«Vi er ikke så langt unna pallen i tid, det kan vi ikke være misfornøyd med. Men det er 3 etapper som ødela muligheten, SS4, SS12 og SS15, det er jeg ikke fornøyd med,» sier Mads i en kommentar. «Men nå er sesongen slutt, og det er jeg glad for. Vi visste at dette var en konsolideringssesong etter at min forrige arbeidsgiver, Citroen, overraskende trakk seg ut etter forrige sesong, for å komme tilbake i 2017. Jeg har vært glad for å ha hatt et sete hos M-sport, og jeg er i hvert fall beste Ford i løpet, og beste Ford i VM. Det er da noe. Men jeg vil komme sterkere tilbake neste år.»

Citroen er tilbake i VM i 2017, det samme er Toyota som nykommer, mens Hyundai og Ford også er med. VW derimot, har besluttet at de ikke skal være med. En brutal sport for førerne, plutselig sitter årets verdensmester Sebastian Ogier, og 3. mann i VM, Andreas Mikkelsen, uten fast sete neste år. Det samme gjelder Jari-Matti Latvala.  

«Jeg er glad for at min sesong neste år er ganske klar», sier Mads. «Det har den vært i en stund, men jeg kan ikke si noe offisielt om hva det innebærer ennå. Men jeg kan bekrefte at jeg og Ola stiller sammen i WRC’s øverste klasse også i 2017. Jeg føler at vi har et godt utgangspunkt for å levere bra, og jeg ønsker å revansjere meg fra denne sesongen som har vært for dårlig. Det blir gøy med nye biler og bl.a. mer krefter. Vi kommer tilbake med konkret informasjon om hva vi skal kjøre til neste år innen 2 uker. Når det er sagt, jeg har stor tro på at årets 3 VW førere også stiller i WRC’s øverste klasse når neste sesong drar i gang. Neste år kan hver fabrikks-team starte med 3 biler, hvorav de 2 beste tar poeng i fabrikks-VM. Dette åpner opp for flere førere, og ett eller annet sted der vil vi finne de 3 VW førerne som i øyeblikket står uten jobb.»

Rally Australia ble vunnet av Andreas Mikkelsen, før Sebastian Ogier, mens Thierry Neuville kom på 3. plass.
For detaljerte resultater vises til www.wrc.com og www.madsostberg.no

Foto: M-Sport Media.