Opplev noe av det råeste av norsk motorsport. Offroad biler med opptil 1000 hk og store skovledekk konkurrerer i stupbratte grusvegger.

Formula Offroad er konkurranse i presisjonskjøring med 4-hjulsdrevne kjøretøy i svært bratte bakker å terreng og er en tøff ferdighetsprøve for både bil og fører.

Dette foregår i bratte bakker, gjerne i løs sand og grus, med formål om å komme seg gjennom 6 porter i riktig rekkefølge. Poeng gis etter hvor langt, og med hvor mye av kjøretøyet man får gjennom portene.

Resultatet avgjøres etter førerens evne til å manøvrere sitt kjøretøy i utrolig krevende situasjoner, og som i all annen motorsport er også redskapen avgjørende. Kraftige motorer, spesielle hjul, skikkelig hjuloppheng og ikke minst god holdbarhet er avgjørende for et godt resultat.

Historikk:

Formula Offroad har sitt opphav fra Island, hvor man på slutten av 1970 tallet kjørte oppvisning med ombygde firehjulstrekkene for å skaffe penger til redningsselskapet. Etter hvert utviklet det seg til en rendyrket motorsport og mange har stiftet sitt første bekjentskap med sporten via utallige sendinger på Eurosport. Kjøringen er svært ekstrem og gir derved også publikum utrolig valuta for pengene. Høye hopp og spektakulære rundkast er også med på å heve underholdningsverdien både for publikum og ikke minst TV-seerne.

I 1990 fant sporten veien til Sverige og allerede den gang sto en enslig nordmann på startstreken, vår mann Arne Johannessen med sin monster-jeep. De nordmenn som først satset skikkelig på Formula Offroad var Torger Johansen i Standard og Ole Graversen i klassen Spesial.

Vi måtte helt frem til 1999 Før det første løpet ble kjørt i Norge, dette skjedde i Kulmoen grustak på Vormsund.

Vormsund har vært vår eneste arena for Formula Offroad og så langt med NAF Motorsport Oslo og Omegn som eneste norske arrangør, På den tiden.

Interessen for Formula Offroad har tatt seg skikkelig opp de senere år og Norge er i dag dominerende i den største klassen Spesial, mens Sverige fortsatt har størst antall førere i Standard.

Arne Johannesen.

Har drevet med 4x4/offroad siden 1980 og startet med en 1943 Ford GPW ”kriger.

Kjøpte en Jeep CJ7 Laredo i 1980.  Denne ble bygget om mer og mer radikalt og endte som ”Whiplash Express”, en forvokst Jeep med 44” dekk og 530 hk Chrysler 440.  Vant Offroaders Cup, Norges første Biltrial cup, i 1986 med denne.

I 1999 fattet Arne interessen for Formula Offroad og flyttet all teknikk over i et nybygget Formula Offroad chassis. Etter dette har bilen gått i Formula Offroad under navnet Lightfoot, men har stadig gjennomgått store endringer.  Den største i 2010 da den ble senket hele 30cm for å kunne fortsatt være konkurransedyktig. Dette ga etter hvert seier både i NEZ Championship, Norgescup og Norgesmesterskap.  Pallplass i samtlige mesterskap i perioden 2010 til 2015.

I  2015 Mottok Arne Johannesen. NBFs utmerkelse ”Gullrattet”.En høyt rangert og verdsatt pris i Norge.

Kjøringen er underlagt Norges Bilsportforbund, og for å kunne delta i trening eller konkurranse må man løse lisens for fører og kjøretøy.

NAF Oslo og Omegn er stolt sponsor av Lightfoot Racing med Arne Johannesen i spissen og teamet. Deres prestasjoner i offroadbanen, samt deres personlige engasjement for denne motorsports grenen, gjør at vi støtter prosjektet med stolthet!

Les mer om Lightfoot racing her.

Arne Johannesen sine fantastiske stunts i banen har vært vist over 50 millioner ganger i sosiale media. Kjøringen er svært ekstrem og gir derved også publikum utrolig valuta på ekstreme motorsports opplevelser.  Høye hopp og spektakulære rundkast er med på å heve underholdningsverdien både for publikum og ikke minst TV-seerne. 

  

 

Foto:  Olav Slettemoen  og Hans Martin Photography

Film: Car Kingdom