Alt tydet på en vellykket VM-runde etter seier i Rally Hadeland og at gutta var raskest i WRC 2 på shake down.

Suksessen fortsatte på SS 1 på Färjestad Travbane torsdag kveld hvor det ble andre tid i WRC 2 og 10. beste tid totalt.
Fredag morgen startet også helt greit med tredje beste tid, så Anders og Roger lå og fightet helt i toppen.

På SS 3 fortalte splitt-tider om høy fart. Så kom meldingen på rallyradioen, Grøndal står stille på prøven. Det viste seg at gutta hadde dratt og med mye snø stod de godt. Selv med god hjelp fra publikum tapte gutta ca. 6 minutter. På prøven etter hadde de også mistet effekt på motoren.

På regroup på Kirkenær var Anders og Roger likevel i greit humør og så muligheten til å kjøre seg opp å få viktige VM-poeng. Men på SS 9 Torsby 2 klarte de å dra av nytt. Denne gangen stod de enda mer fast og det gikk over 20 minutter før gutta kom slukøret til målet med punktert hjul. For riktig å understreke at det var fredag den 13. klarte gutta å treffe en dekkstabel på Färjestad-prøven.

Teamet innså at det ville være nær sagt umulig å kjøre seg opp til poengplass om ingen bryter løpet. I Rally Sweden viste det seg at nesten ingen førere brøt. Flere hilste på snøkanter, men ingen andre så lenge som Anders og Roger.

Etter en forsiktig start på lørdagens prøver begynte gutta å gi mer gass og kjørte inn til hele fire andreplasser og to tredjeplasser på prøvene. Særlig to andreplasser på den berømte Vargåsen med Colin Crest-hoppet varmet. Dette viser at Anders og Roger kan hevde seg helt i toppen også i VM sin nye DS 3 R5.

På søndag viste det seg at om gutta holdt jevn fart og ikke var av veien, ville de kapre 10. plassen og få et VM-poeng. Teamet brukte derfor søndagen til å prøve ulike innstillinger på bilen og satset ikke optimalt. Ved sesongslutt kan ett VM-poeng være viktig.
All honnør til serviceteamet og teamsjef som alle fikk en strevsom helg med et resultat som var langt fra hva teamet håpet på forhånd. Men sånn kan rally være og vi kommer sterkere tilbake.

Foto: Benjamin Ward