Mads Østberg og Jonas Andersson i sin Citroën DS endte på 7. plass i Rally Portugal som gikk i mål i Fafe utenfor Porto i dag.

Etter gårsdagens etapper vurderte Mads og Jonas det som realistisk å kjøre seg opp 2 plasser i dag fra 8., som de lå på i går. Differansene var 4 sekunder til Hayden Paddon og 9,6 sekunder til Daniel Sordo. De klarte begge i utgangspunktet. Men Daniel Sordo som lå på 6. plass fikk 5 «bonus-sekunder» fra arrangøren, fordi han ble hindret da teamkameraten hans, Thierry Neuville, rullet på en etappe tidlig i går, og hindret Sordo, som kom i bilen bak. Det holdt for Sordo til å holde Mads bak.

 Det ble tredobbelt Volkswagen i toppen, med Jari Matti Latvala på 1., Sebastian Ogier på 2. og Andreas Mikkelsen på 3. 

 «Etter omstendighetene er jeg fornøyd med det vi gjør her. Gårsdagen ødela for å kjempe om en mulig plass på pallen, og jeg kunne ikke gjøre mer enn det jeg gjorde da» sier Mads. «I dag har både bilen og vi inne i den fungert bra, og vi tar med oss viktige VM poeng i et løp som vi raskest mulig legger bak oss. Rally Sardinia kommer om 2 og ½ uke. Vi legger fokus mot det omgående,» avslutter han.

 Topp 5 i VM etter at 4 av 13 løp er gjennomført er:

 1.           Sebastian Ogier 105 poeng.

2.           Andreas Mikkelsen 63 poeng.

3.           Mads Østberg 57 poeng.

4.           Kris Meek 47 poeng.

5.           Jari Matti Latvala 46 poeng. 

 Vedlagte bilder kan benyttes mot kreditering av Citroën Racing Team

Les også mer på norsk-rally.com

 Historie fra Subaruepoken:

Mads Østberg får hjelp av samboer Veronica Engan til å løse kartleserproblemet før Rally Sardinia. Selv om Veronica er en av Norges absolutt fremste kartleser, er ikke dette en permanent løsning på grunn av parets private situasjonen, sier teamet.

Men vi i klubben vet ar Veronica har vinner erfaring, så dette blir veldig spennende.

Mads Østberg har startet jakten på ny kartleser etter at Ole Kristian Unnerud nå har besluttet at han gir seg.

– Det er ikke noe dramatikk i dette. Jeg ønsker rett og slett å bruke mer tid på andre ting enn rally, forteller Ole Kristian.

Du kan lese mer om Mads Østberg her.