Det var tredje året på rad  Anders Grøndal stilte til start i Lausitz Rally som er finalerunden i det Tyske rallymesterskapet. Nesten 100 biler deltok. Fra før stod Anders bokført med to seire og jaktet på en trippel. Første seier var med kartleser Trond Svendsen, mens nettopp dette løpet i fjor var første løp med kartleser Roger Eilertsen.

Som vanlig stilte Anders og Roger i en Subaru Impreza Sti gr N bil. Men da den optimale gr N bilen vår ble solgt og levert rett etter Rally Telemark stilte gutta i teamets reservebil som for øvrig viste seg svært konkurransedyktig da Sveinung Thinnes-Mork tok 3.plass totalt i Rally Telemark med bilen. Anders sier det ikke er stor forskjell, men innrømmer samtidig at det er noe forskjell i favør av den som ble solgt.

Anders og Roger var revansjesugne etter at de misset seier i Rally Telemark med en gambling på å kjøre med punktert hjul, men nå var fokus rettet mot nytt rally.

Da det ble seier i fjoråret løp var gutta skeptiske på å få tildelt startnummer en da det er mye løs grus som demper farten og gir ferdig børstet vei for de lenger bak. Men denne gangen skulle det vise seg å bli en fordel. Løpet starter nemlig med mørkekjøring fredag kveld og løpet er kjent for store støvproblemer. Selv Anders og Roger sleit med støv etter K biler og de bak fikk det enda verre. Så etter første ss tok gutta en overlegen ledelse og hadde 46 sekunder til nr to. Dette gjorde at arrangøren valgte å stryke ss 2. Gutta kunne dermed køye med en trygg ledelse fredag kveld.

Som vanlig konkurrerte gutta mot sterkere biler. Det var flere R5, S2000, R4 biler og ikke minst gr A biler. I Tyskland er det Mitsubishi som dominerer i flere klasser.Tøffest konkurranse var ventet fra Svilis i gr A Mitsubishi EVO og Herman Gassner jr i Mitsubishi EVO X  R4. Det viste seg også å stemme. Men på lørdagens første prøve var det Dubai føreren Al Kebti som kjører i WRC2 som var nærmest i sin Ford Fiesta R 5. Men det skilte bare to tiendeler. Gassner jr var 4,3 sek bak. Raskest var gutta også på neste ss, men med samme tid som Svilis. Nå var Al Kebti ett sekund bak. Gassner jr som var nærmest totalt var nå hele 1.18.4 bak. På ss 5 ble det andre tid og ss 6 tredje tid. Det var ingen grunn til å ta sjanser og det var 1.12.6 ned til Gassner jr på annenplass.

Så var det inn til service. Alt var ok og teamet visste at kun uhell kunne frata Anders og Roger seieren, men med Rally Telemark frisk i minnet vet man hvor raskt opptur kan bli nedtur i rally. Og på vei ut til ss 7 ringer Anders sjefsmekaniker Bjørn Tore Hansen og rapporterer kraftig ulyd fra girkasse. Det er frontdiffen som er kaputt. Anders merker at han har en bil som oppfører seg som en bakhjulstrekker og må jobbe for å tilegne seg en ny kjøreteknikk. Det blir allikevel en 4. tid på prøven. Men vil det holde? På den neste prøven finner gutta kjapt rytmen selv om det går  brett. Og så skjer det utrolige at gutta setter beste tid på prøven! Til og med Gassner jr som startet bak lurte på hva som skjedde da han så sporene etter gutta.

Allikevel er spenningen stor. Det er 20 minutters service og det er ikke veldig lang tid på å bytte girkasse, men vårt flinke serviceteam har personlig rekord på 11 minutter. Dog var ikke alle med til Tyskland. Så kommer gladmeldingen. På grunn av store forsinkelser er de to siste ss kansellert.

Dermed ble det nok en totalseier til vår Ustoppelige Subaru Impreza Valvoline Sti Gr.N bil og en flott avslutning på en kjempesesong med 2 NM gull og 1 NM sølv. Nå også en internasjonal seier!

Også Arnt Gustav Olsen som kjørte sin nye Subaru Impreza Sti gr N som han overtok etter Rally Telemark kjørte et bra løp og ble nr 15 totalt og på siste ss satt han 10. tid med kartleser Rune Eilertsen som er broren til Roger. Underveis var de hemmet av at de ofte tok igjen bilen foran, så det blir moro å følge Arnt Gustav videre.

Også Bjørn Bækkevold gjorde et bra løp i støvet med sin Mitsubishi EVO og kjørte inn til 12. plass totalt. Så de tre Norske bilene kom alle til mål med gode resultater.