Her kan du lese om et av våre spennede klubbteam som holder til i Sverige.

Kjell Ivar forteller:

Jeg, Kjell Ivar, er 44 år gammel i år, bosatt i Brastad Sverige. Jeg jobber for Redline Int Thermo Transport i Drammen, og således det man kan kalle en ukependler.

Christine er 39 år, bosatt i Brastad, Sverige, og foreløpig hjemmeværende husmor, da vi følte det ville være det rette for barna, i en tilpassingsperiode.

Vi trives kjempe godt i Brastad, som er en liten förort til Lysekil. Motorsportmiljøet i Sverige er helt fantastisk, og vi har blitt kjempegodt mottatt som «norskene».  

Bilen vår er en 1979-modell (Noe modifisert gjennom årene, men likefult 1979) Volvo 244 VOC med B23 motor. Bilen er bygd i sin tid av Bengans Racing i Skåne.

Vi begynte med rally som en ren tilfeldighet, da en kammerat av oss dro oss med på ett bakkeløp i Uddevalla for 4 år siden. Første gang bare som tilskuer, neste gang var Kjell Ivar med som medåkare, med PA-licens. I ett senere rally var både Christine og jeg med som medåkare, da vår kammerat delte bil med en annen fører. Da var det gjort… Vi var hekta, og når vi høsten 2013 fikk tilbud om å låne bilen hans i bakkeløpet i Uddevalla, var vi helfrelste. I lånt bil, med lånte kjøredresser og hjelmer, bare det opp bakken i ett, for oss, rasende tempo… Da var veien kort til lisenskurs. Til jul i 2013 kjøpte vi en svenskregistrert Volvo 244 VOC som julegave til oss selv. Februar 2014 tok vi debutant lisens hos NBF.

Etter samtaler med venner i miljøet i Sverige, bestemte vi oss for å kjøre løpene i Mega Rally Cup i Sverige. Vi var ikke offisielt påmeldt i cupen, da det må gjøres av en svensk klubb, mot ett lite gebyr. Siden det er svært får løp i denne cupen man får lov å stille som debutant, var det greit med norske debutantlisenser. Det skjønte ikke funksjonærene så mye av, så vi fikk lov å stille. Første løpet, vår debut med egen bil, gikk i Kungälv 2. påskedag 2014 i Tudor City Rally på asfalt. Etter det gikk det slag i slag med Lill-Jumbon, Bakkeløpet i Uddevalla, Totalreklamsprinten i Stenungsund, samt flere, før vi avsluttet i smålands skoger med Novemberskölden første helga i November 2014.

Å kjøre rally i Sverige er noe helt annet enn å kjøre i Norge, mener vi. Startavgiften, f.eks. er langt rimeligere, og regelverket for VOC klassen er ikke like strengt som i Norge. Vi, som har en Volvo 244 VOC 1979 model, behøver ikke tenke på at seler og stoler må byttes ut hvert 5. år. Så lenge stoler og belter er hele, er de godkjente for start. Dette mener vi er synd, da vi godt kunne tenke oss å stille i NAF Asker & Bærum Motorsport sitt hjemme rally, samt at det nå går rykter om mulig sprint rally i Røyken / Hurum. Jeg er sikker på at noen flere svensker i VOC klassen ville vurdert å stille til start på rally i Norge, om regelverket kunne tilpasses det svenske for oss som har svenske biler. Vi håper NBF kan gi en dispensasjon til oss «svensker» som vil stille i hjemme rally.

 

Våre ambisjoner er for 2015, veldig like de vi hadde i 2014: Fullføre de rally vi stilte opp i, ikke bli sist, og ha det kjempe gøy!  Samt lære oss mer om noter, og løypene. Det målet greide vi i 2014, til tross for en rulling. For 2015 er vel målet oppjustert litt: Prøve å komme litt høyere på resultatlistene, og ha det enda mer gøy!