 plassen i Rally Monte-Carlo.

Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson kjørte i kveld inn til en sterk 4. plass i Rally Monte Carlo. Totalt 15 fartsetapper har vært kjørt, og selv med ny bil, snøføre og slicks har Mads og Jonas hele tiden vært med helt i toppen og kjørt inn til raske tider. Dette var første løpet for nytt team i ny bil, og Mads er kjempefornøyd med resultatet.

Les mer om strabasene her...

Mads Østberg kjører for Citroën Racing i 2014

Dagens store nyhet: Mads Østberg kjører for Citroën i 2014.
Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson har i dag signert med Citroën Racing for VM-sesongen 2014. Kontrakten innebærer at Mads Østberg kommer til å kjøre samtlige 13 VM-runder for Citroën Racing i 2014 i en Citroën DS3 WRC. Det skulle være grunn nok til å se VM-feltet på norsk jord torsdag 6. februar.
 
Rallysjåfør Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson har i dag signert med Citroën Racing for VM-sesongen 2014. Kontrakten innebærer at Mads Østberg kommer til å kjøre samtlige 13 VM-runder for Citroën Racing i 2014 i en Citroën DS3 WRC. I tillegg skal Kris Meeke og Khalid Al Qassimi kjøre hver sin bil.
 
- Akkurat nå er jeg veldig glad og stolt, sier Mads Østberg. Å få være en del av Citroën, som har vært dominerende i Rally VM i mange år, det er ganske stort! Målet for sesongen er å levere mange gode resultater, og å vinne løp, og det kommer jeg til å jobbe hardt for å få til.
 
Mads Østberg (26) kjørte sitt første VM-løp allerede i 2006, og etter flere år som privatsjåfør, fikk han i 2013 sin første kontrakt som fabrikksfører i Rally VM. Gjennom flere sesonger har han vist seg å være en stabil sjåfør som trives på flere underlag. I 2013 kjørte han inn til poeng på samtlige 13 VM runder.
 
Fører: Mads Østberg
Født: 11. oktober 1987
Antall VM runder totalt: 65
 
Kartleser: Jonas Andersson
Født: 1. januar 1977
Antall VM runder totalt: 102
 
VM-kalenderen 2014
14 – 19 januar Rally Monte-Carlo
5 – 8 februar Rally Sweden
6 – 9 mars Rally Mexico
3 – 6 april Rally Portugal
8 – 11 mai Rally Argentina
6 – 8 juni Rally Italia-Sardinia
27 – 29 juni Rally Polen
1 – 3 august Rally Finland
22 – 24 august Rally Tyskland
12 – 14 september Rally Australia
3 - 5 oktober Rally Frankrike
24 – 26 oktober Rally Spania
14 – 16 november Wales Rally GB

 

November 2013

Her er resultatene for VM & WRC 2013

Følg våre rallyløver deltagere i VM, tips her.Rally VM er i Europa og Spania, følg vår fire løver i startnr. 4 og 109.

NR 4 QATAR M-SPORTWORLD RALLY TEAM. OSTBERG, Mads ANDERSSON, JonasNOR SWE FORD Fiesta RS WRC

NR 109 MARIUS AASEN. AASEN, Marius ENGAN, MarlèneNOR NOR FORD Fiesta R2

Her finner du løpende resultater og rallyradio:

http://www.wrc.com/results/2013/rallyracc-rally-de-espana/stage-times/

 

Mads Østberg fornøyd med 5 plass totalt i Australia.
 

Australia 5 for Mads og Jonas i Australia og 6 sammenlagt i VM: http://www.rallyaustralia.com/


Etter tre dager og 22 fartsetapper kjørte Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson inn til en femte plass totalt i Rally Australia. Dette var første gang Mads kjørte Rally Australia, og han tar med seg masse lærdom hjem til bruk for neste gang:
 
- Totalt sett er jeg godt fornøyd med Rally Australia, sier Mads. – Det har ikke vært perfekt, men absolutt ikke dårlig heller! Vi sleit en del første dagen, og fikk dermed en dårligere startposisjon for dag 2. Allikevel gikk det mye bedre på lørdag, inntil jeg gjorde en feil og vi mista en plassering. Dagen i dag har også vært bra, og vi klarte å ta tilbake femte plassen, selv med en punktering på SS20. I dag har det ikke vært snakk om å pushe, men å fullføre for å få med seg mest mulig lærdom. Jeg har ikke hatt split-tider inn i bilen i dag. Bilen har fungert bra hele helgen.
 
Rally Australia startet med ganske teknisk krevende prøver på fredag, og notene viste seg ikke å være helt perfekte etter gjennomkjøringen, og det ble vanskelig for Mads å finne rytmen bak rattet. Lørdag var prøvene mer åpne og raskere, og tidene ble stadig bedre. Dessverre tapte Mads tid på ettermiddagen da han kjørte litt for bredt inn i en sving, og nesten endte i en grøft. Allerede på første prøve søndag gikk Mads forbi Andreas Mikkelsen på sammenlagt listen, og tok tilbake femte plassen.
 
- Dette har vært første gangen for oss her i Australia, og selv med gjennomkjøring, så skal jeg innrømme at forholdene på prøvene ble annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Vi tar med oss masse lærdom tilbake, og notene ble bedre og bedre utover løpet.
 
Det ble tilslutt Sebastien Ogier og Volkswagen som vant Rally Australia. Mads’ team-kollega Thierry Neuville tok andre plassen, etter at Mikko Hirvonen fikk en punktering på siste etappe og tilslutt endte på tredje plass.
 
Nå reiser Rally VM tilbake til Europa, og neste event er asfalt-løpet Rally Frankrike, 4 – 6 oktober.
 
Resultat totalt Rally Australia 2013
1. Sebastien Ogier, VW
2. Thierry Neuville, Ford +1.32,1
3. Mikko Hirvonen, Citroën +2.02,1
4. Jari-Matti Latvala, VW +2.57,4
5. Mads Østberg, Ford +3.17,2

Etter 10 kjørte fartsprøver av Rally Australia ligger Mads Østberg og Jonas Andersson på en sjette plass sammenlagt, drøye minuttet etter Sebastien Ogier som leder.  Løpet startet med to korte publikumsetapper torsdag kveld, og fredag er det kjørt 8 fartsprøver.

Mads Østberg (6th) said:
 
“I think the driving has been good this afternoon, but for some reason the times just aren’t coming. I have no answer as to why they are not. The car felt OK. The only thing I’m not 100 per cent confident with is turning into the high speeds corners – but there have not been a lot of those out there today. It’s a strange one for sure.
 
“The pacenotes were certainly a lot better, but on SS8 we hit a huge rock. It was so big that the impact opened the [driver’s] door. There was no way of avoiding it. It was in the middle of the line going into a right-hand corner and we hit it side-on. We were very lucky to get away with that one!”

Mads Østberg på 9.plass i Tyskland

Etter 4 dager med asfalt-action, er Rally Tyskland nå ferdig, og Mads Østberg endte på en niende plass sammenlagt. En avkjøring lørdag ettermiddag gjorde at han måtte bryte, og han falt da ned fra en femte plass sammenlagt.

Les mer på Norsk-Rally.com …

Lærerike mil i Tyskland

Forrige helg kjørte Marius Aasen og Marlene Engan den fjerde runden i Junior VM, ADAC Rally Deutschland. Etter to dager lå de an til en flott tredjeplass, og duoen viste høy fart på asfalt allerede tidlig i løpet. Nå er det kun få dager igjen til den nest siste NM-runden på grus, Rally Telemark. –

Vi gratulerer med Finland og pallen og 3 til Mads og Jonas. 

En god 5 til Marius og Marlene i JWRC

Mads Østberg klar for høy fart og lange hopp i Finland


En lang, solfylt sommerferie er over, og andre del av VM-sesongen sparkes i gang denne uken i Jyväskylä i Finland. Etter en god og lang ferie er Mads Østberg klar for de super-raske finske grusveiene:
 
- I Finland kan man virkelig ha det moro på jobb, sier Mads. – Alle etappene er morsomme å kjøre, og alle etappene er høy fart og hopp. Man må stole blindt på kartleseren, da det gjelder å plassere bilen riktig i veien før man tar av og letter over et hopp man ikke ser utgangen av!
 
Rally Finland er et av de mest populære løpene som kjøres i VM, og kan i år skilte med hele 101 påmeldte. Totalt skal det kjøres 350km fartetapper, og gjennomsnittshastigheten ligger på over 120km/t. Kvalifiseringen starter onsdag kveld, mens den første av de 23 fartsetappene starter torsdag formiddag. Løpet avsluttes med en Power Stage lørdag kveld.
 
- Rally Finland, som helt klart er mitt favorittløp, er et løp med fart og hopp hvor det er viktig å jobbe med forberedelser, forklarer Mads. – Et viktig punkt er bilens støtdempere, som er viktig for å gi stabilitet i høy fart. Har man fått dette til riktig, så hopper man bedre, man er bedre i lufta og bilen lander bedre. Jobbet mye med dette på testen og tror vi har gjort det riktig. Har en god følelse!
 
Rally Finland er det 8 løpet av årets 13 løp, men etter en utfordrende sesong så langt, er ikke sammenlagt resultatet helt planer. Mads satser på at en solrik og god sommerferie kan gjøre sitt til at trenden nå snus:
 
- Målet for løpet er helt klart å gjennomføre uten problemer! Det har vært så mye i år at nå er det på tide å få gjennomført et helt løp uten store problemer. Små bagateller har fått store konsekvenser på alle løpene til nå, og dette må jeg prøve å unngå. Et gjennomført løp er et bra løp, det vet jeg. Vi har fart nok til å kunne være med å kjempe om topp-plassering!
 
 
VM-kalenderen 2013
16 – 19 januar Rally Monte-Carlo -  6plass
7 – 10 februar Rally Sweden – 3plass
7 – 10 mars Rally Mexico – 11plass
11 – 14 april Rally Portugal – 8plass
2 – 5 mai Rally Argentina – 7plass
30 mai – 2 juni Rally Hellas – 6 plass
20 – 23 juni Rally Italia – 8 plass
31 juli – 3 august Rally Finland
22 – 25 august Rally Tyskland
12 – 15 september Rally Australia
3 -  6 oktober Rally Frankrike
24 – 27 oktober Rally Spania
13 – 17 november Wales Rally GB
 
 
VM poeng 2013 (etter 7 løp)
1. Sebastien OGIER – 154p
2. Jari-Matti LATVALA  - 90p
3. Thierry NEUVILLE – 70p
4. Sebastien LOEB – 68p
5. Mikko HIRVONEN – 61p
6. Dani SORDO – 59p
7. Mads ØSTBERG – 50p
8. Martin PROKOP – 37p
9. Nasser AL-ATTIYAH – 30p
10. Andreas MIKKELSEN – 25p

Formidabel innsats fra teamet hjalp Mads Østberg til å sikre viktige VM-poeng på Sardinia.

Etter to lange og varme dager er Rally Sardinia ferdigkjørt, og Mads Østberg og Jonas Andersson endte tilslutt på en 8. plass sammenlagt. I løpet av de to dagene har Mads kjørt 300km fartsetapper fordelt på 16 prøver, med både halsbetennelse og feber. Første dag begynte bra med en spennende kamp om andre plassen, hvor bare sekunder skilte mellom andre og fjerde plass, men endte dessverre med en avkjøring på fredagens siste prøve.
 
- Totalt sett har det egentlig vært et OK rally, sier Mads. – Det er klart jeg har merket at feberen har herjet i kroppen, men med medisiner så har jeg klart å holde meg oppe. Vi kjørte bra i hele går, og selv om vi lå på fjerde plass når avkjøringen skjedde, så var det bare sekunder opp til andre plassen, og den hadde vi helt klart planer om å kjempe for.
 
Etter avkjøringen på siste prøva i går kveld, var det lenge uklart om det ville være mulig for Mads og Jonas og starte igjen i dag. Bilen kom ikke tilbake til service før kl 01:00 på natta, og ved nærmere gjennomgang ble det oppdaget skader på velteburet. Men alle i teamet la ned en formidabel innsats, og kl 04:30 ble bilen parkert i Parc Ferme, med ferdig reparert veltebur og klar til bruk igjen. - Jeg må virkelig få takke teamet som klarte å få bilen ferdig til start igjen i dag tidlig. Det var ikke så mye skade på selve bilen, men ettersom velteburet var skadet så måtte jo hele bilen strippes før det kunne repareres. Hele teamet har gjort en kjempejobb!
 
En god start på dag 2 så lovende ut for å kunne sikre ekstra poeng på PowerStage, men dessverre forsvant trykket i en demper og da forsvant også muligheten til å pushe og det ble viktige å sikre seg helt til mål. - På transport før PowerStage fant vi ut at det ikke var noe trykk igjen på høyre demper bak, forklarer Mads. – Det gikk helt fint å fullføre, men jeg kunne absolutt ikke pushe. I tillegg måtte vi bremse ned og kjøre rundt en okse som hadde forvillet seg midt i veien ute på prøva!
 
Rally Sardinia ble vunnet av Sebastien Ogier, mens Thierry Neuville kjørte inn til andre plass, hans beste plassering til nå i VM. Jari-Matti Latvala ble nummer tre. Mikko Hirvonen og Andreas Mikkelsen måtte bryte tidligere i dag, mens Evgeny Novikov ble nødt til å bryte første dag.
 
God sommer!
 
Resultat totalt Rally Sardinia 2013
1. Ogier, Volkswagen
2. Neuville, Ford +1.16,8
3. Latvala, Volkswagen +1.48,0
4. Sordo, Citroën +3.19,2
5. Prokop, Ford +8.34,1
6. Evans, Ford +11.51,8
7. Kosciuszko, Ford +11.52,7
8. Mads, Ford +13.21,5

 


Det nærmer seg sommerferie for VM-sirkuset, men først venter årets syvende VM-runde som kjøres til helgen på den italienske middelhavsøya Sardinia. Mads Østberg har ristet av seg skuffelsen etter Akropolis Rally, har fortsatt seieren fra Rally Aurskog/Høland i kroppen, og er nå klar for nye utfordringer.

- Rally Sardinia er et løp som passer meg bra, forteller Mads. – Det er et rally som er ganske tøft for bilen, men ikke så hardt som Akropolis Rally. Her handler det mer om å ”pushe” og å kjøre fort, og ikke så mye om flaks eller uflaks.
 
Rally Sardinia er også et av de mest krevende løpene på kalenderen, men med litt mer sand/jord i grusen, så er dette eventet snillere mot bil og dekk, sammenlignet med de greske veiene. Prøvene (den lengste 31km og den korteste 13km)er smale og teknisk krevende, samtidig som det også er noen ekstremt raske partier. På fredag kveld kjøres det to fartsetapper etter at solen har gått ned. Klimaet er typisk middelhavsklima, og det blir fort over 30 grader i sola. Rally Sardinia går i år kun over to dager, og med 304km fordelt på 16 fartsetapper, blir det lange dager for teamet. Kvalifisering kjøres torsdag morgen, og et godt resultat her blir ekstra viktig, da start-posisjonen som velges faktisk gjelder for halvparten av rallyet.
 
Til nå har ikke VM-sesongen blitt helt som planlagt, men med gode minner fra fjorårets Rally Sardinia, er strategien allikevel klar. - Planen er å kjøre hardt fra start til mål, forteller Mads. – Og å ha et tempo hele veien som jeg er fornøyd med. Jeg har enda ikke fått kjørt fullt et helt løp i år, og jeg vil veldig gjerne finne ut hva et optimalt løp holder til resultatmessig. Og da håper jeg jo selvfølgelig at vi står på pallen på lørdag kveld! Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson vant 5 prøver under fjorårets Rally Sardinia og ble nummer 4 sammenlagt.
 
Tidsplan Rally Sardinia
 
Torsdag 20. juni
11:00  QS       Qualifying Stage        3,86km
 
Fredag 21. juni
07:58  SS1      Monte Lerno 1           31,08km
10:46  SS2      Castelsardo 1             14,00km
11:34  SS3      Tergu – Osilo 1          14,88km
Remote Service Sassari
13:49  SS4      Castelsardo 2             14,00km
14:37  SS5      Tergu – Osilo 2          14,88km
16:45  SS6      Monte Lerno 2           31,08km
Service Olbia
19:23  SS7      Gallura 1                    13,55km
21:28  SS8      Gallura 2                    13,55km
FlexiService Olbia
 
Lørdag 22. juni
08:06  SS9      Monte Olia 1              19,27km
08:36  SS10   Terranova 1               14,82km
09:19  SS11   Monti Di Ala’ 1           22,25km
10:27  SS12   Coiluna – Loelle 1      22,35km
Service Olbia
14:25  SS13   Monte Olia 2              19,27km
14:55  SS14   Terranova 2               14,82km
15:38  SS15   Monti Di Ala’ 2 (PS)  22,25km
16:26  SS16   Coiluna – Loelle 2      22,35km
Service Olbia
19:30  Podium
20:15  Press Conference (Geovillage Olbia)
 
VM-kalenderen 2013
16 – 19 januar Rally Monte-Carlo - 6plass
7 – 10 februar Rally Sweden – 3plass
7 – 10 mars Rally Mexico – 11plass
11 – 14 april Rally Portugal – 8plass
2 – 5 mai Rally Argentina – 7plass
30 mai – 2 juni Rally Hellas – 6plass
20 – 23 juni Rally Italia
31 juli – 3 august Rally Finland
22 – 25 august Rally Tyskland
12 – 15 september Rally Australia
3 -  6 oktober Rally Frankrike
24 – 27 oktober Rally Spania
13 – 17 november Wales Rally GB
 
 
VM poeng 2013 (etter 6 løp)
1. Sebastien OGIER – 126p
2. Jari-Matti LATVALA  - 74p
3. Sebastien LOEB – 68p
4. Mikko HIRVONEN – 61p
5. Thierry NEUVILLE – 50p
6. Dani SORDO – 47p
7. Mads ØSTBERG – 46p
8. Evgeny NOVIKOV – 31p
9. Nasser AL-ATTIYAH – 30p
10. Martin PROKOP – 27p