Verdifull andreplass til Aasen i første runde av VM-serien DDFT

Rallysjåfør Marius Aasen og kartleser Veronica Engan leverte fantastisk kjøring i Rally De Portugal, og sikret seg andreplass i den første runden av Drive DMACK Fiesta Trophy.

- Jeg er veldig fornøyd med kjøringen vår i helgen, og en andreplass i det første DDFT-rallyet er et utmerket resultat for oss. Vi har holdt et høyt tempo, selv om vi har kjørt trygt og sikkert for å prøve å unngå punktering. Rally Portugal har vært en prøvelse for oss alle med ny bil og nytt sted, så jeg kan ikke annet enn å være strålende fornøyd med resultatet, sier Marius Aasen stolt.

Årets første runde i VM-serien Drive DMACK Fiesta Trophy, startet torsdag kveld med en kort etappe på en rallycrossbane. Aasen kjørte inn til beste plassering i DDFT foran et fullsatt publikum, og det gav han også årets første poeng i serien.

Aasen fulgte opp med nok en etappeseier fredag morgen og flere gode tider ble satt før de hadde service midt på dagen. Her var det mye som måtte byttes på bilen, og de rakk ikke komme seg ut igjen i tide. Dette medførte 10 sekunder i tidsstraff i løpet.

- Det er alltid kjedelig at slikt skjer, men det kan skje den beste. Etter service fikk vi også en punktering, som gjorde at vi tapte nesten et minutt. Dette var heldigvis bare vår eneste punktering, og det er nesten helt utrolig at vi ikke har hatt noen andre problemer med bilen i helgen. Den har virkelig fått gjennomgå på de røffe veiene, forteller Aasen.
Lørdagen og søndagens kjøring handlet om å komme seg gjennom Rally Portugal uten noen problemer. På løpets lengste etappe, Fridao på 37.67km satte Aasen igjen ny etappeseier, og slo nærmeste konkurrent med over et halvt minutt.

- Det ble vår tredje etappeseier denne helgen, og vi har satt flere topptider i DDFT. Rally Portugal har vært et godt løp for oss, og jeg er veldig glad for denne andreplassen. Det smakte godt med et godt resultat i VM nå. Vi skal ta med oss den gode kjøringen videre inn i sesongen. Dette er bare begynnelsen av et langt mesterskap, avslutter Marius Aasen.

Neste DDFT-rally for Aasen og Engan er VM-runden i Rally Polen 3. til 5. juli. Før de retter nesa mot Polen, skal de kjøre den nesten NM-runden, Rally Aurskog 6. juni.

 

Les mer her....

Terminliste 2015

NM-løp

17. jan. Rally Sigdal

31. jan. Rally Hadeland

7. feb. KNA Rally Finnskog

28. feb. Numedalsrally

24. - 25. apr. Rally Sørland

6. jun. Aurskog-Høland Rally

25. - 26. sep. Rally Hedemarken


Drive DMACK Fiesta Cup

21.05. - 24.05. Rally Portugal

02.07. - 05.07. Rally Polen

30.07. - 02.08. Rally Finland

20.08. - 23.08. Rally Tyskland

22.10. - 25.10. Rally Spania

Jakter ny seier

Det er klart for ny NM-runde i rally og til helgen stiller Marius Aasen og kartleser Veronica Engan til start i Rally Finnskog. – I januar gikk alt etter planen, og vi fikk med oss to av to mulige seiere. Nå gleder vi oss til nytt løp, sier Marius Aasen.

Rally Finnskog er den andre av tre NM-runder på snø, og er et av de lengste løpene vi finner på NM-kalenderen. Løpet består av 7 fartsetapper med nesten 15 mil fart, hvorav tre av etappene går to ganger.

– Det er gledelig å se at Rally Finnskog har fått til fartsetapper på over 2 og 3 mil. Det er her de store forskjellene blir utgjort, og du ser hvem som tør å stå på helt inn til mål. Etapper som det gir oss god trening frem mot VM til våren, sier Aasen.

Rally Finnskog, som har base på travbanen i Kongsvinger, er et kjent norsk løp med mange raske etapper. På startstreken finner vi også en ny utfordrer i NM-klassen for tohjulsdrevne biler.

– I NM-klassen vi kjører inngår det flere type biler. I dette løpet stiller det en Citroën DS3 R3T til start, som er en mer motorsterk bil med turbo, enn det vi har i vår Fiesta. Det tenker jeg ikke på, vi skal uansett kjøre for seier, og det er moro med enda mer konkurranse, sier Aasen.

Ny seier til Aasen

Lørdagens sprintrally på Hadeland førte til nok en seier i 2WD for Marius Aasen og kartleser Veronica Engan. Duoen ledet klassen fra start til mål og ble nr. 10 totalt i et sterkt startfelt.

- Det er virkelig gøy å se at resultatene kommer, når bilen fungerer som den skal. Vi har storkost oss hele dagen, forteller Marius Aasen.

 

Rally Hadeland inngikk ikke i NM, men det er et kjent løp for mange da det tidligere har hatt NM-status. For Hønefoss-gutten er dette det nærmeste han kan kalle hjemmebane. 

- Det er alltid ekstra gøy å kjøre når du vet at det hjemmebane. Dette løpet ga oss optimal trening til neste helgs NM-runde og vi fikk virkelig utfordret oss selv da vi startet så langt bak i feltet som vi gjorde, sier Aasen.

Denne gangen startet nemlig nasjonalbilene først, og Aasen som pleier å ha et tidlig startnummer i NM, startet først som bil nr. 64 på veien. Dermed ble det sporete og løsere på en helt annen måte en hva han er vant til.

- Vi tar med oss all lærdommen videre, slik at vi utvikler oss. Vi har et viktig år foran oss i vente, som har så vidt begynt, avslutter Aasen.

Neste helg skal duoen kjøre Rally Finnskog. Også der vil vi se et sterkt startfelt med flere VM-sjåfører på startstreken.

Følg Marius Aasen på Facebook og Twitter for flere nyheter.

Som 16-åring debuterte Marius i rally med en Renault Clio Sport. I hans to første år i rally var han uovervinnelig i ungdomsklassen, og han klatret samtidig høyt på totallistene.

I 2009 ble Marius tatt ut til å delta i den største og mest prestisjefylte motorportkonkurransen i Norge, nemlig Bilsporttalentet. Her stakk Marius av med seieren og ble kåret til bilsporttalentet.

2010 ble hans første sesong i en firehjulsdreven rallybil, en Subaru Impreza STI. Han deltok i Subaru Cup, NM og i en rekke andre løp. Han var også to ganger i utlandet og kjørte, hvor han gjorde gode resultater.

I 2011 vant Marius Subaru-Cup. Han endte til slutt på 5. plass i NM, som beste standard gruppe N bil. Han kjørte også inn til en veldig sterk 3. plass totalt i Rally Finnskog, noe som er meget sterkt med den type bil.

I 2012 debuterte Marius i klassen for Super 2000 biler, som er en av de grommeste klassene i verden, og kun et hakk under WRC. Han har gjort karriere beste resultat med en 2. plass totalt i Rally Elverum. Han deltok også i SWRC Rally Sweden, hvor han kjørte på tidene til de aller beste i klassen, men måtte til slutt bryte løpet fordi bremsene røyk.

Sommeren 2012 kjørte Marius mange løp med en forhjulsdreven Ford Fiesta ST, hvor han vant det han stilte opp i. Han kjørte også inn til 5. plass totalt i Rally Hedemarken, som er beste resultat en slik bil har gjort i Norge. Han kjører inn i 2013 med en mengde selvtillit og sterkt pågangsmot

I sesongen 2013 fortsetter Marius med sin Ford Fiesta ST i NM og nasjonale løp, men han skal også delta i FIA Junior WRC med en Ford Fiesta R2. Kanskje vil vi også se han kjøre andre biltyper igjennom sesogen.

Du kan lese mer om Marius her.