Løpet ledes av Kris Meek og Paul Nagle som med sin startposisjon langt bak i feltet, har sikret seg en ledelse på 31,9 sekunder til Sebastian Ogier og Julien Ingrassia som ligger på 2., og som har kjørt først på veien hele dagen.
 
Rally Portugal er et av mange røffe løp i årets serie. Prøvene i VM kjøres som regel 2 ganger. Det er blir dype spor og store steiner som kommer fram gjennom første gangs gjennomkjøring. Andre gangs gjennomkjøring setter teamene på store prøver, både teknisk og kjøremessig. Det har også ført til dramatiske hendelser gjennom ettermiddagens fartsetapper. Hayden Paddon i Hyundai og Ott Tanak i Ford rullet sine biler på nesten samme sted, og begge bilene tok fyr. Tanak klarte å slukke brannen i sin, mens Paddons bil ble totalskadet.
 
Det har gjennom hele sesongen vært en gjennomgående utfordring med gir skift på Mads’ bil. Problemet har vært at bilen, som har et elektronisk styrt hydraulisk girsystem, ikke alltid girer ned når Mads trykker på «paddel’en». Dette skjer gjentatte ganger på hver fartsetappe. Så selv om plasseringene gjennom sesongen har vært gjennomgående bra, og Mads og Ola ligger på 3. plass i VM, har det ikke vært en sesong hvor tempoet har vært som ønsket. Før dette løpet gjort teamet en modifikasjon, som man håpet skulle hjelpe. Det ble klart på shakedown før løpet, at løsningen ikke fungerte som man hadde håpet, og den ble valgt bort til fordel for den løsningen som var brukt før.
 
På spørsmål om Mads kan forklare litt mer om hva som egentlig skjer ved nedgiring sier Mads følgende:
 
Det ønsker jeg verken å fokusere på eller snakke om akkurat nå. Nå konsentrerer jeg meg om det jeg kan gjøre noe med, så skal jeg heller love å kommentere det spørsmålet når løpet er ferdig. Men det jeg kan si er at jeg ikke er fornøyd med tempoet, særlig på den første etappen til morgen i dag, hvor vi taper altfor mye. Vi kjører på og synes vi gjør en god etappe og har god rytme og flyt. Men så sier klokka noe annet. Da er det mange små ting i løpet av etappen, hvor tilliten ikke er god nok til å attakkere skikkelig, og så renner sekundene på. Så jobber vi oss gradvis inn. Det har kommet seg vesentlig steg for steg, men jeg er fortsatt ikke der jeg skal være, selv om den siste sektoren på siste prøve var i nærheten.»
 
Løpet fortsetter i morgen med 6 etapper. Det kommer til å skje endringer på resultatlisten, og det blir garantert stor spenning om plassene helt inn til den avsluttende etappen på søndag. Dette rallyet krever sitt.  

For oppdatert info følg www.wrc.com  eller følg Mads og Ola på www.madsostberg.no .
 
Foto:  M-Sport Media