Anders fikk heller ikke denne gangen kjøre sin egen bil som ikke ble klar til sesongstarten etter krasjen i Rally Stavanger i fjor. Teamet måtte derfor leie inn en Subaru Impreza WRC  04  fra Sverige. Det ble heller ikke mulighet til noen test i forkant av løpet.

Det var Vikersundbakken som var stedet for årets to første NM runder og det var hele 120 biler som kom til start. Dette var som i gode gamle dager og med flere tusen tilskuere var det en optimal ramme rundt løpet. Arrangøren NMK Modum og Sigdal gjorde også en god jobb i forkant på sosiale medier. Mange av utøverne fryktet at det skulle bli løst og oppkjørt på sletta i bakken og mange rallycross biler har bare slicks dekk. Anders var også sikker på at grusdekk var det som ville være best. Men bakken og gruspartiene holdt meget bra og traseen ble egentlig bare raskere og fastere da det var et hardt underlag under grusen. Mange gikk med suksess over til skjærte slicks dekk. Dessverre hadde Anders kun med grusdekk. Det gikk greit de første omgangene, men for hver omgang ble løypa raskere.

Anders startet optimalt. I første NM runde ble det kjørt tre omganger på lørdag og han vant alle tre totalt foran Morten Bermingrud i en vass Citroën C4 Supercar rallycrossbil. Traseen i Vikersund starter med 400 meter «Dragrace» oppover på asfalt og bare på det strekket får Morten et bra forsprang, så Anders var svært godt fornøyd med å vinne første NM runde og alle tre omganger.

Første omgang i andre NM runde ble også kjørt lørdag ettermiddag/kveld. Også da var Anders raskest av alle, men det var åpenbart at Bermingrud stadig kom nærmere tidsmessig.

Stein Grøndal kjørte teamets reservebil en Subaru Impreza Sti gr.N bil. I bakke NM går den sammen med Supercars og WRC biler så det er ikke mulig å hevde seg i toppen. Men Stein åpnet bra og var raskest av gr N bilene i første omgang. Men han klarte ikke å kjøre ned tidene, men nest best av gr N er godkjent og tidene var jevne.

På søndag skulle de to siste omgangene kjøres. Anders skjønte noe måtte gjøres og byttet til noen andre grushjul da første sett alt var slitt. Videre noen justeringer i oppsettet på leiebilen. Det ble ikke optimalt og Anders måtte kjempe for å få bilen rundt hårnålene. Allikevel ble det en annenplass på søndag etter Morten Bermingrud som avsluttet meget bra i siste omgang i sin Citroën C4 Supercar.

Stein Grøndal kjørte to greie omganger på søndag men fikk gir problemer da bilen gikk i 5 gir i stedet for 3.gir. Det gir tidstap slik at han ikke klarte å forbedre tidene fra lørdag. Han var allikevel fornøyd med seks jevne tider og ikke minst hel bil. Målet var å ha det gøy og vise at han fremdeles kan ratte litt bil selv om han ikke er ung og lovende lenger.

Med to NM seire hver er det allikevel Anders som leder etter to NM runder da det gir ekstra poeng for hver omgangsseier. Der står det 4 – 2 til Anders.

All honnør til arrangøren. Vikersundbakken egner seg godt til bakkeløp. Publikum ser bilene nesten hele løypa og det er alle fasiliteter i bakken. Løypa holdt overraskende bra og det hele gikk fort unna tidsmessig.