Teamene kan benytte maksimum 28 dekk pr. løp. Hyundai hadde benyttet 29 dekk på Sordos bil. Juryen ga derfor spanjolen 2 minutters tidsstraff.

Hyundai har forklart at dette har skjedd som følge av en kommunikasjonssvikt internt. På en av dekkservicene utstyrte de Sordos bil med et nytt dekk framfor et brukt, som var meningen den konkrete gangen.  

Reglene er klare på området, og dekkvalg og bruk av antall dekker kan være avgjørende for resultatene. Det har også skjedd ved flere anledninger at team ikke har kunnet gjennomføre etapper p.g.a. for høy dekkslitasje. «Tire management», som det kalles på fagspråket, er derfor et viktig element både for førere og team. Førerne må kjøre på en måte som får de dekkene de har på og med i bilen til å holde på hver loop. Teamene må sørge for å disponere de 28 dekkene de har optimalt ved å mikse bruken av nye og gamle dekk, hver gang en ny loop påbegynnes.

Dette er derfor strengt regulert, og hvert dekk som benyttes på hver bil rapporteres og logges. Det er derfor ingen grunn til å tvile på at feilen ikke er bevisst, men skyldes en svikt i kommunikasjonen, slik teamet hevder.   Resultatet av dette er at Mads og Ola rykker opp på 3. plass, og Sordo falt ned på 4. Ellers ingen konsekvenser.

«Jeg vil helst at resultater skal avgjøres i løypene ikke på jury rommet,» sier Mads i en kommentar.

«Og jeg synes synd på Dani. Han har garantert ikke hatt noe med dette å gjøre i det hele tatt. Han bare benytter de dekkene som teamet utstyrer ham med. Samtidig skjønner jeg selvsagt at regelverket må håndheves,» avslutter han.