Løpet er en del av det franske mesterskapet VdeV, og går over 4 timer på den tidligere Formel 1-banen Magny Cours til helgen. Aleksander Schjerpen skal dele en Ginetta LMP3 med eieren av Ginetta, Lawrence Tomlinson og utviklingsfører Mike Simpson.

- Jeg fikk en telefon fra Ginetta her om dagen med tilbud om å kjøre løp. Det var ikke vanskelig å takke ja til et slikt tilbud, spesielt siden LMP3-klassen er noe jeg vurderer foran neste sesong, forteller Aleksander Schjerpen.

LMP3 er en ny klasse, som er trinn tre under Le Mans-klassene LMP1 og LMP2. I VdeV-løpet til helgen er bilen rask nok til å vinne, men Schjerpen har forsiktige ambisjoner.

- Jeg har aldri vært på Magny Cours tidligere, og jeg har aldri kjørt en LMP3-bil. Men jeg håper å gjøre en god figur, og at det kan være med på å åpne dører for neste sesong.

Elverums-gutten er akkurat ferdig med sin andre sesong i GT4-klassen i det britiske GT-mesterskapet. I år endte han på en sterk andreplass i GT4 Silver Cup, og ønsker nå å fortsette på veien mot sitt mål som er å ende som en profesjonell fører i FIA World Endurance Championship.

- Vi vurderer flere muligheter for neste år. Et alternativ er å forsøke å få til et budsjett for å kjøre en GT3 bil i et mesterskap, mens et annet er å kjøre LMP3. Det blir på en måte et veivalg for om jeg vil satse på GT-biler eller sportsvognsprototyper i fremtiden. Jeg har allerede fått mange spennende tilbud som vi kommer til å jobbe videre med i vinter.

Forskjellen på en Ginetta GT4 og en Ginetta LMP3 er ganske stor. GT4-bilen er basert på en vanlig gatebil, mens LMP3-bil er spesiallaget for å kjøre på bane. Med sine 500 hestekrefter på 960 kg og en mer avansert aerodynamikk er LMP3-bilen langt raskere enn GT4-bilen som Schjerpen har kjørt de to siste sesongene.